Annons

TekQ funkar inte på K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Som jag skrivit i en annan tråd så köpte jag att 4GB SD kort igår. Eftersom Extreme III inte finns ännu så köpte jag ett TEKQ hos fotokungen som enligt upgift funkar bra på andra kameror. På K10D är det dock mer än 4 gånger så långsamt som mitt Ultra II. En fullskriven buffert med DNG tar 21 sekunder att skriva till Ultra II men 92 sekunder med TEKQ. TEKQ-kortet skall enligt dem själva vara 133x, så det borde väl snarare ha gått på 10 sekunder.... Blir till att byta till ett Ultra II istället. Snabheten hos kortet är sällan ett problem för mig...men 90 sekunder !!!!
 
MM det verkar som vissa kameror har problem med vissa kort. EOS 1D MkII gillar t.ex. inte Ridatas 80x, det kortet är långsammare än en microdrive. Däremot så verkar det som deras nya 150x är snabbt som attans, även på en Canon 1D.

Ultra II lär väl vara snabbt nog till K10D, jag använde ett sådant vid mina tester av kameran. Mätte dock inte hur lång tid det tog att spara en fil, och jag vet inte i vilken hastighet som K10D skriver i. Men en dng blir 16MB och med en buffert på 9 filer = 144MB och kameran skriver med 6MB/s (uppskattningsvis) så visar dina tester att ultra II-kortet räcker bra till. 90 sekunder är ju eländigt.
 
UltraII har jag sett en test på som såg bra ut men jag tror man får ut något mer med Ultra III. Jag får 12-13 DNG i bufferten och ca 1 bps i efterföljande bilder. Klart snabbare än TekQ 133 kortet som behöver typ 3 sekunder per bild när bufferten är full.
 
Hmm Då skulle kameran i såfall skriva otroligt snabbt. Om du får ut 1 bps efter fylld buffert så skulle det tyda på att kameran skriver med 16MB/s.. vilket i sin tur skulle innebära att den tömmer bufferten på 9-13 sekunder.. Nja, det bör väl i så fall ta ca 2 bps efter fylld buffert? Annars är det något annat lurt :)
 
Jeppe skrev:
Hmm Då skulle kameran i såfall skriva otroligt snabbt. Om du får ut 1 bps efter fylld buffert så skulle det tyda på att kameran skriver med 16MB/s.. vilket i sin tur skulle innebära att den tömmer bufferten på 9-13 sekunder.. Nja, det bör väl i så fall ta ca 2 bps efter fylld buffert? Annars är det något annat lurt :)

Du menar väl 2 spb då ;) Jag får erkänna att det var en subjektiv bedömning med ca 1 bps. Skall göra en lite mer noggrann mätning i kväll.
 
bengt luthman skrev:
det var tur att du hojtad etill om det annars had ejag köpte ett likadant, nu hålle rjag mig nog till mitt ultra II.
Det är väl det man har ett forum till, att tipsa om vad som är bra och vad som är dåligt. Skall kanske ta och testa kortet i DS också innan jag byter det mot ett Ultra II
 
Nu har jag testat även på DS. Där tar det 40 sekunder att skriva ut en fylld buffert, allså lika segt och långsamt det. Så undvik TEKQ på Pentax verkar det.
 
Köpte också ett TEKQ 4GB till min K10D och har också upptäckt att det är ganska segt... Däremot får jag andra värden än dig Peter. En buffert fylld med DNG skrivs till kortet på ca 45 sekunder. Alltså dubbelt så snabbt som din kamera. En buffert fylld med PEF tar ca 20 sekunder.
 
Didgeridoohan skrev:
Köpte också ett TEKQ 4GB till min K10D och har också upptäckt att det är ganska segt... Däremot får jag andra värden än dig Peter. En buffert fylld med DNG skrivs till kortet på ca 45 sekunder. Alltså dubbelt så snabbt som din kamera. En buffert fylld med PEF tar ca 20 sekunder.
Det var ju konstigt. NU har jag i alla fall bytt till ett Ultra II istället. Så nu bör det gå på 20s.
 
Jeppe skrev:
Hehe.. ja där gick det undan :) 0,5 bps ska det naturligtvis vara :)

Nu har jag mätt upp skrivhastigheten till 1.1 bps med RAW DNG. Jag fyllde först upp bufferten i 3 bps och mätte sedan hur många bilder kameran registrerade under efterföljande 10 sekunders period Mellan 11 och 12 bilder blev det, kortet är ett Sandisk Extreme III.
 
papi skrev:
Nu har jag mätt upp skrivhastigheten till 1.1 bps med RAW DNG. Jag fyllde först upp bufferten i 3 bps och mätte sedan hur många bilder kameran registrerade under efterföljande 10 sekunders period Mellan 11 och 12 bilder blev det, kortet är ett Sandisk Extreme III.
Hade ju helst haft Extreme, men det fanns inte 4G ännu. Och 2s per bild räcker för mig. Nästa utmaning blir att få min dator att läsa SDHC...den gamla läsaren gör det inte, och den nya vill inte fungera på den datorn, funkar utmärkt på jobbdatorn dock. Verkar vara något med längden på USB kontakten eller nåt annat skumt.

Idag har jag i alla fall hunnit ut och plåtat lite på söder på eftermiddagen (på mitt nya 4GB kort). ilder håller på att läggas upp. Ny lärdom om kameran är att man i alla fall idag behövde ställa in -1.0 -1.5 exp komp för att få bra bilder. Kameran har en svår tendens att överexponera. Den är väl redo för folk som fotar mycket himmel på sommaren kanske, men ändå lite dåligt. Men nu börjar jag lära mig hur jag skall få bra resultat, och jag måste säga att bilderna blir BRA !!!!!!! nappast troligt jag skulle kunna få till bättre med 6*7 och efterföjande scanning, åtminstone inte på en scanner jag skulel ha råd med.
 
TekQ

quarc skrev:
Nu har jag testat även på DS. Där tar det 40 sekunder att skriva ut en fylld buffert, allså lika segt och långsamt det. Så undvik TEKQ på Pentax verkar det.
Jag som använder enbildstagning startade med DS och ett TekQ 1Gb standardkort, kompleterade senare med ett TekQ 2Gb 133X och blev glad att skrivningen gick dubbelt så snabbt.....kanske ska prova Ultra också.
 
Just TekQ har visat sig krångla i ganska många kompaktkameror av olika märken också. Märket är dessutom relativt nytt, vilket får en fundera på kvaliteten - kanske är det inte bättre än vad det kostar.

När jag går in på Nikons hemsida och ser vilka minneskort det rekommenderar till min kamera, så är ej heller TekQ med där. Jag skulle tippa på att Pentax inte heller rekommenderar TekQ.

Jag tror att det är så enkelt att butikerna har högre marginal på TekQ än t.ex. Sandisk, vilket gör att de förordar TekQ eftersom de tjänar mera tb-pengar. Någon som säger emot, eller kan verifiera detta?

Hälsningar

Adam
 
Tyckaren skrev:
Just TekQ har visat sig krångla i ganska många kompaktkameror av olika märken också. Märket är dessutom relativt nytt, vilket får en fundera på kvaliteten - kanske är det inte bättre än vad det kostar.

När jag går in på Nikons hemsida och ser vilka minneskort det rekommenderar till min kamera, så är ej heller TekQ med där. Jag skulle tippa på att Pentax inte heller rekommenderar TekQ.

Jag tror att det är så enkelt att butikerna har högre marginal på TekQ än t.ex. Sandisk, vilket gör att de förordar TekQ eftersom de tjänar mera tb-pengar. Någon som säger emot, eller kan verifiera detta?

Hälsningar

Adam
Så är det säkert, och killen på fotokungen sade ju också att de inte hade testat de ännu på K10D, men att det funkade på många andra kameror. De borde ju dock ha vetat om det funkade på DS, men det kan ju vara så enkelt att de aldrig sålt (eller i alla fall fått feed-back) på ett 4GB-kort till DS heller. Och det var ju inga problem att byta så ingen skada skedd. Och för de som inte märker någon skillnad spelar det ju ingen roll, de har köpt ett på pappret snabbt kort och det räcker för dem.
 
--------------------------------------------------------------------------------
Peter Atterfjäll (quarc) skrev:
Funkar ditt PQI bra? Jag köpte ett TekQ som också var 150x, men det var skitsegt. Köpte ett Sandisk 66x istället och det var 4.5 gåger sabare än TekQ. Om du tycker det funker för dig så är det ju tillräckligt bra, tydligen så är det inte en helt tydlig standard och bara vissa kort funkar med den prestanda som utlovas.
--------------------------------------------------------------------------------

Fick det igår kväll och hann bara testa en liten serie med jpeg och då var det inga problem (men det ska väl gå att fylla kortet utan uppehåll i jpeg? typ 800 bilder).

Hur testar man bäst kortets hastighet? Ska man köra Raw + Jpeg och mata på tills bufferten är full och ta tiden, eller bara Raw?

Jag har också läst att TekQ har lite dålig standard på sin överföring.

Mattias Ackeby
(mattetvilling)
--------------------------------------------------------------------------------
Som jag gjorde så körde jag raw till man kunde höra på tempot att bufferten var full, sedan m släppte jag avtryckaren och mätte tiden tills skrivlampan slocknat. På TekQ 150x tog det 90s, med Sandisk Ultra II tog det 20s

Peter Atterfjäll
(quarc)
--------------------------------------------------------------------------------

Även jag är nyfiken på PQIs prestanda. Priset är det ju inget fel på. Sitter iofs nöjd med 2 x 2GB SanDisk Extreme III men minne kan man ju inte få för mycket av. :)

Jacob Jexmark
(Jacob Jexmark)
--------------------------------------------------------------------------------
4 GB för 660 kr var inte dåligt, är det alltså ett SDHC?

Jag köpte 1 GB Sandisk Ultra II på PC-city för 229 kr/st, tyckte det var rätt ok prislapp.

Ambjörn Axelsson
(Punkk)
--------------------------------------------------------------------------------
Nu börjar det bli väldigt OT, men men... (kanske dax att skapa en tråd om minneskort till K10d)

Kör du i manuellt läge då men kort slutartid så att du når någorlunda 3 bilder / sek?

Jag ska gör a ett test under julen, ska bara bekanta mig med kameran först, nu är det grymt kul att fota igen (har en Sony T11 sedan tidigare och den är väl ingen hit förutom att den är liten) Får väl se om man kan gå en kurs i digitalfotografering i vår ;)
--------------------------------------------------------------------------------

Nej verkligen inget fel på priset, man var ju glad om man fick 256 för det för något år sedan.
Det borde väl vara ett SDHC då man annars inte kan utnyttja 4g men det står inte det på produkt infon.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=88335
/Mattias
--------------------------------------------------------------------------------

Jag fortsätter i denna tråden då det har blivit lite mycket OT i "väntan på K10d" tråden.
Jag testade mitt minneskort i julhelgen, det var riktigt snabbt, ca 10 sec tills bufferten var rensad.
Det tråkiga var att efter en 300 julebilder så hängde sig kortet och gick inte att komma åt vare sig i kameran eller minnesläsare i datorn.
Det var dom bilderna, nu förstår jag varför man ska satsa på kvalitetsminnen.

Efter en formatering av kortet i kameran gick det att köra igen, men hängde sig efter en 100 bilder, surt sa räven. Har idag skickat tillbaks för att få ett nytt. Fick inte byta till något annat.
Lånar ett 512 sandisk så länge men vad det tar slut snabbt.

Annars var julfotograferingen riktigt kul, min svärfar har en gammal pentax ifrån 70 talet och lite fasta objektiv som funkade utmärkt, han var mäkta imponerad att hans raditeter fungerade i digitalåldern!

/Mattias
 
Varning för Pqi 4gb 150x sd

Fick mitt andra kort idag efter reklamation och tänkte att nu testar jag det i min dator istället för kameran (pentax k10d) och började att föra över filer till det, ca 3gb mp3 filer till och från minnet.
Och efter andra överföringen så gav minnet upp och gav ett felmeddelande, sen dess går det inte att komma åt på något sätt.


kontenta: man får vad man betalar för.

Och som vanligt glömde jag kolla nätet innan jag beställde:
http://www.newegg.com/Product/CustratingReview.asp?item=N82E16820141037

Fick efter lite trix byta till ett TwinMos 4g (fanns inga Sandisk inne) hoppas att det fungerar bättre.

/Mattias
 
Jag har TekQ minneskort till min pentax K10D och det fungerar alldeles utmärkt. Mitt minneskort är på 2 GB och har hastighet 133x, dvs skriver med ca 19 MB per sekund.
Har iofs inte gjort några mer vetenskapsliknande tester eller analyser men har inte märkt någonting av att det skulle gå långsamt på något sätt alls. Allt fungerar alldeles utmärkt allt från att föra över till datorn som att skjuta serier med tre bilder/sek.
/Thomas s
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.