Annons

Tankar om naturfotografi

Produkter
(logga in för att koppla)
Att en bild upplevs som en naturbild av en betraktare beror ju på vad betraktaren själv har för upplevelser av naturen.

Har man sett spenaten genom bilfönstret eller på TV så måste bilden vara skarp och lätt igenkänningsbar. Men den som kanske gör en mer djupdykning i naturen och sett lite mer klarar av att uppleva en bild på ett annat sätt.

De bilder vi skapat just i tagningsögonblicket och kopierar eller gör i PS upplevs mer ointresant pga av att betraktaren inte vet vad det är dom ser.

Att en bild skall vara exakt avbildad och helt skarp för en betraktare kan jag förstå för den som känner motivet och vill känna igen sig. Får samma person se en bild som inte kan kännas igen direkt måste ju bilden visa nåt som är igenkänningsbart för att densamme skall tycka den är bra.

Själv har jag fotat för mitt nöjes skull och kan därför göra bilder som ger mig en känsla och som jag kan drömma mig tillbaka till just känslan jag uppledevde då. Men dessa är bara skräp för andra.

Räcker med få signaler,,,

Nu är det ju så att bilder som har det där lilla extra, pricken över iet, ja många av dem bilder som kan sägas ha det där som lyfter dem ur mängden också är fungerande för den publik som aldrig har sett motivet varken på tv eller genom bilrutan,, och det eftersom dem har ngt mer universiellt!

Då pratar jag inte om dem människor som också "förstår sig på" helt abstrakta naturbilder, utan helt vanliga människor..

Att det kan vara en fördel att vissa bilder och uttryck har skärpa och den på rätt plats i bilden kan ju ingen neka till men att det skulle vara en förutsättning i dem fall man inte har kännskap till motivet håller jag INte med om.
Ofta räcker det med en form, en liten smak av en igenkännbar rytm, ngt som "pirrar betraktarnerven" så där på det och det viset för att betraktaren skall känna sig hemma i uttrycket.

Det hela har med associationer att göra, det krävs FÅ men starka sådana, då kan man ofta vara i mål i kommunikationen och det för dem flesta betraktare.

*** Då blir slutsatsen den att man absolut inte behöver ha skärpa i bilden eller något i bilden som betraktaren direkt kan sätta i bås utan att det i en fungerande bild generellt räcker med en liten smak av associationer åt det ena eller andra hållet,,,,

Låter lite flummigt kanske, hoppas i alla fall att poängen kommer fram:)....

Mvh Niclas.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar