Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tekniken tar för stor plats!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Arleklint

Aktiv medlem
Som jag upplever fotosidan.se så är tekniken viktig!
Det som kommenteras i bilder är hur bilden skärpts och hur den har teckning.

Få kommenterar vad bilden kan förmedla. Det är tråkigt!

Det finns några som ser bilden ur ett tänkvärt sätt att se, men att dömma av komentarer är tekniken viktigare. Det gör mig besviken.

Ytterst märks detta i diskussioner om RAW vs. jpeg Få snackar bild.....

Hur kul är det att byta bilder med varandra om allt handlar om teckning?

Är inte en bild mer än så?

Fotokompis? :)

Det är digitalkamerornas fel. Allt handlar om pixlar och skärpa nu.
Det viktigaste är ju att ha den bästa kameran och det bästa objektivet.

med risk för att dra saker och ting över en kam så tror jag att dom flesta här på fs som plåtar mer konstnärliga, känslomässiga saker och som inte bryr sig om tekniken, är tonårstjejer som vill få ur sig jobbiga funderingar.
kanske man ska ta å bjuda in dem för att diskutera lite bild?

Arleklint skrev:
Det som kommenteras i bilder är hur bilden skärpts och hur den har teckning.

Få kommenterar vad bilden kan förmedla. Det är tråkigt!

Det finns några som ser bilden ur ett tänkvärt sätt att se, men att dömma av komentarer är tekniken viktigare. Det gör mig besviken.

Ytterst märks detta i diskussioner om RAW vs. jpeg Få snackar bild.....

Hur kul är det att byta bilder med varandra om allt handlar om teckning?

Detta är faktiskt något som jag själv funderat en hel del på! Många gånger tror jag att vissa kompenserar sin dåliga bildkänsla med dyra objektiv. Tyvärr så finns den typen av människor i alla branscher.

NÅgra har varit analoga och blivit digitala andra har flyttat över sitt dataintresse och kameran blir ytterligare en pryl till datorn. För den senare kategorin blir tekniken väldigt viktig - till en början och detta speglas förstås i kommentarerna där man känner sig mer hemma i teknik än foto. Förhoppningsvis är väl det ändå bara ett led i utvecklingen där det "riktiga" fotointresset så småningom tar överhand. Men jag håller med dig om att i dagsläget är det en övervikt i teknik.Det är säkert riktigt trist för den ambitiöse fotograf som vill lägga in lite mer i bilden än pixlar, att ingen verkar se BILDEN.
Ibland tror jag dock att fotografen kan styra kommentarerandet genom att själv berätta vad man velat uppnå med bilden. Det kanske även är ett led i utveklingen att få teknikerna att tänka bild.
Jag tror att fotografin ska vara väldigt glad för att en massa tekniknissar börjat fotografera - trots tekniksnacket.

Senast ändrad:
Jag håller med om att det är mycekt tekniksnack och för min egen del så beror det på att jag är ny med den digitala tekniken. Jag behöver helt enkelt hjälp med tekniken för jag känner att utan en grundläggande teknisk kunskap kan jag inte förmedla det jag vill med bilderna. Kanske är det en bakvänd inställning, men för att jag ska känna att jag har en "konstnärlig frihet" så vill jag ha en bra teknisk kunskap.

Jag kan bara gissa mig till varför alla andra också snackar mycket teknik och det är troligen att många är i den sitsen jag är. Den digitala tekniken är ny och många, om ens någon, förstår den till fullo. Nya tekniska lösningar släpps varje dag och detta kommer att utveckla det digitala fotograferandet initialt. Men tillslut kommer tekniken att vara "fulländad". Dominanta designer kommer och har kommit och fokus kommer att skifta från tekniska lösningar till vad man kan göra med tekniken.

Så ser jag på det för min egen del och så tror jag att det är för många andra och kanske fotograferandet i stort.

Ytterligare en anledning kan vara att tekniken och bilden är två olika sidor av fotograferandet. Tekniken lämpar sig väldigt väl för den sortens diskussioner som kan föras på denna sortens mötesplatser. Bilden kan vara svårare att diskutera i dessa forum, kanske till och med för personlig(?) Olika forum passar bäst for olika diskussioner.

Forumen är perfekta för att snacka teknik! Speciellt för alla oss som inte delar teknikintresset med våra fruar/sambo/flickvänner. Då är det bra att ventilera det på annat håll. ;o)

Själv fotograferar jag digitalt och det är grymt mycket jag har lärt mig om färgprofiler, skärpa, hantering av bilder i program, kopiering på labb, format m.m m.m. genom att "tjôta teknik" här på FS.

Ju mer teknik jag lär mig, desto mindre behöver jag sedan fundera när jag ska fotografera. Om jag ser på min tekniska utveckling sedan jag köpte digitalkameran så har det hänt en hel del. Nu har jag ett färdigt arbetsflöde för att få de bilder jag vill ha - tekniskt sett. Nu kan jag koncentrera mig mer på bildskapandet. Fotograferingen blir ännu roligare!

Med tanke på alla nyblivna fotografer som dyker upp varje dag får man nog räkna med att samma frågor dyker upp om och om igen. Ibland kanske från olika vinklar.

//Peter

Arleklint skrev:
Få kommenterar vad bilden kan förmedla. Det finns några som ser bilden ur ett tänkvärt sätt att se, men att dömma av kommentarer är tekniken viktigare.
Håller med om Jannes tankegångar....

Undrar hur Fotosidan skulle funka på de holländska konstnärerna tid?
"Fin bild, men jag tycker du borde haft den extraordinära mårdhårspenseln, och använt duttekniken med den extra småpunktpigmenterade färgen till en större del i Batavernas trohetsed!
Tror bilden skulle vunnit på det".

;-)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar