Annons

tele budget

Produkter
(logga in för att koppla)
Anddje skrev:
Ja den är samma generation som 70-210:an, men svårare att hitta. De nyare 75-300:eek:rna är inte lika bra.

Jag har ett nyare 75-300 som jag köpte i paket med min D5d. Det är ett riktigt dåligt objektiv, särskilt i de längre brännvidderna. De största problemen är dels skärpan, men framför allt extremt störande "purple fringing" (vad det nu heter på svenska...?) Jag är inte särskilt petig med prestanda annars, men detta objektiv är snudd på oanvändbart. När du säger att den äldre generationen är bättre, undrar man ju hur mycket bättre? Är det värt besväret att leta upp ett begagnat och försöka sälja det jag har? Och hur vet jag att ett 75-300 tillhör den bättre generationen?
 
iMatte skrev:
Jag har ett nyare 75-300 som jag köpte i paket med min D5d. Det är ett riktigt dåligt objektiv, särskilt i de längre brännvidderna. De största problemen är dels skärpan, men framför allt extremt störande "purple fringing" (vad det nu heter på svenska...?) Jag är inte särskilt petig med prestanda annars, men detta objektiv är snudd på oanvändbart. När du säger att den äldre generationen är bättre, undrar man ju hur mycket bättre? Är det värt besväret att leta upp ett begagnat och försöka sälja det jag har? Och hur vet jag att ett 75-300 tillhör den bättre generationen?
Ja, det är nog värt att försöka byta till en äldre, men du förlorar D-funktionen och den gamla har ingen anpassning för digitala sensorer så sensorn KAN orsaka lite ghosting i motljus. Enda sättet att vara säker på att man får rätt version är att kolla på en bild, det är inte så ofta dom är utsatta i annonser med rätt modellnamn.

http://dyxum.com/images/lenses/52/52_1.jpg
 
Anddje skrev:
Ja, det är nog värt att försöka byta till en äldre, men du förlorar D-funktionen och den gamla har ingen anpassning för digitala sensorer så sensorn KAN orsaka lite ghosting i motljus. Enda sättet att vara säker på att man får rätt version är att kolla på en bild, det är inte så ofta dom är utsatta i annonser med rätt modellnamn.

http://dyxum.com/images/lenses/52/52_1.jpg

Ok, tack! Bara att hålla ögonen öppna med andra ord...
 
Finns det några ljusstarka budgettelen till Sony/KM-fattning?

Jag tänker på objektiv med bländare f2.8 för runt max 10000 kr som produceras nya idag eller kommer börja produceras. Sigma listar ju bara sitt 70 - 200 f2.8 med Canon- och Nikon-fattning.

Sonys eget planerade 70 - 200 f2.8 verkar ju komma att kosta ungefär lika mycket som Nikon 70 - 200 f2.8 trots att Nikonen även har bildstabilisering inbyggt i objektivet medan Sonyn förlitar sig på huset!
 
wsaar skrev:
Sonys eget planerade 70 - 200 f2.8 verkar ju komma att kosta ungefär lika mycket som Nikon 70 - 200 f2.8 trots att Nikonen även har bildstabilisering inbyggt i objektivet medan Sonyn förlitar sig på huset!
Om sonyn blir en exakt kopia på Minolta 70-200 2.8 G (D) SSM så tror jag att du får bättre bildkvalitet från den än Nikonen. Jag har iaf fattat det så från diverse tester att Minoltas 70-200 är bättre än både Canons och Nikons motsvarande, men så är den lite dyrare tyvärr.

Sigmas 70-200 2.8 finns till Minolta, jag vet inte hur det är med Macro-versionen, men Sigma har ingen historia av att göra objektiv bara för C/N vad jag vet, så jag skulle tro att den finns med.

Begagnat så borde det finnas t.ex. Tokina 80-200 2.8 med, och Tamron 70-210 2.8.

Sen så finns det ju gamla begagnade minolta objektiv, t.ex. 80-200 2.8 G HS
 
Senast ändrad:
Anddje skrev:
Om sonyn blir en exakt kopia på Minolta 70-200 2.8 G (D) SSM så tror jag att du får bättre bildkvalitet från den än Nikonen. Jag har iaf fattat det så från diverse tester att Minoltas 70-200 är bättre än både Canons och Nikons motsvarande, men så är den lite dyrare tyvärr.
Jag är inte intresserad av att betala för något utöver Sigma EX-kvalitet. Om det inte finns något billigare alternativ än Sonyobjektivet förlorar AS i huset mycket av sin attraktion hos mig. Det var kostnaderna för VR vid en Nikon-objektivuppgradering som fick mig att sälja systemet och titta efter ett system med stabilisering i huset istället. Jag tror iofs Sigma kommer med ett alternativ så småningom, undrade mest om någon kände till något på marknaden just nu.

Anddje skrev:
Sigmas 70-200 2.8 finns till Minolta, jag vet inte hur det är med Macro-versionen, men Sigma har ingen historia av att göra objektiv bara för C/N vad jag vet, så jag skulle tro att den finns med.
Produceras den fortfarande då? Det finns bara ett 70 - 200mm f2.8 med på Sigmas lista och listar inte stöd för KM. :(
http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_chart.asp

Vem vet, om de gör en version med Sonyfattningen kanske de kan stoppa in HSM i objektivet också, om Sony är mer öppna med specifikationen för objektivmotorkontrollen i deras fattning än vad Minolta verkar ha varit.
 
wsaar skrev:
Produceras den fortfarande då? Det finns bara ett 70 - 200mm f2.8 med på Sigmas lista och listar inte stöd för KM. :(
http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_chart.asp

Vem vet, om de gör en version med Sonyfattningen kanske de kan stoppa in HSM i objektivet också, om Sony är mer öppna med specifikationen för objektivmotorkontrollen i deras fattning än vad Minolta verkar ha varit.

Corresponding AF Mounts [70-200mm F2.8 APO EX DG HSM]
SIGMA,
CANON,
NIKON (D)

[70-200mm F2.8 APO EX DG]
MINOLTA,
PENTAX


Men på deras nya 70-200 2.8 MACRO står det inte vilka bajonetter dom gör den med.
 
Hittar du en begagnad Sigma APO Macro (måste ha just denna beteckningen!) eller Tokina AT-X 400mm f/5,6 kan du få riktigt lång räckvidd för ganska lite pengar, ungefär som din budget kan jag tänka mig.

/Pontus
 
Anddje skrev:
Corresponding AF Mounts
Ah, perfekt. Det var väl min sista invändning mot Sonyn. Hoppas den finns i butik i Stockholm innan september. :)

Tack för tipset Pontus, var dock främst intresserad av 70 - 200 intervallet för att använda den både för porträtt och sport. Körde 70 - 300 mm med Nikonen och intervallet var tillräckligt men inte ljusstyrkan (4 - 5,6). Intervallet 70 - 200 mm räcker nog för en 10 mp kamera eftersom jag kan beskära de bilderna mer och ändå få kvar samma upplösning som D70in hade.
 
philip svensson skrev:
...Har hört att dessa 70-300 ger dålig skärpa i 300 läget... är det så jätte dålig skärpa så det inte går att använda eller är det inte bara det där "trycket" i bilderna?

Här har du några bilder tagna handhållet på 300mm med APO versionen.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/675715.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/717545.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/718898.htm

Så där jätteoskarpa vill jag inte påstå att dom är?

Mvh.
Danne.
 
har ett sigma 70-300 DL ZOOM 1:4-5.6 till salu om du är intresserad. 700 kr plus frakt.
mycket fint skick. gediget objektiv som jag varit nöjd med men nu har jag köpt galet mycket objektiv sista halvåret och nöjer mig med mitt Minolta AF 100-200 (4.5) plus teleconverter.


hälsningar,
/christian
[email protected]
 
70-210 3.5-4.5

Vill gärna tipsa om Minoltas 70-210 AF zoom, den med 3.5-4.5.
Mycket bra tele som ofta inte kostar mer än 700-800 kr (inkl. frakt) på ebay.
köpte själv min på tradera förra veckan för en femhundring och är MYCKET nöjd. Ett lätt bortglömt objektiv då alla tjatar om Beercanmodellen som ofta är betydligt dyrare.


mitt sigmaobjektiv (enligt ovan)
är fortfarande till salu, men numera på www.tradera.com
 
Okej, nu har jag skrapat ihop pengarna till Sigma 70-300mm APO varianten... Men nu dök ett nytt problem upp, tänkte bara rådfråga lite här... På dustin så har de objektivet fast version II medans de på scandinavianphoto har version I men för 100 kr billigare, fast dustin har ju gratis frakt... Men dustin har inte objektivet i lager än men äsch, till frågan. Vet någon om det är någon skillnad på version I och II? och i sådanafall vad? kan det vara nån skillnad på kvaliten på linserna eller är det någonting annat de uppgraderar?

PS. Har inte så jätte brottom att köpa objektivet så det där med att dusin inte har den inne just nu gör ju inte så mycket, mailade och frågade när de fick in den men har inte fått svar än...
 
Är 99% säker på att det är exakt samma objektiv.
Fråga inte varför den ena kallas 2, samma sak har jag upplevt med Sigma-blixtar (dom kallas inte så av Sigma, bara vissa affärer), en polare köpte en EF-500 DG Super 2 till sin Canon och jag köpte en EF-500 DG Super till Minolta, och blixtarna är identiska, förutom att dom är gjorda för olika kameror då förstås...
 
För att ge dig lite mer beslutsångest så måste jag slå ett slag för minoltas 70-210/4, köpte mitt för 1000:- beg, men nu finns den för ca 1500-2000:- beg. Kolla mina bilder, t.ex blixtbilderna och havsörnsbilderna är tagna med 70-210/4.

Det är ett grymt objektiv!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.