Annons

Tappar exif.

Produkter
(logga in för att koppla)

Leo-e

Medlem
Innan jag lägger upp mina bilder på min hemsida så drar jag ner kvaliten märkvärt i PS för att underlätta nerladdningen. ("Save for web/device") Men nu inser jag att jag tappar Exif-informationen i bilderna. Gå den att på något vis överföra från orginalet till den nya lågupplösta?
 
Den bör vara kvar om du inte sparar för webb. Spara för webb gör sitt bästa för att minska filstorleken så mycket som möjligt då det snabbar upp överföringar så den plockar bort EXIF.
 
Använd Save As...

När du vill behålla Exif-informationen i bilden så använd "Save As.." istället för "Save for web/device"

Save As..
Skriv i valfritt filnamn.
Välj formatet JPEG.
Spara.
(En ny ruta kommer upp)
Välj vilken kvalité som du vill ha (till höger under Preview så står det hur stor filen blir.)
Klicka på OK.
 
Tack så hjärtligt!

Så vet jag hur jag ska göra i framtiden, men hur kan jag göra med mina (rätt så många) bilder som redan är sparade för "webben"? Kan jag överföra informationen på något lätt vis?
 
Överföra Exif-information

För att kunna lägga till exif-datan manuellt till dina "spara för webb-foton" så måste du ha orginalfotot (med exif-datan) kvar.
Jag har aldrig provat för det verkar bara krångligt, och jag tror det gå snabbare att göra en ny kopia med Save As... om man ändå har orginalet kvar.

Men vill du försöka så kan du kan läsa i "peter_w's blog" - se länk nedan, hur du ska gå tillväga.

peter_w's blog (på engelska)
http://www.sxc.hu/blog/post/545
 
Tack, jag ska in och läsa genast.
Många av mina "save for web"-bilder som jag har är tagna med min förra kamera där man fick pilla en hel del med färgerna i datorn. Det blir en hel del jobb om jag ska gå igenom dom igen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.