Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teknik för att fota i starkt soljus

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Sedan jag köpt min d90 (kompakt innan) så har allt blivit lite svårare så här i början. När jag fotar utomhus nu i det starka soljuset så blir mga partier överexponerade.

Hur motverkar man denna överexponering i starkt soljus bäst?
-Expongeringskompensation?
-ISO?

Kör i A-läget mestadels.

Några exempel:
 

Bilagor

  • fs1.jpg
    fs1.jpg
    31.2 KB · Visningar: 666
  • fs2.jpg
    fs2.jpg
    29.7 KB · Visningar: 660
Exponeringskompensation är det enda du kan använda om bilderna blir felexponerade. Men frågan är om de verkligen är felexponerade, i starkt solljus blir kontrasterna mellan mörkt och ljust så stora att man inte kan få med allt i samma bild på grund av begränsningar i kameran. Det betyder alltså att om man exponerar bilden så motivet ser bra ut så kommer antingen det ljusaste (himlen t.ex.) att vara utfrätt eller så kommer det mörkaste att bli igensotat.

Det enda du kan göra i de lägena är att acceptera att allt i bilden inte blir bra eller ta flera bilder med olika exponering och slå samman till en HDR-bild.
 
Förutsatt att kameran utfört exponeringsmätningen korrekt går det att minimera sannolikheten för överexponering med hjälp av ND filter och/eller genom att minska bländarstorleken. I båda fallen minskas känsligheten vilket innebär att det kommer att krävas större ljusmängder för att uppnå en motsvarande exponeringsnivå. Detta innebär att slutartiden bli längre (med mindre bländare och/eller ND filter), vilket ju borde innebära att skillnader i ljushetsgrad hos motivet inte blir lika markanta eftersom det krävs längre slutartider för själva exponeringen.

Förövrigt är det mest lämpligt att fotografera i kamerans grundiso (iso 200 för d90) när man fotograferar i stark solljus. Kamerasensorn har oftast bäst dynamikomfång i grundisot varför det är bäst att vara där. Den lägre känsligheten är också bättre av samma anledning som jag tagit upp tidigare.
 
Jag köpte ett pol-filter till min 35mm/1.8 igår och har tagit ca 200 bilder med och utan filter. Alla bilder togs togs i ett extremt soligt norrköping och jag tycker bilderna räddas mycket tack vare detta filter. Nu vet jag inte om det hjälper dig med ditt men det kanske kan vara värt att kika på om du planerar många bilder mitt på dagen ex på semester osv.
 
Förutsatt att kameran utfört exponeringsmätningen korrekt går det att minimera sannolikheten för överexponering med hjälp av ND filter och/eller genom att minska bländarstorleken. I båda fallen minskas känsligheten vilket innebär att det kommer att krävas större ljusmängder för att uppnå en motsvarande exponeringsnivå. Detta innebär att slutartiden bli längre (med mindre bländare och/eller ND filter), vilket ju borde innebära att skillnader i ljushetsgrad hos motivet inte blir lika markanta eftersom det krävs längre slutartider för själva exponeringen.

Fast så är det ju inte (syftar på den kursiva delen i citatet). Ett ND-filter påverkar exponeringen helt linjärt, det minskar alltså inte kontrasterna. Ett ND2-filter motsvarar att blända ner ett steg, man får alltså dubbla slutartiden. Men skillnaden mellan ljust och mörkt är fortfarande lika stor. Åtminstone som vi pratar digital fotografering, film är inte linjär på samma sätt som en digitalsensor.
 
Polfilter minskar direkta solreflexer så det är väl en av fotografens bästa vänner om man nu försöker ta bilder i sånt hårt ljus. Håller med MickeÖ alltså.
 
Upplättningsblixt är bra för att få bilder i hårt solljus bättre i många fall - kom dock ihåg att fullt solsken sällan är optimalt ljus - blir lätt för hårda kontraster och jobbiga skuggor - en mulen dag har mycket bättre förutsättningar för fina bilder.
 
Fast så är det ju inte (syftar på den kursiva delen i citatet). Ett ND-filter påverkar exponeringen helt linjärt, det minskar alltså inte kontrasterna. Ett ND2-filter motsvarar att blända ner ett steg, man får alltså dubbla slutartiden. Men skillnaden mellan ljust och mörkt är fortfarande lika stor. Åtminstone som vi pratar digital fotografering, film är inte linjär på samma sätt som en digitalsensor.

Tack för korrektionen. Är ju inte helt rätt det jag skrivit ("vilket ju borde innebära att skillnader i ljushetsgrad hos motivet inte blir lika markanta") om nu sensorn nu är helt linjär, dvs att antalet fotoner som samlats in och som slutligen ger upphov till en viss grånivå hos pixeln inte beror på fluensraten (fluensrat = antal fotoner per areaenhet per tidsenhet) . Eftersom jag saknar djupare förståelse för sensorns egenskaper kan jag heller inte hävda att sensorn har ett olinjärt beroende. Fotonfluensraten ändras ju då fotonerna paserar ett ND filter, men eftersom slutartiden ökas i motsvarande grad blir ju antalet fotoner som når sensorn den samma.

För att förtydliga används ett eller flera ND filter främst för att sänka slutartiden vid en viss bländarstorlek. Det går inte alltid att få till en tillräckligt kort slutartid om större bländare som t ex f/2 används. Ett ND4 filter innebär att ljusinsläppet minskas med 2 stop (förlängning av 2 stop av slutartiden 1/320s ger 1/80s (1/320s> 1/160s>1/80s)).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.