--------------------------------------------------------------------------------
Peter Atterfjäll (quarc) skrev:
Funkar ditt PQI bra? Jag köpte ett TekQ som också var 150x, men det var skitsegt. Köpte ett Sandisk 66x istället och det var 4.5 gåger sabare än TekQ. Om du tycker det funker för dig så är det ju tillräckligt bra, tydligen så är det inte en helt tydlig standard och bara vissa kort funkar med den prestanda som utlovas.
--------------------------------------------------------------------------------
Fick det igår kväll och hann bara testa en liten serie med jpeg och då var det inga problem (men det ska väl gå att fylla kortet utan uppehåll i jpeg? typ 800 bilder).
Hur testar man bäst kortets hastighet? Ska man köra Raw + Jpeg och mata på tills bufferten är full och ta tiden, eller bara Raw?
Jag har också läst att TekQ har lite dålig standard på sin överföring.
Mattias Ackeby
(mattetvilling)
Som jag gjorde så körde jag raw till man kunde höra på tempot att bufferten var full, sedan m släppte jag avtryckaren och mätte tiden tills skrivlampan slocknat. På TekQ 150x tog det 90s, med Sandisk Ultra II tog det 20s
Peter Atterfjäll
(quarc)
Även jag är nyfiken på PQIs prestanda. Priset är det ju inget fel på. Sitter iofs nöjd med 2 x 2GB SanDisk Extreme III men minne kan man ju inte få för mycket av.
Jacob Jexmark
(Jacob Jexmark)
4 GB för 660 kr var inte dåligt, är det alltså ett SDHC?
Jag köpte 1 GB Sandisk Ultra II på PC-city för 229 kr/st, tyckte det var rätt ok prislapp.
Ambjörn Axelsson
(Punkk)
Nu börjar det bli väldigt OT, men men... (kanske dax att skapa en tråd om minneskort till K10d)
Kör du i manuellt läge då men kort slutartid så att du når någorlunda 3 bilder / sek?
Jag ska gör a ett test under julen, ska bara bekanta mig med kameran först, nu är det grymt kul att fota igen (har en Sony T11 sedan tidigare och den är väl ingen hit förutom att den är liten) Får väl se om man kan gå en kurs i digitalfotografering i vår
Nej verkligen inget fel på priset, man var ju glad om man fick 256 för det för något år sedan.
Det borde väl vara ett SDHC då man annars inte kan utnyttja 4g men det står inte det på produkt infon.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=88335
/Mattias
Jag fortsätter i denna tråden då det har blivit lite mycket OT i "väntan på K10d" tråden.
Jag testade mitt minneskort i julhelgen, det var riktigt snabbt, ca 10 sec tills bufferten var rensad.
Det tråkiga var att efter en 300 julebilder så hängde sig kortet och gick inte att komma åt vare sig i kameran eller minnesläsare i datorn.
Det var dom bilderna, nu förstår jag varför man ska satsa på kvalitetsminnen.
Efter en formatering av kortet i kameran gick det att köra igen, men hängde sig efter en 100 bilder, surt sa räven. Har idag skickat tillbaks för att få ett nytt. Fick inte byta till något annat.
Lånar ett 512 sandisk så länge men vad det tar slut snabbt.
Annars var julfotograferingen riktigt kul, min svärfar har en gammal pentax ifrån 70 talet och lite fasta objektiv som funkade utmärkt, han var mäkta imponerad att hans raditeter fungerade i digitalåldern!
/Mattias