Annons

Tanzania, Kenya eller Sydafrika

Produkter
(logga in för att koppla)
Att jag behövt ett 400 mm, eller kanske tom ett 600 mm, objektiv för att få bra bilder från standen är också en sak att tänka på om det blir ngn fler resa dit. ;-)

Väder och vind

Undrar om det är någon som har vart där samma period, slutet av november, och kan bistå med lite väderinformation? Varmt förstår jag att de är men även nätter? Regn? Ofta molnigt?

Undrar om det är någon som har vart där samma period, slutet av november, och kan bistå med lite väderinformation? Varmt förstår jag att de är men även nätter? Regn? Ofta molnigt?
Ja, räkna med att det är varmt. Hur varmt beror på om regnen har börjat. Om de inte har börjat blir det riktigt hett och kan mycket väl vara 25 grader på nätterna. Om regnen har börjat är det lite svalare. Oftast är det soligt med intensiva skurar på kväll/natt men ibland är regnet mer långvarigt. Om jag inte minns fel var det mulet i en vecka i sträck när Risedal var i Kruger i fjol, men sånt är ovanligt. Det var faktiskt det värsta jag nånsin varit med om i det avseendet.

I Kapområdet är det medelhavsliknande klimat.

Kikare

Tips på saker/packning man inte får glömma? Förutom kamera och malariatabletter?

En liten behändig kikare kan vara bra att ha med. Vi lånade ut vår till guiden/chauffören som hade stor nytta av den till att hitta djur. Vi hade gärnat lämnat den kvar som en gåva till vår utmärkte guide efter safarin, men vi hade lånat den i vår tur så det gick ju inte...

/Roger

En liten behändig kikare kan vara bra att ha med.
Inte bara bra att ha -- ska man på safari är en bra kikare imho mycket viktigare än kamera. Och jag tycker man ska undvika de små "fickmodellerna", en lite större kikare (allra minst 32, helst 36 eller 42) ger ett vidare synfält och gör kikaren mycket enklare, roligare och trevligare att använda.

En liten behändig kikare kan vara bra att ha med. Vi lånade ut vår till guiden/chauffören som hade stor nytta av den till att hitta djur. Vi hade gärnat lämnat den kvar som en gåva till vår utmärkte guide efter safarin, men vi hade lånat den i vår tur så det gick ju inte...

/Roger

Check på de!

Kapar tråden lite för att kanske få tipps från folk med lite erfarenhet från Afrika.

Ska om ca en månad resa till Tanzania där jag bland annat ska på safari och besöka Zanzibar mm, men har riktig beslutångest när det gäller utrustningen. Som student och glad hobbyfotograf har jag inte så "fet" kassa eftersom resan kostade en liten slant också :)

Jag har redan ett fast 50/1,8 + 55-250/4,0-5,6 kanske inte så mycket att hänga i granen, därför ska det inhandlas ytterligare en glugg som man kan få lite kvalité på bilderna!

Är kluven i frågan vad man kommer ha mest användning för ett vidvinkel eller ett zoom (eller rent av ett alround reseobjektiv?). Hade jag pengar skulle jag köpa båda men nu måste jag helt enkelt välja ett! Mitt önskemål är att kunna hålla mig runt 6000 kr.

Väljer mellan dessa:

Canon EF 70-200/4,0 L USM

Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM

Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM

Canon EF 24-105/4,0 L IS USM (Lite i överkant men finns i bakhuvudet)

Förstår att jag inte kan få med allt men vilket objektiv kommer jag ha mest användning för och kunna använda till merparten av mina bilder? (

Jag har redan ett fast 50/1,8 + 55-250/4,0-5,6...

Är kluven i frågan vad man kommer ha mest användning för ett vidvinkel eller ett zoom (eller rent av ett alround reseobjektiv?).
Du har alltså bara dessa objektiv? Ingen kitzoom? Ingen vidvinkel öht eller ens ett normalobjektiv? I det läget skulle jag utan tvekan (av de alternativ du nämner) välja 15-85.

Jag har även tillgång till ett 18- 55 normalobjektiv men det ligger bara, 50/ 1,8 sitter på istället, känner mig mer nöjd med det. Och kitzoomen är väl 55-250/4,0-5,6? (Har förövrigt en 500D).

15-85 känns väl som ett bra alround glugg men känner kanske att en 10-22 skulle vara en riktigt bra vidvinkel eller att 70-200 skulle vara en riktigt bra zoom. Kommer inte 15-85 bara kännas som en kompromiss åt båda hållen?

