Annons

Teknikfråga...

Produkter
(logga in för att koppla)

Pliggen

Medlem
Ska försöka förklara min fråga så bra som möjligt.
Om man vill ta en bild där ett stillastående motiv är i fokus och och bakgrunden blir oskarp och är i rörelse( tex ett par som står still och massa folk rör sej i bakgrunden). Vad ska man tänka på då och vad för inställningar på kameran ska man jobba med(slutartider, bländare etc.)?
Har även sett bilder där inget i bilden är i rörelse men ändå ser det ut som bakgrunden rör sej, hur får man till det?
Hoppas jag förklarat så ni förstår.

Antingen använder du ett ND-filter, som gör att tiden blir tillräckligt lång (kameran på stativ följdaktligen). Eller om det är tillräckligt mörkt, bara liten bländare och lägsta ISO på kameran.

I det andra fallet handlar det (om jag förstår dig rätt) om panorering. Man använder en förhållandevis (till objektet) lång slutartid och följer objektet med kameran.

Ex. 1,6 sek, f/16 ISO200

Bilagor

• rörelseoskärpa.jpg
    rörelseoskärpa.jpg
    88.5 KB · Visningar: 283
Tack för svaret! På min första fråga: Du nämner bländaren, men är det inte slutartiden man måste jobba med? Jag vill inte åt bara lite oskärpa i bakgrunden utan mycket, alltså så man ser att folk rör sej i bakgrunden, vet inte om det kallas rörelseoskärpa men det kanske innebär nått annat. Bländaren påverkar väl skärpedjupet? Rätta mej naturligtvis om jag förstått fel!

Fråga 2: Jag har sett bilder på tex en allé med träd där det ser ut som om man rör sej fort in i allén, fast bilden är tagen stillastående. Skulle ju fungera i en tunnel också. Har ingen bild som exempel just nu, ska leta.
Jag förstår hur du menar med bilden på bilen.
Ska testa det.
Tacksam för fortsatt hjälp!

Man kan ju även zooma samtidigt som man tar bilden antar att det är det fråga två gäller.

Lågt iso, liten bländare å ett nd filter resulterar i så lång slutartid som möjligt.

Tack för svaret! Testade att zooma samtidigt och där satt det! Fick precis den effekt jag jag frågade om i fråga 2.

Tog en snabb testbild, inte speciellt bra, ska väl ha stativ, men visar vad jag menade med fråga 2!

Bilagor

• test 003(1).jpg
    test 003(1).jpg
    25.6 KB · Visningar: 170
ANNONS