ANNONS
Annons

Tanke: Högre sköljtid vid högt ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Jag har testat en sak:

Framkallar svart-vit film i XTOL 1+1. Fixerar i 4 minuter.

När filmen är framkallad så sköljer jag filmen i rinnande vatten i 20 minuter. Men har testat att skölja ISO 400 film dvs högre iso i längre tid , ca 40 minuter och märker att filmen blir "renare" än sköljning i 20 minuter i samma ISO.

Är det någon här som har märkt samma fenomen?

Niklas
www.niklaswibom.com

Hur märker/mäter du detta?

Jag brukar skölja 15-20 minuter oavsett film (dock med täta 100% -iga vattenbyten dvs inte bara långsamt partiellt vattenbyte) och har aldrig noterat några problem.

Är det den magentafärgade basen i Kodak-filmer du baserar det hela på?

Jag

Jag märker det genom att det "känns" som om negtiven blir renare, mindre damm på dem och "glänser" liksom. Hänger du med ?

Jag har har märkt samma sak vid allt föööör lång sköljtid. Emulsionen liksom sväller upp, lossnar och rinner av och kvar blir en alldeles ren och blank yta.

Åsikt

Gral o galaxen?

Hur länge sköljer ni ?
Och använder ni rinnande vatten eller annat sätt ?

Hepp :)

Oftast brukar jag skölja 15-20 minuter.

* Jag brukar börja med att fylla dosan med vatten och tömma den 2 gånger därefter är koncentrationen fix i dosan, utanpå film och emulstion, samt spiraler i princip obefintlig.

* Därefter byter jag vatten 1 gång per minut de första 5 minuterna. Jag låter kranen rinna med en svag stråle ner i mitten av dosan/spiralen, inte för att byta vatten utan för att håla vattnet i lätt rörelse runt filmen (agitering i princip).

* Mellan 5 och 11 mintuer byter jag vatten varannen minut istället

* och därefter byter jag till var 3:e minut

Detta är i runda slängar.

Ibland när jag har mer brottom (frugan vill komma in i köket/tvättstugan eller ungarna pockar på uppmärksamhet) brukar jag köra "ilford metoden":
1. Fyll vatten i dosan och aggitera med 10 vändningar
2. byt vatten i dosan och aggitera med 20 vändningar
3. byt vatten i dosan och aggitera med 30 vändningar
4. byt vatten i dosan och aggitera med 40 vändningar
5. byt vatten i dosan och aggitera med 50 vändningar
Ibland slutar jag här ibland fortsättar jag med 60 och 70 vändningar.
6. För säkerhets skull låter jag sedan filmen ligga i nytt vatten i 2-5 minuter innan jag byter till batterivatten med några droppar Kodak Photo-flo aggiterar lätt och plockar upp filmen

Detta konsumerar inte speciellt mycket vatten heller. Vatten tempen brukar jag ha mellan 20-22 grader under sköljen.

Finns det "för lång sköljtid"?
Jag brukar skölja ca 30 min då jag inte använder fixförstörare.
Men kan glömma bort ibland vad jag håller på med, kan bli då uppåt 40-50 minuter.
Använder Patersonburk med slanganslutning från kranen, vatten temp 20-22°C.

mvh
Olof

Efter fixet fyller jag dosan med vatten och häller ut ett par gånger, och sedan badar jag filmen i vatten med en halv matsked natriumsulfit ungefär tre minuter. Sedan sköljer jag och häller ut ett par gånger, och sedan skölj i drygt tio minuter.

Ibland när jag har mer brottom (frugan vill komma in i köket/tvättstugan eller ungarna pockar på uppmärksamhet) brukar jag köra "ilford metoden":
1. Fyll vatten i dosan och aggitera med 10 vändningar
2. byt vatten i dosan och aggitera med 20 vändningar
3. byt vatten i dosan och aggitera med 30 vändningar
4. byt vatten i dosan och aggitera med 40 vändningar
5. byt vatten i dosan och aggitera med 50 vändningar
Ibland slutar jag här ibland fortsättar jag med 60 och 70 vändningar.
6. För säkerhets skull låter jag sedan filmen ligga i nytt vatten i 2-5 minuter innan jag byter till batterivatten med några droppar Kodak Photo-flo aggiterar lätt och plockar upp filmen

Oj, oj, oj, oj... Är detta när du har bråttom?

That ain't the Ilford-method, det säger jag bara. :)

Ilford är så här. FIxera i snabbfix, skölj, HCA, sen
Fyll dosan och gör 5 vändningar, töm,
fyll och gör 10 vändningar, töm
fyll och gör 20 vändningar

fyll och använd lite vätmedel, torka.

Detta står i Ilfords produktblad för Rapid Fix och Hypam, som man kan hitta här:
http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/2006130218312091.pdf

Jag litar på Ilford (kanske är jag korkad?) och kör den metoden. Jag låter dock ofta dosan stå en stund med nytt vatten efter de sista 20 vändningarna. Sen nytt vatten och vätmedel.

Jag kör med sköljslang i mina dosor och sköljer 10-20 min om jag kört med HCA annars 30-40 min. Det skulle säkert räcka med mindre men vatten är juh så himla billigt juh ;).
Ja just det, jag har aldrig kunnat se någon skillnad på negativen oavsett hur lång eller kort tid de sköljts.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar