Annons

Tavelbelysning

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag blev desperat och köpte Image Print RIP av Stefan Ohlson. (Hej Stefan om du läser tråden). Defaultläget där var byggt för blandljus. Image Print menade att det var så man fick räkna med att bilderna normalt blev belysta i den ofullkomliga verkligheten. Ett bra upplägg!

Hej själv.

Som du såg finns det inte bara en profil till varje papper och skrivare som ImagePrint stödjer, utan det finns flera olika för olika ljusförhållanden. Det gör att man kan välja en profil som passar för det ljus som bilden ska visas i. Om bilden ska visas under ett och samma ljus finns alltså en profil som ger bästa visningen av bilden för det ljuset. Det finns dessutom en svartvit profil, som gör det möjligt att skriva ut svartvita bilder som inte uppvisar några metameriska effekter.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu
 
Hej Stefan! Jag tyckte att grundläget i ImagePrint, att bilderna kommer att visas i blandljus, passade utmärkt. I det aktuella fallet skulle dom hängas upp i kontorsmiljö och där brukar det ju vara lysrör och dagsljus.

Den lokal jag hyrde då hade också blandljus - dagsljus, lysrör av skiftande kvalité och lite glödljus. Jag tittade på utskrifterna under olika förhållanden och tyckte det blev bra. Och kunden blev nöjd.

Att skrivaren krånglade hade inget med RIPen att göra. ImagePrint gav snarare en genväg till bra bildkvalité, eller för att vara alldeles exakt, gav en bildkvalité jag inte kunde få fram innan.

Sen tycker jag att den här tråden ÄR intressant. Visningsmiljön betyder väldigt mycket och belysningen hör ju i allra högsta grad dit.
 
Hej Stefan! Jag tyckte att grundläget i ImagePrint, att bilderna kommer att visas i blandljus, passade utmärkt. I det aktuella fallet skulle dom hängas upp i kontorsmiljö och där brukar det ju vara lysrör och dagsljus.

Den lokal jag hyrde då hade också blandljus - dagsljus, lysrör av skiftande kvalité och lite glödljus. Jag tittade på utskrifterna under olika förhållanden och tyckte det blev bra. Och kunden blev nöjd.

Det är förvånande hur stor skillnad som belysningen gör för hur vi upplever bilderna. Jag gjorde en utskrift med glödlampsprofilen och när den kom ut ur skrivaren kunde jag inte tänka mig att den skulle se bra ut i något ljus. Jag har ju en belysning som simulerar dagsljus i min lokal, så jag fick ta in bilden på toaletten där det fanns glödlampsljus för att bedöma den. Och då kom färgerna tillbaka till liv.

Mest intressant tycker jag den svartvita profilen är, eftersom jag kan skriva ut en svartvit bild utan få dessa metameriska effekter.
 
Avslutning

Dags för en avslutning av denna tråd.
Vad som hänt sedan sist är att jag beställt en profil av Stefan för mitt nya papper Platine Fibre Rag.
Jag fick 2 profiler, en för dagsljus och en för lampljus. Printade med båda profilerna, men såg ingen eller väldigt liten skillnad på utskrifterna. Provade med både rätt ljus (solux-lampan) och med varmt ljus (2700 °K) på både utskrifterna, men såg ingen skillnad på bläckfiskens blå ringar.
Jag blev orolig att jag gjort något fel så jag printade 2 A4-bilder med profilerna och skickade till Stefan. Han bekräftar att jag gjort rätt. Han var också imponerad över att jag fick så fin blå färg på bläckfiskens ringar.
Helt klart är nu att det inte fungerar (på denna bild) med skrivarprofil för tungstenslampor.

