Annons

Tankar om stativ...

Produkter
(logga in för att koppla)

MacL3an

Aktiv medlem
Hallåj,

Har relativt nyligen gått över från att enbart äga en partykamera (aka kompaktkamera) till att försöka ta lite mer kreativa bilder med min Dimage A1 (som jag f.ö. är mkt nöjd med!).

Nu till min fråga - jag och en god vän ska på en resa genom Asien, främst Tibet, där vi ska bland annat cykla från Lhasa till Kathmandu. Det jag undrar över är hur jag ska göra med stativ? Packningen måste ju verkligen minimeras då att cykla upp pass på 5000 meter inte alltid är så lätt :). Jag har kikat på billiga stativ från Velbon på dryg 1 kg som verkar ganska intressanta. Ett annat alternativ är att köpa ett enbenstativ, och eftersom jag har en cykel kan jag ju enkelt surra fast det mot cykeln för att få det stabilt.
Ett tredje alternativ är ju att bygga ngt själv, kanske något som man kan sticka ner i röret för sadelstolpen, men då jag inte har något garage/verkstad blir det nog lite svårt.

Vad tycker ni? Har ni några idéer? Kanske inte behöver stativ på en sådan resa överhuvudtaget? Det jag är mycket intresserad av är att ta panorama bilder samt solnedgångar etc...

(Såg även detta stativ på Clas Ohlson. Antagligen inte särskilt stabilt, men vägde ju riktigt lite - 750 gram. http://www.clasohlson.se/shop/store...sCampaign=N&NoCache=6/6/2004+2:49:38+AM#q1595 )

Glömde förresten säga att lösningen måste vara billig!!! :)
 
Vad skall du ha för utrustning på det? Är den inte alltför tung kan nog ett Velbon Maxi vara ett alternativ - var det såna du kollade på?

Vad gäller cykeln kan du ju ha en skruvklämma med kvartstumsgänga på. Den kan du klämma fast på ram, styre eller vad som helst. Lägger du cykeln ned blir den ju ganska stabil. Klämmor finns från Manfrotto tror jag, men det går säkert att hitta något billigare som går att modifiera från Biltema eller liknande.

Men jag skulle nog bara ta klämman som ett komplement. Cykeln är inte så flexibel när det gäller höjd och placering.

Stå över Clas Ohlsons stativ. Det är inte mycket mer flexibelt än klämlösningen.
 
Köp ett bordsstativ som Du kan ta stöd med litet överallt, bl a genom vinkling mot Ditt bröst.
Slik har ett för 250,- men kollar även andra märken.
 
Ett lätt OCH tungt alternativ är att köpa ett lätt stativ med ögla/krok/mojäng att hänga en tyngd i. Då kan du alltså hänga på en påse som du fyller med sten från platsen, eller din lunchlåda, eller din hund, och stativet blir stabilt (OK, kanske inte med en hund). Detta utan att du måste konka med dig 3kg extra.

Billigt = dåligt gäller i högsta grad inom fotovärlden, så du får göra en avvägning. Har du bara en D-kamera utan våldsamma objektiv räcker det gott med ett bra velbon (440/560/660). Se till att det är tyngre "än det är" när du ska fota.
 
jimh skrev:
Vad skall du ha för utrustning på det? Är den inte alltför tung kan nog ett Velbon Maxi vara ett alternativ - var det såna du kollade på?

Det var ett Velbon CX 440/460 som jag tänkte främst på :). Billigt ska det vara!

jimh skrev:
Vad gäller cykeln kan du ju ha en skruvklämma med kvartstumsgänga på. Den kan du klämma fast på ram, styre eller vad som helst. Lägger du cykeln ned blir den ju ganska stabil. Klämmor finns från Manfrotto tror jag, men det går säkert att hitta något billigare som går att modifiera från Biltema eller liknande.
?
Hmmm...nu ska jag vara ärlig å erkänna att jag inte har den blekaste vad en "skruvklämma" är! ;-) Har du någon bild/länk till det? Du prata om kvartstumsgänga också - antar att det ä"skruven" som åker in i botten på kameran?

jimh skrev:
Men jag skulle nog bara ta klämman som ett komplement. Cykeln är inte så flexibel när det gäller höjd och placering.
Men jag har funderat lite på det här med sadelstolpen! Om man helt enkelt på något sätt fäster kameran vid sadeln, så brukar man ju kunna höja sadeln rätt högt! Borde inte det vara en iaf fungerande lösning (inte särskilt stabilt, men definitivt bättre än ingenting!)
Vad tycker ni?

Det här med enbensstativ som man fäster/lutar mot cykeln verkar ingen tycka vara en bra idé?
 
Jag tycker att enbensstativ är bra. Dels är de lätta, sen kan du använda det utan din cykel och tex luta kameran (på stativ) mot tex en vägg eller ett träd. Det blir tillräckligt stadigt i de flesta situationer.

Om du ändå vill välja ett trebensstativ tror jag mycket väl att du kan välja en enklare sort, tex det du nämnde på Clas Ohlson, då din kamera inte väger så mycket.

En skruvklämma har en gänga som du fäster i kameran, sen har den en klämma som du kan sätta fast i din cykel. Skruvklämman är ungefär lika stor som en kompaktkamera.
 
Var kan man hittta snabbklämmor förutom den från Manfrotto som kostade 400 kronor?
Kikat på ClasOhlsons och Biltemas hemsidor, men hittade inget.
 
Akta Dig för enbensstativ och stativklämmor!

carl_swahn skrev:
Jag tycker att enbensstativ är bra. Dels är de lätta, sen kan du använda det utan din cykel och tex luta kameran (på stativ) mot tex en vägg eller ett träd. Det blir tillräckligt stadigt i de flesta situationer.

Personligen tycker jag att enbensstativ inte fungerar bra. Det blir inte tillräckligt stadigt vid svagt ljus. Man behöver oftast ett "befintligt stöd" på platsen. Och det är för stort för att ha med på cykeln, när man har så mycket annat att släpa med.
Jag upprepar att bordsstativ är bäst, eftersom Du kan utnyttja all sorts av extra stöd inkl Dig själv som "tvåbensstativ". Jag har med fördel fotograferat i kyrkor och muséer på kontinenten med ett bordsstativ, eftersom man inte får ta med in varken enbensstativ eller tripod på dessa ställen.
En klämma på cykeln är ingen höjdare heller på grund av att Du inte kan ta med cykeln överallt.
Jag är själv långfärdscyklist och då vill man inte ha extra grejor fastskruvade på styret. Hela styret behövs för att byta grepp i jämna mellanrum.
Att skruva fast klämman var gång för varje tagning är ganska bökigt, särskilt om man är trött. Mycket enklare istället att ställa bordsstativet på sadeln.
Eller att ha det fastskruvat permament på det horisontella röret vore direkt olämpligt.
 
Senast ändrad:
Re: Akta Dig för enbensstativ och stativklämmor!

Wolfgang skrev:
Jag upprepar att bordsstativ är bäst, eftersom Du kan utnyttja all sorts av extra stöd inkl Dig själv som "tvåbensstativ". Jag har med fördel fotograferat i kyrkor och muséer på kontinenten med ett bordsstativ, eftersom man inte får ta med in varken enbensstativ eller tripod på dessa ställen.
En klämma på cykeln är ingen höjdare heller på grund av att Du inte kan ta med cykeln överallt.
Jag är själv långfärdscyklist och då vill man inte ha extra grejor fastskruvade på styret. Hela styret behövs för att byta grepp i jämna mellanrum.
Stativet tänkte jag främst använda för panorma- och naturfotografier. För andra grejer funkar ju blixten i de flesta fall...så grejen med att jag inte kan ta med mig cykeln överallt stämmer nog inte i mitt fall. Vi ska cykla hela vägen...

Wolfgang skrev:
Att skruva fast klämman var gång för varje tagning är ganska bökigt, särskilt om man är trött. Mycket enklare istället att ställa bordsstativet på sadeln.
Eller att ha det fastskruvat permament på det horisontella röret vore direkt olämpligt.
Nej, tanken var väl att skruva fast det i sadeln. Men är det så krånligt? Och hur funkar det med ett bordsstativ mot sadeln!? Går det? Kan den stå stabilt? En sadel är ju inte platt för fem öre :) Eller har du lyckats?
 
Hur skulle det vara med ett sånt här Benbo trekker

Ta en sån där gummistropp med krokar i varje ände.

Häng krokarna i stativets krok och trampa med foten i öglan... För min del blir det ca 95 kilosstativ... Stadigt!
 
Re: Re: Akta Dig för enbensstativ och stativklämmor!

