Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tejpa i photoshop, PS-expert sökes!

Produkter
(logga in för att koppla)

svenripa

Aktiv medlem
Som vanligt så om denna fråga tagits upp tidigare (tvivlar på det!:) så hänvisa gärna dit.

Jag har ett problem, jag vill tillverka "märkningstejp" i photoshop. Med det menar jag att jag vill att det ska se ut som dom där hårda plastremsorna man använder för att märka saker med, kanske var vanligare för några år sen. Det blev vit text på svart tejp och bokstäverna s a s trycktes dit med någon apparat.
Undrar om nån fattar vad jag menar.. :)

Texten har jag för mig brukade bli typ klassiskt skrivmaskinstypsnitt och jag har sett det användas till all möjlig form av märkning, lådor, mappar, burkar m.m.

Tacksam om nån PS-kunnig kunde hjälpa till!

//Sven
 
japp!

Dymo var det! :)

Har laddat ner teckensnittet, var ska jag lägga det för att ps ska hitta åt det? Sen undrar jag också hur man får det att se plastigt ut? finns det något bra filter att lägga på eller krävs mer trixande?

Tack för hjälpen!!

/s
 
Jag har lekt lite med lagereffekterna.

I botten en helt vit bakgrund.

Ovan på den en röd ruta som jag roterade lite.
Jag la på en drop-shadow för att få den att lyfta lite från den vita bakgrunden.

Ovanpå det lagret la jag ett textlager som jag satte lite layer-styles på, förgrundsfärgen satte jag till vit.

Så här var resultatet.
 

Bilagor

  • dymo.jpg
    dymo.jpg
    16.5 KB · Visningar: 891
Så här såg inställningarna ut för bevel och emboss i layerstylsen för textlagret:
 

Bilagor

  • dymastyle.gif
    dymastyle.gif
    11 KB · Visningar: 878
Denna gjorde jag med det översta typsnittet i min länk övan, gjorde en kanten lite genom att sudda lite.
 

Bilagor

  • dymo.jpg
    dymo.jpg
    39.7 KB · Visningar: 994
Senast ändrad:
Tycker du?

På min skärm går det utmärkt att läsa.. jag har tom funderat på om man ska göra den diskretare då den kanske tar upp för mycket av bilden.
Anledningen till att jag inte gjort det är att det är just ett CDomslag och då är det väl bra om man fokuserar på texten.

Men svår att läsa, vi måste ha väldigt olikt inställda skärmar.

Är det nån fler som upplever samma sak som Tobias?

Tack för kritiken ivf, även om den inte hamnade under bilden :)

/s
 
Hade jag inte vetat att texten fanns någonstans i bilden hade jag inte sett den. Nej, den var verkligen svår. Men visst kan det också vara en del av svaret att våra skärmar inte är rätt kalibrerade.
 
Hmmm..

Kollade ni bilden förstorad, eller bara i det lilla formatet?

Jag har försökt, men tycker fortfarande den syns väldigt mycket. Men om det nu är så att det bara är jag som ser den så är det ju uppenbarligen något som är fel!

Tack för all feedback!

/s
 
På jobbskärmen ser det bra ut nu.
Kan kolla hemma imorgon på min skärm som är mörkare och återkomma.
 
Jag sitter med en kontrastrik och skapligt kalibrerad skärm (efter prolabbets provbild för tillfället på denna..) och här ser texten riktigt bra ut, t.o.m i den oförstorade varianten.
Tydlig och till gitarrfodralet passande ton i texten.
 
vad skönt att höra!

uppskattar att ni delar med er!

Monica, återkom hemskt gärna imorgon efter en mörkare "skärmupplevelse" :)
(tack också för din kommentar!)

/s
 
satt o pillade ett tag i blindo med PS utan referensbild.. efter mycket clouds, blur, levels och sharpen och allt en gång till så blev det såhär.
 

Bilagor

  • dymo.jpg
    dymo.jpg
    9.3 KB · Visningar: 216
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.