Intressant då nån inte vill ge sig! Hoppas du hittat en lösning om ger bilden och djuret rättvisa.
Mina reflektioner: Glödljus innehåller hög andel rött och liten andel blått. Så det blir svårt att få fram just den neonblå färg du vill ha utan en ljuskälla med mycket blått i. Kanske en supersmal spot med blåvitt ljus som komplettering till annat ljus skulle funka? Eller att ha den där ficklampan på plats för att tändas vid behov ---- primitivt men funkar väl på sitt sätt.
Betr profiler etc så hade jag en gång sålt rätt många bilder till en kund som skulle inreda ett nytt kontor. Men då jag skulle skriva ut dom blev det inte bra.
Jag blev desperat och köpte Image Print RIP av Stefan Ohlson. (Hej Stefan om du läser tråden). Defaultläget där var byggt för blandljus. Image Print menade att det var så man fick räkna med att bilderna normalt blev belysta i den ofullkomliga verkligheten. Ett bra upplägg! Tack vare ImagePrint kunde jag efter mycket svett och möda leverera utmärkta utskrifter till en nöjd kund. Men allting krånglade - printern stannade ofta mitt i utskriften, bara att kassera det exemplaret, papperet Hahnemühle Photo Rag tog slut och mer fanns inte i Sverige, printern släppte nån droppe bläck på utskriften osv. Efter den pärsen övergick jag till att beställa hos Crimson. Dom är bra och skulle nåt inte riktigt duga printar dom om utan att klaga.
Tack.
Det är inte bara en kul tråd, jag tror att den här är viktig för fotografer som vill visa upp sin bilder.
Jag och mina kompisar har i flera år ställt ut våra undervattensbilder runt om i Göteborgstrakten: Festivalen i Vårgårda, Sjöfartsmuseet, Naturhistoriska museet, Stadsbiblioteket i Gbg, Universeeum, Feskekyrka, Laxbutiken i Ljungskile (restauranten) Centralstationen i Gbg mm mm.
Tyvärr så har inte dessa ställen någon anpassad belysning för våra bilder, utan tvärtom ganska ofta dålig belysning. Fototuställningen i Vårgårda sker ju i Idrotthallen med lysör högt upp i taket.
Vid mina "experiment" här hemma har jag lärt mig att belysningen är oerhört viktig för hur tavlan upplevs.
Har bara vid ett enda tillfälle sett tavlor med bra belysning. En kamrat till mig hade utställning av undervattensbilder i en frisersalong i Göteborg. Lokalen kunde utrymmas och användas för utställningar under helgerna. 2 av hans tavlor i lokalen "stack" verkligen ut. Jag var t o m framme och höll handen för, för att se om ljuset kom bakifrån. Dom var belysta av 2 spotlight uppe i taket på motsatta väggen. Tog faktiskt en bild på dom.
Jag är också intresserad av att hitta en rätt anpassad belysning, men till en låg kostnad (risk att dom annars försvinner).
I Strömstadsfotograferna har vi diskuterat att ha en utställning som kan vandra runt. Ex v bilder på staflier som kan flyttas runt till olika lokaler. Varje stafli borde då ha sin egen (billig) belysning.
En fråga som jag ställer mig nu är: skall man anpassa belysningen efter bildens utskriftsprofil eller utskriftsprofilen efter belysningen? Vilket blir bäst? Vilket blir billigast?