Således gick jag tillbaka till att hitta en armatur till Suluxlampan eller liknande lampor.
Hittade en på nätet som jag trodde skulle fungera. Men företaget som tillverkar/importera den vägrade svara på 2 mail, så jag fick köpa den på vinst och förlust. Tyvärr så är den på tok för dyr, 550:- är dubbelt mot vad den borde kosta.
Fick hem den igår och lyckades bygga om den så att belysningen nu är monterad i Ribba-ramen i stället för väggen. Kan vara praktiskt om man vill ha tavlan på någon utställning.

Armaturen fungerar bra med Soluxlampan, men bara korta tester, då transformatorn bara är på 20W och Soluxlampan finns inte för lägre effekt än 35W. Spridningsvinkeln på 36 ° fungerar också bra.
Men jag hittade ju också en LED-lampa på Biltema på 3 W och 35°:s spridningsvinkel och med 5000°K, som också passar i denna armatur .
När jag jämför lamporna på min bild så kan jag konstatera att skillnaden är liten, så liten att jag kommer att använda LED-lampan istället.
Det skiljer bara 300°K mellan lamporna, samma spridningsvinkel, men 3W för LED-lampan mot 35W för Soluxlampan som också måste ha en ny transformator. Dessutom så kostar Soluxlampan 2,5 ggr mer än LED-lampan, som dessutom har mycket längre livslängd.

Jag är nu ganska nöjd. Bläckfiskens blåa ringar lyser som jag vill. Men det blir lite kallt ljus på väggen bredvid tavlan och armaturen ger en tråkig skugga på väggen ovanför tavlan.
Funderar ändå på att köpa några ramar i typ Ribba (det behövs för att kunna montera belysningen i ramen) men ett bättre fabrikat och några belysningar till dom. Detta för att komma bort från dom erbarmligt dåliga belysningar som ofta finns i dom utställningslokaler som jag ställt ut i.
 

Bilagor

  • Tavlan.jpg
    Tavlan.jpg
    43.4 KB · Visningar: 4,656
Var det Stefans profil eller ljuset som fick fram den blå färgen på bläckfisken som du vill ha den? På bilden du lagt upp ser ljuset mot tavlan och väggen gulgrönt ut jämfört med dagsljuset från fönstret i bakgrunden.
 
Var det Stefans profil eller ljuset som fick fram den blå färgen på bläckfisken som du vill ha den? På bilden du lagt upp ser ljuset mot tavlan och väggen gulgrönt ut jämfört med dagsljuset från fönstret i bakgrunden.

Nej, det var dagsljuset (kallt ljus) som krävdes. Bilden som bifogas har jag bara lagt upp för att visa armaturen. Kan nog vit-behandlas bättre.
 
Vet inte om denna bild blir bra. Belyst enbart med Biltemas lampa 5000 K.
Justerad i ACR till 5000 K och omgjord till sRGB.
 

Bilagor

  • Bläckfisken.jpg
    Bläckfisken.jpg
    50.2 KB · Visningar: 512
Jag är nu ganska nöjd. Bläckfiskens blåa ringar lyser som jag vill. Men det blir lite kallt ljus på väggen bredvid tavlan och armaturen ger en tråkig skugga på väggen ovanför tavlan.
Funderar ändå på att köpa några ramar i typ Ribba (det behövs för att kunna montera belysningen i ramen) men ett bättre fabrikat och några belysningar till dom. Detta för att komma bort från dom erbarmligt dåliga belysningar som ofta finns i dom utställningslokaler som jag ställt ut i.

Jag kollade ju dina utskrifter och jag tycker fortfarande att det är imponerande att den blå färgen var så mättad. Blått är ju den svåraste färgen att få riktigt mättad och intensiv, eftersom cyanfärgen är mindre mättad och intensiv än de andra grundfärgerna. Det är i sådana här situationer som det syns skillnad på en bra bläckstråleskrivare och en bild på färgfotopapper. Färgomfånget är så mycket större på bläckstråleskrivare och hanterar sådana här intensiva färger mycket bättre.
Stefan Ohlsson
www.profiler.nu
 
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto