Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tavelbelysning

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför inte prova en prismatisk försättslins till Solux'en? Det finns bra försättslinser till belysningar hos diverse olika leverantörer. Jag antar att spridningen var problemet, att lampan inte lyser ut hela printen eftersom den måste sitta ganska nära.

Tyvärr så är det tvärt om. Tavlan hänger besvärligt till. Den hänger på en vägg högt över golvet (c:a 2,8 m upp) bredvid trappan. Man ser den "bara" när man går upp i trappan till övervåningen. Man kan fästa en lampa på motstående vägg c:a 1,7 meter bort, men det är en stor risk att den lampan då stör eftersom den syns nerifrån. Och på 1,7 m så lyser Soluxlampan alldeles för stor yta. Det finns Soluxlampor med mindre spridningsvinkel men risken för att den skall störa nerifrån är för stor, och att jag dessutom måste satsa på/hitta någon form av armatur.
Tavlan på bilden har IKEA:s tavelbelysning Ribba, med helt fel färgtemperatur.

Är envis och vill ha tavlan där, men med någon form av kallt ljus så att dom blå ringarna bläckfisken lyser (som dom gör när jag lyser på den med kallt LED-ljus).

Bilagor

• Tavlan.jpg
    Tavlan.jpg
    13.2 KB · Visningar: 3,298
Jag misstänker att det skulle kunna funka med någon av de arbetsbelysningar som finns, endera med LED eller med HID-lampa. Jula har ett hyggligt sortiment till måttliga priser. Det kan vara värt att testa. Jag gissar att HID (Xenon) ger bättre ljus än LED, och att det är lättare att forma.

Jag misstänker att det skulle kunna funka med någon av de arbetsbelysningar som finns, endera med LED eller med HID-lampa. Jula har ett hyggligt sortiment till måttliga priser. Det kan vara värt att testa. Jag gissar att HID (Xenon) ger bättre ljus än LED, och att det är lättare att forma.

Har kollat dom flesta kataloger, Kjell, Claes, Jula, Biltema mm. Alla har dom LED-belysningar och andra, men varmvita, d v s 2700 - 3000 K och det fungerar inte.

K
Platine Fibre Rag är ett härligt papper som har lång hållbarhet, bra svärta och en snygg yta.

Du får väl skriva ut fler bilder, då blir det både billigare och bättre med en bra profil :)

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Har hittat 2 led-lampor hos Biltema med 5000 resp 6250°K. Bilden blir bra, men det blir ett tråkigt ljus i huset, som inte passar riktigt.

Har varit i Strömstad och köpt en paket Platine Fibre Rag i A2 för min vinst (årets bild i Strömstadsfotograferna).
Om jag låter göra en profil till detta pappar och min Pro 3800 får jag då profilen för olika ljus?
Skulle vilja ha en profil för IKEA:s belysning (till Ribba-ramen) på 2700°K .

Sista försöket att få till det som jag vill på den blåringade.

Här finns lite lampor med relativt högt Ra men lite kallare än 5000K:
http://www.rattljus.se/ratt-ljus-produkter.html

Tack för tipset.

Men undrar om inte rätt lösning är att skriva ut med en profil som är anpassad till det ljus som man vill ha hemma. Dagsljusprofiler till skrivare känns inte riktigt optimalt. Hur ofta hamna en utställd tavla i dagsljus. I utställninglokaler kanske det finns dagsljuslampor, men inte hemma där man vill ha lite varmare ljus.
Soluxlampan ger ett fint ljus på tavlan. Men ger ett störande kallt ljus på väggen bredvid tavlan.

Jag hade tagit lampan med större spridning o begränsat spridningen med en vettig armatur. Det finns armaturer med barndoors, som blixtar.
Prova o ring ett museum eller fotografiska så skall du se att det finns armaturer att få tag på.

K

Har hittat 2 led-lampor hos Biltema med 5000 resp 6250°K. Bilden blir bra, men det blir ett tråkigt ljus i huset, som inte passar riktigt.

Har varit i Strömstad och köpt en paket Platine Fibre Rag i A2 för min vinst (årets bild i Strömstadsfotograferna).
Om jag låter göra en profil till detta pappar och min Pro 3800 får jag då profilen för olika ljus?
Skulle vilja ha en profil för IKEA:s belysning (till Ribba-ramen) på 2700°K .

Sista försöket att få till det som jag vill på den blåringade.

Om du beställer att du vill ha profiler för ett visst ljus så kan jag göra dem utifrån detta. Då får du alltså en profil byggd för dagsljus och en för glödlampsljus.

Stefan

Kul tråd

Intressant då nån inte vill ge sig! Hoppas du hittat en lösning om ger bilden och djuret rättvisa.

Mina reflektioner: Glödljus innehåller hög andel rött och liten andel blått. Så det blir svårt att få fram just den neonblå färg du vill ha utan en ljuskälla med mycket blått i. Kanske en supersmal spot med blåvitt ljus som komplettering till annat ljus skulle funka? Eller att ha den där ficklampan på plats för att tändas vid behov ---- primitivt men funkar väl på sitt sätt.

Betr profiler etc så hade jag en gång sålt rätt många bilder till en kund som skulle inreda ett nytt kontor. Men då jag skulle skriva ut dom blev det inte bra.

Jag blev desperat och köpte Image Print RIP av Stefan Ohlson. (Hej Stefan om du läser tråden). Defaultläget där var byggt för blandljus. Image Print menade att det var så man fick räkna med att bilderna normalt blev belysta i den ofullkomliga verkligheten. Ett bra upplägg! Tack vare ImagePrint kunde jag efter mycket svett och möda leverera utmärkta utskrifter till en nöjd kund. Men allting krånglade - printern stannade ofta mitt i utskriften, bara att kassera det exemplaret, papperet Hahnemühle Photo Rag tog slut och mer fanns inte i Sverige, printern släppte nån droppe bläck på utskriften osv. Efter den pärsen övergick jag till att beställa hos Crimson. Dom är bra och skulle nåt inte riktigt duga printar dom om utan att klaga.

Finns de där cibachrome kvar på marknaden.
Det kanske inte hette så när man satte bilden i en ljuslåda?
Det borde i alla fall kunna ge bildens självlysande toner rättvisa om man använder ljuslåda o genomlyst kopia.

Finns de där cibachrome kvar på marknaden.
Det kanske inte hette så när man satte bilden i en ljuslåda?
Det borde i alla fall kunna ge bildens självlysande toner rättvisa om man använder ljuslåda o genomlyst kopia.

Cibachrome fanns både som genomsikts- och påsiktsmaterial. Men det finns andra ljuslådematerial, som till exempel Duratrans. Idag, med pigmentutskrifter, finns flera material som man kan använda. Gör just nu flera sådana.

Borde det inte bli perfekt att använda till en sådan bild, när djuret i verkligehten lyser av sig självt?

Jo, det kan man tycka. Det är populärt att använda som konstnärliga utsmyckningar just nu. Vi gör ett par sådana till Karolinska sjukhuset. Men i ett hem? De är ju så kraftfulla så att det krävs att den placeras bra och verkligen är en riktigt bra bild för att man ska vilja ha en sådan hemmavid.

Intressant då nån inte vill ge sig! Hoppas du hittat en lösning om ger bilden och djuret rättvisa.

Mina reflektioner: Glödljus innehåller hög andel rött och liten andel blått. Så det blir svårt att få fram just den neonblå färg du vill ha utan en ljuskälla med mycket blått i. Kanske en supersmal spot med blåvitt ljus som komplettering till annat ljus skulle funka? Eller att ha den där ficklampan på plats för att tändas vid behov ---- primitivt men funkar väl på sitt sätt.

Betr profiler etc så hade jag en gång sålt rätt många bilder till en kund som skulle inreda ett nytt kontor. Men då jag skulle skriva ut dom blev det inte bra.

Jag blev desperat och köpte Image Print RIP av Stefan Ohlson. (Hej Stefan om du läser tråden). Defaultläget där var byggt för blandljus. Image Print menade att det var så man fick räkna med att bilderna normalt blev belysta i den ofullkomliga verkligheten. Ett bra upplägg! Tack vare ImagePrint kunde jag efter mycket svett och möda leverera utmärkta utskrifter till en nöjd kund. Men allting krånglade - printern stannade ofta mitt i utskriften, bara att kassera det exemplaret, papperet Hahnemühle Photo Rag tog slut och mer fanns inte i Sverige, printern släppte nån droppe bläck på utskriften osv. Efter den pärsen övergick jag till att beställa hos Crimson. Dom är bra och skulle nåt inte riktigt duga printar dom om utan att klaga.

Tack.
Det är inte bara en kul tråd, jag tror att den här är viktig för fotografer som vill visa upp sin bilder.
Jag och mina kompisar har i flera år ställt ut våra undervattensbilder runt om i Göteborgstrakten: Festivalen i Vårgårda, Sjöfartsmuseet, Naturhistoriska museet, Stadsbiblioteket i Gbg, Universeeum, Feskekyrka, Laxbutiken i Ljungskile (restauranten) Centralstationen i Gbg mm mm.

Tyvärr så har inte dessa ställen någon anpassad belysning för våra bilder, utan tvärtom ganska ofta dålig belysning. Fototuställningen i Vårgårda sker ju i Idrotthallen med lysör högt upp i taket.
Vid mina "experiment" här hemma har jag lärt mig att belysningen är oerhört viktig för hur tavlan upplevs.
Har bara vid ett enda tillfälle sett tavlor med bra belysning. En kamrat till mig hade utställning av undervattensbilder i en frisersalong i Göteborg. Lokalen kunde utrymmas och användas för utställningar under helgerna. 2 av hans tavlor i lokalen "stack" verkligen ut. Jag var t o m framme och höll handen för, för att se om ljuset kom bakifrån. Dom var belysta av 2 spotlight uppe i taket på motsatta väggen. Tog faktiskt en bild på dom.

Jag är också intresserad av att hitta en rätt anpassad belysning, men till en låg kostnad (risk att dom annars försvinner).
I Strömstadsfotograferna har vi diskuterat att ha en utställning som kan vandra runt. Ex v bilder på staflier som kan flyttas runt till olika lokaler. Varje stafli borde då ha sin egen (billig) belysning.

En fråga som jag ställer mig nu är: skall man anpassa belysningen efter bildens utskriftsprofil eller utskriftsprofilen efter belysningen? Vilket blir bäst? Vilket blir billigast?

Bilagor

• Utställning-3.jpg
    Utställning-3.jpg
    75.8 KB · Visningar: 2,453
En fråga som jag ställer mig nu är: skall man anpassa belysningen efter bildens utskriftsprofil eller utskriftsprofilen efter belysningen? Vilket blir bäst? Vilket blir billigast?

Bäst blir utan tvekan att använda en bra belysning med ett högt färgåtergivningsindex och en bra färgtemperatur. Solux-lampor är ett billigt och bra alternativ, som kan sättas i många vanliga halogenlampsarmaturer. Har en gång använt en IKEA-lösning där flera armaturer sätts på en gemensam ledning. Fungerade helt OK.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto