Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teknik vid stjärnfotografering.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Madde !

Jag har varit ute ett flertal nätter under vintern/våren och lärt mig lite vad som fungerar.

Jag har mest fotat vid 17mm, vilket motsvarar 27mm på min Canon 30D. Dina 18mm motsvarar oxå 27mm på din kamera. Vad har du för bländare på gluggen?

Vid 30sekunders slutartid får man korta men tydliga sträck. Så jag skulle säga att 15 sekunder ger ett bra resultat.

Vid 15s slutartid har jag kört på ISO800 och bländare 2.8. Vid 30s har jag kört ISO400.

De bilderna med ISO400 blir givetvis bättre, men då får man oxå stjärnsträck :(

Drömmen är ju en vidvinkelglugg med stor bländaröppning :)
Man kan ju oxå bygg en sån "barndoor tracker", vilket jag garanterat kommer att göra till nästa vinter !

Windman skrev:
Hej på er !

Jag har surfat lite stjärnbilder på nätet, och ser att många fina bilder är tagna med vanliga systemkameror. Så nu har jag fått blodad tand !

Jag har en Canon 30D.
Med 2 gluggar: 17-55 2.8 och 100-400 4.5-5.6
Och givetvis ett bra stativ :)

Först skall man ju bege sig långt bort från närmaste stad. Men vad skall jag tänka på vid själa fotograferingen ? ISO, bländare, slutartider osv...

Jag tycker mig se att många fotar med ca 100mm och stor bländaröppning.

En hel del snygga bilder på följande länk

http://www.astropix.com/

Jo just det...

Med "vanlig" utrustning är det enbart vidvinkelfoto som är möjligt att få till...

För att få nebulosor krävs långa slutartider och där med en lösning i stil med en barndoor tracker.

Tack för svaret!
3.5-5.6 står det på vidvinkelobjektivet... Om det var det du menade. Så det är väl inte så bra ljusstyrka, tyvärr.
Men jag ska prova ikväll, så får vi se hur det blir. Nu vet jag ju på ett ungefär vilka inställningar som är bra också!

En fråga till också (en dum sådan, men är man nybörjare så är man):
Hur ställer man in fokus på oändligt? Fick för mig att det var när man vred fokusringen så nära kameran det gick, men det var tydligen inte alltid så... Finns ingen markering på min kamera vad jag vet.

Då får du bländare 3.5 på 18mm.

Skulle tippa på att en slutartid på 15sekunder och ISO1600, eller 30sekunder och ISO800 blir bra.
Har du möjlighet att fota i RAW-format så kan du tweaka lite mer i efterhand...

Oftast finns det en skala på objektivet.

Ställ objektivet på manuell fokusering.
Fokusera på något nära, fokusera sedan på något längre bort. Vrid sedan fokusringen i botten åt det hållet du behöver snurra för att fokusera längre bort... hängde du med där ? :)

Tackar för förklaringarna! Tror jag förstod det med fokus mot oändligheten.
Vilken jättefin bild! Var ute och provade lite nu ikväll, men jag vet inte riktigt hur det blev... Tror jag var ute för tidigt, men sen blev det en massa grönrödblåa prickar överallt. Kallas inte det döda pixlar eller nåt liknande? Vad beror det på? Kan man göra nåt åt det?
Men men det kan ju inte bli bra på en gång, får fortsätta att prova mig fram!

De röda, gröna och blåa prickarna du ser är "heta" pixlar. De framträder mer och mer ju högre ISO (känslighet) du har valt, och på långa slutartider.

De är nog omöjlight att komma ifrån vid dessa slutartider.
Jag hade min kamera inne på garanti för att släcka dessa. Men då bara de som syns vid "vanligt" fotande... De är lätta att klona bort i PS som tur är :)

En bra stjärnbild tages när det är som mörkast på dygnet, och minst 2 mil från närmaste stad. Även mindre samhällen lyser upp atmosfären... Vissa har ju turen att bo mitt ute på landet, själv tar jag Brum och åker ett par mil norr om Uppsala.

Ps. Visa gärna nån av dina bilder :)

Jättefina bilder du tog! Är det en meteor på sista bilden? Ja, det var nog på tok för tidigt på kvällen jag gick ut. Åkte upp på en ås där det brukar vara så lite ljus att man kan se Vintergatan så det ser ut som ett band på himlen. Men som sagt lite för tidigt kanske. Får åka ännu längre bort nästa gång också.

Jaha, heta pixlar var det, inte döda... Tänkte väl att det var nåt som var fel!

Vet inte riktigt hur jag lägger in bilder i inlägget... Antar att de måste ligga på Internet först. Fast iofs så är de jag tog igår verkligen inget att se. Några få stjärnor (lyckades få med Karlavagnen), fast det ser ut som väldigt många i och med en massa heta pixlar!
Sen blåste det en del så stativet skakade och så är det en del streck efter flygplan lite här och var, haha. Jaja, bäst att spara dem iaf så jag kan skratta åt dem om några år när jag lärt mig mer!

Nu pushar jag upp den här tråden lite.

Har nu lagt upp lite bilder från vintern som jag tagit med mitt hemmabygge till barndoor tracker.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=203708

Bilderna är väl sådär, men har inte fått chansen denna vinter. Nu vet jag att och hur grejorna funkar, så nästa vinter är jag redo för stjärnsafari :)

Hoppas detta kan inspirera någon annan till liknande bygge. Jag är väldigt fasinerad av resultatet trots det relativt enkla bygget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar