Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tar CompactDrive PD70X SDHC-kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jalong

Aktiv medlem
Just skaffat ett Sandisk 4GB SDHC-kort och upptäckt att det bara tycks funka med den lilla kortläsare som följde med i paketet. Inte till min ordinarie USB-kopplade kortläsare, inte i den inmonterade kortläsaren i min helt nya laptop och värst av allt, inte i kortläsaren hos min mellanlagringsenhet, CompactDrive PD7X.

Har en stilla undran om detta beror på att det just är ett SD-kort som är på 4 GB med tillägget HC (High Capacity???) och om jag hade kommit runt problemet om jag istället skaffat två kort på 2 GB?

Alternativt att jag skaffar en ny CompactDrive, PD70X, vilket jag ändå har god lust att göra. Men då är frågan om den accepterar SDHC-kort? Någon som vet? Eller om det finns någon snarlik mellanlagringspryl som gör, t.ex. Nexto?

/Svante
 
Nej, det är väl tveksamt. Möjligen kommer det någon form av firmwrae-uppdatering som gör att även HC-korten kan läsas. Pentax har väl gjort det med någon kamera, tror jag.
 
Tack för svar!
Går verkligen en CompactDrive att uppgradera? Är ju just inte mycket mer än en batteridriven hårddisk med kortläsare. Antar att den enklaste lösningen får bli att skaffa ett 2 GB SD till nästa gång jag ger mig ut på en längre tur där jag behöver mellanlagringsenheten. För det är väl just att 4 GB är ett SDHC som är kruxet och att 2 GB lär funka?
 
Hej! Råkade ut för detta på en resa till Ecuador för ett par veckor sedan. Efter att ha fyllt upp ca 25 gb i Amazonas, med två veckors resa kvar, på mestadels 4 gb sdhc-kort (men också 2 gb sdch) kände min Compact Drive inte igen korten och överförde inte bilderna.

Jag borde naturligtvis ha kollat det innan resan, men tänkte inte så långt. Det löste sig på annat sätt med bilderna, men nu sökte jag lite och hittade svar.

Det finns tydligen en adapter att köpa som löser problemet. http://www.virtuavia.eu/shop/sd-sdhc-to-cf-adapter-p29867.html

Skall köpa den framöver och återkommer när jag har testat den.

//Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.