Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamronproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

trebh

Aktiv medlem
jag har ett Tamron SP 28-75/2.8 XR DI. Den backfocuserar med mitt Nikon D70 hus.Mina andra objektiv tillsammans med D70 huset har jag inga problem med.Min fråga: Går det att justera enbart Tamronobjektivet? Eller måste den justeras tillsammans med D70 huset? Problemet isåfall blir väl att D70 huset inte funkar bra med mina övriga objektiv

jag har hört att folk fått sända sina 28-75:eek:r för att få dem "chippade"?

så det ska gå att få enbart objektivet kalibrerat, är objektivet köpt nyligen? det verkar vara en hel del av dett aobjektiv som har focustrubbel.

Någon som vet var jag kan skicka in objektivet för justering? Objektivet är ca 1 år gammalt o köpt i Tyskland,så jag får nog stå för repkostnaden själv

Jag skickade mitt tyskköpta till Focus Trading (generalagent i Sverige) efter att ha korresponderat med Kameraservice i Kungsör som i sin tur pratade med verkstaden i Tyskland.
Sedan skickade Focus ner objektivet till Tyskland.
Hade Focus Trading vetat om innan jag skickade objektivet till dom hade de hänvisat mig till Tamron Tyskland direkt då tydligen Focus får betala en slant för varje objektiv som skickas ner.

/Lennart

Är det nån som vet om det är dyrt att åtgärda felet i sverige? köpte mitt objektiv från technikdirekt 10/5-2004 så garantin har gått ut.Har varit besviken på skärpan på detta objektiv när jag jämfört med mina andra objektiv, men har inte förstått att det är ett justeringsproblem(får väl skylla på att jag är nybörjare på foto). Lennart,blev ditt objektiv bra efter justering och vart i Tyskland skickades ditt objektiv?

Man blir ju tokig för mindre!
De är ju lättvindiga och så men det blir ju krångligt det här med mitt Tamron då jag hade det på justering och det efter justeringen fokuserar exakt som mitt Canon EF 50 1.8 II som enligt Canon är feljusterat.
Så vad gör man då?
Skickar det till Tyskland för justering ytterligare en gång?

Jag som trodde det var kameran.

Batterigreppet fann de inget fel på heller trots att man kan ta ut batteriet och köra bra länge i kameran när det tagit slut i greppet.

Fick detta svaret från Canon "Holmlia" idag:

Hei

Jeg har kjørt cmos justering og fjernet hete piksler.
Det er ikke focusen på kamera det er noe gærnt med ,men med objektivet ditt. Tok test bilde med objektivet ditt og fant ut at det skyter 2 trinn på chartet. Testet med et 85 mm 100% justert objektiv så ende den på 0 på chartet.
Objektivet har ingen garanti så den må du få justert et annet sted.
Målt spenningen til grepet og fant ingen feil på det. Målt amp 0.000.
Oppdatert firmware til 1.0.2
Skal du hente det eller skal det sendes.?

Ja, det enklaste är naturligtvis att köpa ett 24-70/2,8 L-objektiv men det finns ju annat att köpa för de pengarna också, då jag inte fotar så hemskt mycket.

2 års garanti.

Bert! Enligt konsumentköplagen har du två års reklammationsrätt, är den felaktig utan att du rört något inuti är det enligt min mening ett fabrikationsfel och borde reklammeras, min är snart oxo på väg dit, frågan är om man skall skicka till focus trading eller kungsör?

Re: 2 års garanti.

Hejduglade skrev:
Bert! Enligt konsumentköplagen har du två års reklammationsrätt, är den felaktig utan att du rört något inuti är det enligt min mening ett fabrikationsfel och borde reklammeras, min är snart oxo på väg dit, frågan är om man skall skicka till focus trading eller kungsör?

Nix ...

Konsumentlagen ändrades 2005-04-01. Nu säger lagen att konsumenterna har rätt till 6 månarders garanti och 3 års reklamationsrätt för felaktiga produkter. Detta gäller då för produkter sålda i sverige. Tidigare fanns det ingen lagtvång för någon garanti alls.

/Michael

Re: Re: 2 års garanti.

Michael B Lundberg (Michael f8) skrev:[/i]
Nix ...

Konsumentlagen ändrades 2005-04-01. Nu säger lagen att konsumenterna har rätt till 6 månarders garanti och 3 års reklamationsrätt för felaktiga produkter. Detta gäller då för produkter sålda i sverige. Tidigare fanns det ingen lagtvång för någon garanti alls.

/Michael

Ja det är rätt att reklammationsrätten är förlängd, men detta gäller bara för varor inhandlade efter 1/4-05 annars gäller 2 års regeln, angående 6 månadersgaranti är det följande som gäller citat konsumentverket:

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början."

Det blir knepigt som kund att bevisa att felen har funnits där från början om prylen börjar strula efter 6 månader, vet inte om jag tycker att reglerna blev bättre såhär för oss kunder.

Re: Re: Re: 2 års garanti.

Hejduglade skrev:

Det blir knepigt som kund att bevisa att felen har funnits där från början om prylen börjar strula efter 6 månader, vet inte om jag tycker att reglerna blev bättre såhär för oss kunder.

Jo då ...

Garantiärenden:
Du lämnar fram varan och "bollen" ligger hos säljaren att hävda att det är handhavande fel.

Reklamationsrätt:
Bollen ligger hos dig.
Du hävdar och visar att du följd instruktionerna och "normal" använt produkten.
Nu ligger "bollen" hos säljaren, att "bevisa" att ev. inte sådant är fallet.

Beviskravet hos konsumenten är inte högre än så.

Beroende på vad det är för köpt vara/tjänst så kan det finnas många olika svårigheter att tolka vad som anses som fel på vara/tjänst.

/Michael

Jag skickade min 28-75:a *och* kamera till Fokus Trading som i sin tur vidarebefodrade de till Tamron, Tyskland som kalibrerade gluggen för min kamera. Nu funkar det fint.

/Johan

Jag skickade min tamron till kungsör,de har sedan vidarebefodrat den till Tamron i tyskland,de kan tydligen inte justera den i Sverige. Johan, fick du vänta länge på din glugg, innan den kom tillbaks fån Tyskland?

det kan alltså vara ett justerings fel som gör att mitt 28-75 till min 10D nu tar oskarpa bilder, de blir inte längre så knivskarpa som de var i börgan. skall man bara kontakta de man köpt den av (scandinavian...) och be dem kolla på det... om det nu inte är optiken utan huset det är fel på vad gör man då och vad kan det kosta?

/mandi

Ville bara uppdatera alla som funderar på att handla med Focus Trading i framtiden, så att ni vet vad som kan vänta.
Lämnade mitt tamronobjektiv till verkstan i kungsör på uppmaning av focus t den 14/6-05, hörde därefter ingenting ifrån dem, kan tillägga att jag pratat med alla parter innan på telefon och att det gällde en reklammation, när lite mer än en månad hade gått ringde jag till kungör och fick reda på att mitt objektiv hade de skickat till focus trading den 6/7-05 och sedan hade de skickat det till Tyskland, sedan dess har jag inte hört något alls, för en vecka sedan skickade jag ett E-mail till focus där jag undrade om detta var en engångsföretelse eller om det alltid tar såhär lång tid? De har inte svarat mig ens, så hela sommaren har gått halvt till spillo för att köpa ett nytt objektiv blir för dyrt men jag vill gärna täcka 28/75 området, nu blev det inte så.
Visst är ni fler som har blivit dåligt behandlade av detta företag?, kommer ni att handla där igen??

Handla över disk...

Tja!
Jag vill bara säga att jag haft liknande kamerarelaterade problem... eller snarare nätbutiksrelaterade. I mitt fall är det Nomatica.com som slarvat otroligt med mitt ärende. Tog månader att få min Casio fixad första gången. Nu har displayen på samma kamera kejkat och det har tagit fyra veckor att få ett konkret svar på vad jag ska göra med den. Sista gången jag köper kamera eller optik på nätet! Det kostar lite mer att handla över disk men tänk vad skönt att kunna gå till affären, prata med en säljare och lämna prylen där om det skulle vara nåt fel den, nåt som inte är ovanligt när det digitalkameror och optik.
/M²

Re: Re: 2 års garanti.

Michael f8 skrev:
Nix ...

/Michael
Är varan inte betald i Sverige?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar