Annons

Tankar om stativ...

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag skulle använda cykeln som "stativ" hade jag nog gått till nån lämplig verkstad (eller yrkesskola) och bett dom ta ett rör med sadelstolpsdiametern och svetsa dit en plåt i änden med lämpligt hål för att skruva fast en kulled. Om man använder tuntväggigt rör och en lätt kulled så borde det väga minimalt. Man kan ju ändra om en sadelstolpe också men den är helt klart onödigt grovt gods i. Om man kör snabbkoppling på sadelstolpen går det ju riktigt fort att montera och med insexskalle är det väl inte handikappande mycket jobbigare.
 
Skit i stativ. Om du ej har rätta ambitionen med bilderna så är det lika bra att slippa den belastningen. Om man tänker så, förlåt.
 
Kolfiberstativ och Acratech-kulled. Passar i vilket väska som helst. Kulleden väger 0,45kg. Ett Gitzo G-1228 väger bara 1,5kg. Alltså under 2kg totalt. Kostar en del pengar, sant, men väl värt dem.

/Pontus
 
jimh skrev:
ett Velbon Maxi

Du nämner Velbon Maxi. Har varit sugen på ett sådan i flera år. Råkade läsa en inträngande artikel om hur det stativet kom till och det lovprisades som stativens version av messias. Sedan sprang jag på ett billigt 055 och det blev aldrig något Velbon Maxi. Men det lockar pga kompaktheten och den låga vikten. Har du testat det? Duger det till en D70 med moderata objektiv?
 
Min kunskap om Maxi är på samma nivå som din, dvs att jag tyckte att det verkade som ett vettigt koncept när det lanserades men att jag aldrig kollat närmare på det. Till hösten lär det bli en fjällvandring så jag får se om jag kanske köper ett.
 
Köp inte stativet från Clas O... Din a1 kommer inte ligga still... jag har ett och det är det värsta skräp jag testat... nä... om du måste ha stativ skulle jag gå på cykeliden nån snacka om... rör med samma diameter som sadelröret.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.