MacL3an skrev:
Stativet tänkte jag främst använda för panorma- och naturfotografier. För andra grejer funkar ju blixten i de flesta fall...så grejen med att jag inte kan ta med mig cykeln överallt stämmer nog inte i mitt fall. Vi ska cykla hela vägen...


Nej, tanken var väl att skruva fast det i sadeln. Men är det så krånligt? Och hur funkar det med ett bordsstativ mot sadeln!? Går det? Kan den stå stabilt? En sadel är ju inte platt för fem öre :) Eller har du lyckats?

Det är inte säkert att Du får använda inomhusblixt. Dessutom slår den sönder allt det befintliga ljuset som kan ge en fantastisk stämning. Jag förstår att Du ha cykeln med Dig hela vägen, men om Du vill kliva upp på en liten kulle eller vill hitta en annan bättre fotoplacering i terrängen? Inte vill Du ta alla Dina bilder från det stället, där Du ha ställt cykeln? Och från sadelhöjden? Det låter inte smidigt och skulle kännas begränsat.
Ett enbensstativ är inte optimalt för panoramabilder, inte heller ett klämmstativ.
Bordstativet kan Du sätta mot Ditt bröst, på en sten, mot ett träd, på pakethållaren eller liknande. Och på sadeln får Du i alla fall ett stöd med två av dess ben.
Men det är klart, en tripod är bäst. Men tro mig, varenda extra vikt känns i motvind och i uppförsbacken, speciellt om vägen är dålig.
Mvh
Wolfgang
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Akta Dig för enbensstativ och stativklämmor!

Wolfgang skrev:
Det är inte säkert att Du får använda inomhusblixt. Dessutom slår den sönder allt det befintliga ljuset som kan ge en fantastisk stämning. Jag förstår att Du ha cykeln med Dig hela vägen, men om Du vill kliva upp på en liten kulle eller vill hitta en annan bättre fotoplacering i terrängen? Inte vill Du ta alla Dina bilder från det stället, där Du ha ställt cykeln? Och från sadelhöjden? Det låter inte smidigt och skulle kännas begränsat.
Ett enbensstativ är inte optimalt för panoramabilder, inte heller ett klämmstativ.
Bordstativet kan Du sätta mot Ditt bröst, på en sten, mot ett träd, på pakethållaren eller liknande. Och på sadeln får Du i alla fall ett stöd med två av dess ben.
Men det är klart, en tripod är bäst. Men tro mig, varenda extra vikt känns i motvind och i uppförsbacken, speciellt om vägen är dålig.
Mvh
Wolfgang
Ja, du kommer med många bra argument. Vi ska ju cykla 120 mil på 20 dagar i dålig terräng och med pass 5 000 meter höga, så det blir ingen lätt cykling :).
Det här med att sadelhöjden skulle vara för låg? Sadeln går ju att höja till säkert 1,2 meter eller nått, det blir ju i de flesta fall alldeles lagom höjd!
Men jag förstår verkligen inte hur du lyckas balansera ett bordsstativ på en sadel? Kan du visa mig det så är jag "såld"! :)

Det från Clas Ohlson verkade ju onekligen ganska bra! Blir kanske ett sådant, eller vad säger ni?

Hittade även denna:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1559662
Den är ju både och! :) Borde ju passa utmärkt...
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Akta Dig för enbensstativ och stativklämmor!

MacL3an skrev:
Ja, du kommer med många bra argument. Vi ska ju cykla 120 mil på 20 dagar i dålig terräng och med pass 5 000 meter höga, så det blir ingen lätt cykling :).
Det här med att sadelhöjden skulle vara för låg? Sadeln går ju att höja till säkert 1,2 meter eller nått, det blir ju i de flesta fall alldeles lagom höjd!

Det kan ju bli tufft, speciellt med den höga höjden!
Förresten, varför skall Du ha stativ egentligen?
Man kan få bra stöd med armbågarna på sadeln eller styret. Du kommer vara ganska trött hela tiden, så jag tror inte att Du kommer trixa sadeln för att skruva fast ett klämmstativ.
Jag cyklade från Nordkap till Malmö för 3 1/2 år sedan, 326 cykelmil. Visserligen på asfalt, men i Norge var backarna till fjällövergångarna branta och upp till 3 mil långa och jag hade aldrig haft den mentala orken att trixa med ett klämstativ och sadelhöjden. Alla diabilder tog jag utan stativ, och de blev skarpa ändå.
Det var mycket smidigare att kliva av cykeln och söka en bra kameraposition i närheten samtidigt som man sträckte på rygg och benen.
Din cykeltur låter mycket spännande. Du vet att man måste acklimatisera sig någon tid för att klara av höjden på 5000 m?
Mvh
Wolfgang
 
Uppe på dom där höga höjderna du och din cykel kommer befinna er är andningen inte så lätt och du behöver definitivt slutartider avsevärt kortare än du behövt på 500 meters höjd.

Ponera följande.... Cykla cykla cykla..... Rundar ett krön på 4200möh.... underbar utsikt.... tidig kväll....fint ljus....bl 11... 1/60-del.... flåsig som tusan efter 1.5timmes cykling på dom höjderna..... Handhålla?

Ngn form av stativ?


Mvh/Jan
 
Re: Re: Re: Re: Re: Akta Dig för enbensstativ och stativklämmor!

Wolfgang skrev:
Det kan ju bli tufft, speciellt med den höga höjden!
Förresten, varför skall Du ha stativ egentligen?
Man kan få bra stöd med armbågarna på sadeln eller styret. Du kommer vara ganska trött hela tiden, så jag tror inte att Du kommer trixa sadeln för att skruva fast ett klämmstativ.
Jag cyklade från Nordkap till Malmö för 3 1/2 år sedan, 326 cykelmil. Visserligen på asfalt, men i Norge var backarna till fjällövergångarna branta och upp till 3 mil långa och jag hade aldrig haft den mentala orken att trixa med ett klämstativ och sadelhöjden. Alla diabilder tog jag utan stativ, och de blev skarpa ändå.
Det var mycket smidigare att kliva av cykeln och söka en bra kameraposition i närheten samtidigt som man sträckte på rygg och benen.
Din cykeltur låter mycket spännande. Du vet att man måste acklimatisera sig någon tid för att klara av höjden på 5000 m?
Mvh
Wolfgang
Nej, du har nog rätt i att man kommer vara helt slut många gånger när man cyklat ett par mil, speciellt då det blir stigningar på närmare 1 000 meter på bara några mil. Men samtidigt så är jag där mycket för att fotografera, så det ska jag nog orka med. Angående höjden så har jag läst en del om det, så det ska nog ordna sig. Vi ska även försöka få tag på Diamox - höjdsjukemedicin, för att snabba på acclimatiseringen.
Du undrar varför jag behöver stativ? Grejen är att jag vill ta flera panoramabilder när jag är där, och det blir ju rätt svårt på fri hand (speciellt då min A1 inte ens har en någon panoramafunktion). Därför tänkte jag att någon form av stativ vore vettigt.
Men du menar att det går att ställa ett bordsstativ på en sadel alltså? Om det går låter ju verkligen bordsstativ som den perfekta lösningen...jag förstår bara inte hur??? :).
 
Varför snåla på stativet som är den del av fotoutrustnigen som är viktigast? Det är de små vibrationerna som gör att en bild kan bli helt oanvändbar eller iallafall se oskarp ut. Att ta panoramabilder kräver också att man använder ett stadigt stativ genom att man skall lossa en skruv och flytta kameran och sedan dra åt igen. Ett stadigt stativ är nyckeln till skarpa bilder och se det som en investering för livet. mvh//Jonas Andersson
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Akta Dig för enbensstativ och stativklämmor!

MacL3an skrev:
bordsstativ som den perfekta lösningen...jag förstår bara inte hur??? :). [/B]

Jag vet ju inte om Du kan göra panoramabilder med bordsstativet. Har aldrig försökt.

Men i övrigt kan man trycka ned 2 av de 3 bordsstativben på sadeln. Du får ju hålla kameran, dvs trycka ned den.
Mitt minibordsstativ från Slik har dessutom en mittpelare med en sugpropp som kan med fördel användas på slät yta och när den är för liten för stativbenen.
 
JonAnder skrev:
Varför snåla på stativet som är den del av fotoutrustnigen som är viktigast? Det är de små vibrationerna som gör att en bild kan bli helt oanvändbar eller iallafall se oskarp ut. Att ta panoramabilder kräver också att man använder ett stadigt stativ genom att man skall lossa en skruv och flytta kameran och sedan dra åt igen. Ett stadigt stativ är nyckeln till skarpa bilder och se det som en investering för livet. mvh//Jonas Andersson
Du har naturligtvis rätt, men i Håkans fall får man betänka att han skall cykla 120 mil i jobbig terräng och med stigningar upp till 5000 m.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.