Dit problem är att du inte hinner och inte skall byta glugg när du är ute på safari, så du har ett hus och till den en glugg, då tror jag på 24-105, jag skall själv till Tanzania i feb, jag tror att vidvinkel är minst lika viktigt som tele där, kanske viktigare.

/Stefan-H

Ett par saker på vägen

Ett par saker som jag tror kan vara bra att tänka på:

I Afrika är det mycket ljust mitt på dagen så ett polfilter kan var en god idé, det förstärker färgerna och tar bort diset från himlen. (men köp bra kvalité)
Skymningen kommer mycket fort, du tar förmodligen nästan alla bilder på djur i dagsljus. Det är sällan man kommer så nära djuren man vill d.v.s. välj ett objektiv som når längre.
MVH Joachim

Tror att 24-105 går bort vid närmare eftertanke eftersom det inte har någon vidvinkel och inte heller någon överdriven zoom, dessutom spricker budgeten så det sjunger om det.

Just nu lutar det mest åt att köpa ett 10-22 för att kunna få riktigt mäktiga bilder, sedan sätta en bekant på 55-250 för att fånga djuren, och prioritera bort zoomen lite. Köper jag ett 70-200 kommer jag bli utan vidvinkel helt och kommer med säkerhet ångra mig. Är inte 100% säker än så är fortfarande mottaglig för andra åsikter :)

Så åker med 10-22/3,5-4,5, 50/1,8, 55-250/4,0-5,6 helt enkelt.

Ska kolla upp ett polfilter också!

Tack för svar!

Låter som ett riktigt bra val, jag tror du kommer ha stor nytta av ett vidvinkel, kan du sen få en assistent ta hand om tele sidan så är det ju perfekt.

Lycka till!

/Stefan-H

Dit problem är att du inte hinner och inte skall byta glugg när du är ute på safari, så du har ett hus och till den en glugg, då tror jag på 24-105,
Du har helt rätt i att man ofta inte hinner byta objektiv på safari. Därför ska man ha en zoom med (i princip) så lång brännvidd som möjligt. På min kamera sitter 100-400 hela tiden, men 55-250 är ett prisvärt alternativ. Har man bara ett kamerahus kan man lösa det kortare brännviddsområdet med en bättre kompaktkamera.

Utanför safariområden tycker jag att 15-85 är ett mycket trevligare, enklare och mer användbart alternativ än 10-22/3,5-4,5 och 50/1,8 men det är ju mer en fråga om tycke och smak.

Du har helt rätt i att man ofta inte hinner byta objektiv på safari. Därför ska man ha en zoom med (i princip) så lång brännvidd som möjligt. På min kamera sitter 100-400 hela tiden, men 55-250 är ett prisvärt alternativ. Har man bara ett kamerahus kan man lösa det kortare brännviddsområdet med en bättre kompaktkamera.

Utanför safariområden tycker jag att 15-85 är ett mycket trevligare, enklare och mer användbart alternativ än 10-22/3,5-4,5 och 50/1,8 men det är ju mer en fråga om tycke och smak.

Där har du helt rätt, min tanke var bara att man kan missa mycket om man bara är inne på att fånga kattorna i träden m.m, det är massor runt om kring att fota också, men visst , varför inte en bra kompaktkamera till detta.

Själv så kommer jag också ha en 100-400 på en 40D, plus och en 1Ds II med 24-70 i Tanzania, och en 70-200 i reserv, men jag har en något större budget än frågeställaren.

/Stefan-H

Det har du väl egentligen helt rätt i, men kände alltid att mitt 18-55 var för kort åt båda hållen, de kort jag är ute efter ligger nog i ett större område än 15-85 så tror jag kommer att få samma känsla igen om jag satsar på det, och ångra mig sen.

Det jag skulle vilja åka med egentligen är nog 10-22/3,5-4,5 + 70-200/4 sen ett 50/1,8 eftersom mittenområdet inte intresserar mig lika mycket.

Sen är ju problematiken att man inte hinner/ska byta stup i ett, men som tur åker jag inte själv så packar på ett zoom (55-250) på någon annan + kompaktkamera, på det viset slipper man ju vara fotografen hela tiden så man hinner njuta lite ;) Och sedan är jag inte gjord av pengar :)

//Bergman

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar