Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tele för djurfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Oliviero

Aktiv medlem
Funderar på att införskaffa mig ett Canon 70-200 f2.8 IS. Är även sugen på att försöka fota lite djurliv här uppe i de norrländska skogarna (möjligen från gömsle) och då räcker nog inte 200mm till. Har läst en hel del om att slänga på en 2x extender och alla säger olika. En del hävdar att resultatet inte alls blir så bra men det finns många bra och skarpa bilder tagna med denna kombination.

Många skulle nog hävda att 100-400 vore ett bättre val men då förlorar jag möjligheten till att använda 2.8 upp till 200.

Har även hört mycket gott om att använda 70-200 f2.8 IS med en 1.4x extender men räcker verkligen 280mm för att fota djur i skogen?

400 f5.6 eller 300 f4 IS + 1.4x är två andra alternativ som plånboken tillåter men återigen så förlorar jag flexibilitet. Detta är förståss en smaksak och alla säger väl olika. Vad tycker ni låter bäst?

Är det någon som har erfarenhet av 70-200 f2.8 IS med en 2x extender? Bilder?

Köp Sigmas eller Tamrons 70-200/2.8 och ett Canon 400/5.6L USM. Det totala priset borde bli ungefär samma som Canons 70-200/2.8 IS + 1.4x ext.

Rubriken lyder "Tele för djurfoto" och där tror jag många (inkl. mig själv) som första riktiga teleobjektiv köper antingen canons 400/5.6 eller för mer flexibilitet canons 100-400 zoom. Vet inte varför du är sugen på 70-200 men misstänker att det inte är enbart för djurfoto.

200 x 1.4 räcker inte speciellt långt om du ska fota djur ute i skogen. Eller visst går det men kräver ofta mycket mer vad gäller tid, tålamod, förberedelse och kunskap.

Ett problem med att skaffa 70-200 och förlita sig på extender för att få brännvidden 400 mm är att man ofta vill använda extender även om man redan har 400 mm.

2x extender går bra att använda tillsammans med fasta telen, exempelvis Canon 300/4 L IS. Då får du tillräcklig skärpa ändå, fasta objektiv är ju lite skarpare. Dock bör du observera att största bländaren blir 8 i mitt exempel, du förlorar två steg.

/ Erik

Det är precis som du säger Mats, att fota djur är säkert både roligt och intressant men att begränsa sig till enbart den typen av fotografering känns inte aktuellt. Kanske en aning missvisande rubrik. Faktum är att jag antagligen skulle använda 70-200an mer i standardutförande än med extender. Sen ser jag det mer som en bonus att man kan slänga på en extender och få lite mer räckvidd. Det är ju även en kombination som tar väldigt lite plats.

Det optimala kanske vore canons 70-200 f2.8 IS och sen på sikt en 400/5.6 men jag känner att det ligger lite utanför min budget för tillfället. Synd bara att den senare inte har IS. 400/4 IS blir rätt mycket dyrare.

Jag förstår inte riktigt vad du menar Erland. Att man ofta vill nå ännu längre?

ekemannen skrev:
2x extender går bra att använda tillsammans med fasta telen, exempelvis Canon 300/4 L IS. Då får du tillräcklig skärpa ändå, fasta objektiv är ju lite skarpare. Dock bör du observera att största bländaren blir 8 i mitt exempel, du förlorar två steg.

/ Erik

Vilket innebär att jag förlorar AF på min 400D. Hade det inte varit för det så tror jag att det hade varit en mycket bra och prisvärd kombination.

Men en begränsad budget tycker jag det kan vara svårmotiverat att köpa canons 70-200/2.8 IS. Misstänker det kostar runt 18-19k. Klarar man sig med f4 och utan IS tror jag man kan spara in kanske över 10k kronor. (Har inte så bra koll på priser)

Prisjakt.se säger 18 från Sverige eller 14 från övriga EU. Jag försöker tänka större än så vilket gör att man kan skala lite till på priset så det behöver inte bli så väldigt dyrt.

Om jag ska vara helt ärlig så sätter nog samvetet stopp innan budgeten gör det.

---

Verkar inte vara många som använder sig av den kombinationen med x2. För de som har använt både 400/5.6 och 100-400an, vilken skulle ni välja för att fota djurliv? Är zoomens flexibilitet och IS värd mer än 400ans bildkvalité?

Skulle 300/4 IS x 1.4 vara ett bättre alternativ?

Jag har funderat otroligt länge kring de här frågorna men jag vet fortfarande inte vad som skulle vara den bästa lösningen. Ett problem är väl när man inte har specificerat sig inom fotandet utan vill kunna ha nått till alla situationer. Har man obegränsat med pengar så är det ju inga problem men det är väl få som är så lyckligt lottade. Då gäller det istället att försöka komma på en smart paketlösning. Vilket visat sig vara rätt så krångligt.

