Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tankar kring exponering +/-

Produkter
(logga in för att koppla)

Birger Olsson

Avslutat medlemskap
Hej!

Här kommer en tycke-å-smak-tråd, men jag postar för att se om smaken väger åt ena eller andra hållet bland er forumkufar.

Vilka exponering föredrar ni om det inte fanns några mellanting? Alternativ 1 eller Alternativ 2?

Alternativ 1 - Inomhus

Bilagor

• img_2394_alt1.jpg
    img_2394_alt1.jpg
    26 KB · Visningar: 682
Kan tyvärr inte bedöma fullt ut, eftersom jag sitter på en okalibrerad skärm, men alternativ 2 känns något underexponerade i ex 1 & 3. I ex 2 gillar jag bild 2 bäst. Men jag kan svara mer exakt i kväll. Jag gissar att det skiljer 0.5 steg mellan exponeringarna.

Jag har en ljusstark skärm men tycker ändå att alla tre kunde vara ännu lite ljusare än alternativ 1.

Självfallet är det beroende av motiv. De här tre bilderna tycker jag passar fint att vara åt det ljusare hållet.

ekemannen skrev:
Röstar också för alla tvåor. Vad skiljer dom åt ? Inte ett helt exponeringssteg, eller ?

/ Erik
Jag ångrar mej ! 1:eek:rna är bättre. Är nu hemma med en kallibrerad "tjockskärm" och det är en väldigt stor skillnad, 2:eek:rna ser helt klart underexponerade ut. Undantag bild tre som ger bättre färg i ansiktet, variant 2 är att föredra.

/ Erik

Tack för alla svar!

Tvåorna kommer direkt från kamerans exponeringsautomatik (många 400d underexponerar lite). Ettorna är höjda ett ett halvt steg i konverteringen.

Nästa test blir exponeringsautomatiken i raw-konverteraren. Jag håller på med en webbasserad rawkonverterare som hobbyprojekt och jag skall nu bestämma mig för vilka gränsvärden som skall gälla för den automatiska exponeringskompensationen.

Återkommer med fler exempel inom kort.

Här kommer 2*3 bilder till. Denna gång vill jag att ni väljer auto, styrd eller standard.

Vill ni göra mig lycklig så är rätt svar "styrd" :) Skämt åsido, säg vad ni tycker så gör det mig glad.

Tack på förhand,
Birger

Bilagor

• img_3193_alt1.jpg
    img_3193_alt1.jpg
    38.2 KB · Visningar: 355
.

hmm... fastnade nog i spamfiltret, det gick inte bra att ladda upp alla sex bilderna... får vänta lite.

Bilagor

• img_3193_alt2.jpg
    img_3193_alt2.jpg
    37.6 KB · Visningar: 190
Senast ändrad:
ANNONS