Annons

Tekniker för fotografering utan ljusmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

GuruX

Aktiv medlem
Har nyligen blivit ägare till en Gomz Amatör 2.
Vad jag nu undrar är lite kring vilka tekniker det finns för att ställa bländare/slutartid utan ljusmätare eller annat. Kameran har alltså ingen ljusmätare.
Jag vet att det vore enklast att köpa en gammal begagnad ljusmätare. Det är väl så det blir förr eller senare. Men det är alltid bra att kunna fota någorlunda utan ljusmätare.
Vad jag har förstått så finns det några hyfsat enkla principer.
 
Filmkartongens insida brukar ge några tips om hur filmen ska exponeras i solsken, skugga och moln, med slutartider och bländare.
 
RolandM skrev:
Filmkartongens insida brukar ge några tips om hur filmen ska exponeras i solsken, skugga och moln, med slutartider och bländare.
Ja, det kommer nog att fungera bra så länge du använder negativ film, den kan ju exponeras med rätt stor felmarginal, dia är lite mer kräsen.
Det gick ju faktiskt bra förr utan ljusmätare så det bör gå bra idag med :)
 
Du kan alltid använda en kamera med ljusmätare och mäta ljuset med hjälp av den och sedan använda de värden du får. Fast det finns väl någon hake där oxå antar jag....
 
Jag kör på negativ mellanformatsfilm. Svartvitt.

Kartongen till filmen säger inget alls, faktiskt.

Tanken var att man inte skulle behöva ha med sig något mera än själva kameran.
 
GuruX skrev:
...Vad jag har förstått så finns det några hyfsat enkla principer.

I solljus med solen i ryggen och 100 ISO-film använder du 1/125 sekund och bländare 16 som utgångsläge.
Med solen från sidan bländar du upp ett steg.
För motljusbild bländar du upp två steg.

Går du in i skuggan av ett hus bländar du upp två-tre steg, beror på vad det är för skugga.
Det förutsätter att det inte är den smalaste gränden i Sienna där himmelen knappt syns. Mer en öppen miljö, gata eller park.

Mulen dag kan du utgå från runt 1/30 och 5,6.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.