100% crop från ovanstående
EF 400/5.6L ISO200 1/2000 f/5.6

Bilagor

• crop400-56.jpg
    crop400-56.jpg
    37.4 KB · Visningar: 447
Ser ju onekligen bra ut. Problemet blir väl när man fotar i gryning och skymning (när många djur rör på sig) eller i skogen där det generellt sett är lite mörkare. Kännas som att f5.6 och ingen IS kan göra att man går miste om en del bra lägen. Men man får väl vad man betalar för antar jag.

Haha, sant =)

Är det någon som vet om det finns någonstans där man kan hyra ett objektiv för en dag, vecka eller liknande? Har hört mig för lite här på Fotosidan men det verkar inte vara någon som är sugen när det gäller att bara testa objektivet för sakens skull och inte till något specifikt jobb.

Du kanske kan tänka så här Jonas?

1.Har du mycket pengar?
2.Fotar du ofta på 400mm?
3.Vill du kunna använda ett ljusstarkt objektiv i spannet 70-200?

Om svaret är JA på alla ovanstående köp 70-200mm och 400mm.

Om inte, köp 70-200 IS och en beg 2x extender. Du får då en kombo på 70-400/2.8-5.6 som räcker väldigt långt.

/Anders

Tips: gå in på gruppen Vilda djur och fåglar. Klicka på bilder du tycker ser bra ut. Ofta finns info om utrustning. Ofta kan man klicka sig vidare till recensioner och prisjämförelser.

Jag går själv i samma funderingar som du och så gör jag för att få en uppfattning om vad jag kan skaffa mig med min ekonomi.

Själv kör jag med Nikon vilket jag har förstått inte är naturfotografens förstahandsval. Men att byta kamera blir för dyrt; dessutom är jag trygg med den jag har.

*Släpp det där med IS.
IS kan du ändå inte använda på stativ, och stativ måste du ha i ett gömsle. Du måste inte, men du kommer väl förmodligen ha det.
Visst, IS är helt underbart, men det kostar.

*Släpp canon-orginal.
Tamron och sigmas är precis lika bra. De är inte lika bra byggda och tamron har ingen ultraljudsmotor, men skygga djur vill man helst inte fota med AF. Där spar du tusenlappar, och det är väl ändå optiken som betyder mest. Regntätat i all ära, men det regnar inte i gömslet.

*Köp en 1,4x extender till ditt tamron eller sigma. Nu har du 280mm/f4 för under 10k. 280mm räcker långt om du inte ska fota småfåglar. Till rävar, rådjur, älgar osv, räcker det utmärkt om du ska fota från gömsle där du sitter gömd.

Hur tror du alla proffs gjorde förr. FF och 300/2,8 och 1,4x extender = 200mm och 1,4x extender och 1,6x cropfaktor.

Ehh... Här var det tvärsäkra åsikter minsann.

Jag använder gärna långa telen, IS och stativ i kombination. Oftast enbensstativ visserligen, men även treben utan att det skulle vara något konstigt. var har du fått det ifrån att det inte skulle gå?

Jag vet inte hur det är med skygga djur och Taronobjektiv, men med Canons tysta motorer skrämmer man inga djur. Regntäthet gör, som du skriver, kanske ingen nytta i gömsle, men jag tar en del bilder utanför gömslen också och då är det rätt skönt att regn inte skadar.

Jag köper argumentet att om man sitter i gömsle har man med största sannorlikhet ett stativ och då är IS inte längre nödvändigt. Jag kan bara svara för mig själv men jag tror inte att jag skulle köpa ett så pass dyrt objektiv och bara använda det till ett ändamål. Det skulle få följa med på resor, konserter, promenader osv. När man tänker så tror jag inte att det är lika lätt att tacka nej till IS.

Henrik L Jonsson skrev:
Ehh... Här var det tvärsäkra åsikter minsann.

Jag använder gärna långa telen, IS och stativ i kombination. Oftast enbensstativ visserligen, men även treben utan att det skulle vara något konstigt. var har du fått det ifrån att det inte skulle gå?

Jag vet inte hur det är med skygga djur och Taronobjektiv, men med Canons tysta motorer skrämmer man inga djur. Regntäthet gör, som du skriver, kanske ingen nytta i gömsle, men jag tar en del bilder utanför gömslen också och då är det rätt skönt att regn inte skadar.

Varför skulle det inte vara säkra åsikter?

Finns ju ingen anledning att använda ett stabilt stativ och IS. Det är stabilt utan, och IS kan gå i ändläge, röra på sig, e.d. med oskärpa som resultat.
På enbensstativ. Visst, men då har du ju inget stabilt stativ utan bara lite stöd.

Djur hör ultraljud, människor gör det inte. Det är ju inte säkert att dom blir skrämda varje gång dock.

Jag påstår ju inte att min lösning är bäst, det var en billig och bra lösning på problemet.
Hade jag pengarna hade jag inte gjort sådana lösningar =)

Nu har trådskaparen själv hunnit svara ser jag.
Nej det är som du säger. IS är otroligt bra. Det är helt fantastiskt till och med, men det kostar ju som sagt extra.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto