Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tamron Vs. Sigma
- Trådstartare Taka
- Start datum
bandola83
Aktiv medlem
Taka skrev:
Okej, vi ändrar då, mot sigmas 18-50 då =)
Vilket av dem är bäst?
Nästan alla undrar detta. Dom är precis lika bra. Ta det som är snyggast, känns bäst eller billigast.
Makten
Aktiv medlem
Nu är du lite elak va? ;-) Snarare SAAB eller Volvo. Bra skit till skapligt pris, men inte lika ball som BMW, kanske.Graal skrev:
Aftonbladet eller Expressen?
Vad gäller skärpa så tror jag att båda överstiger sensorns upplösning nedbländat (vid 6 mpix). Däremot så har Tamrongluggen 17mm i vidvinkelläge, mot Sigmats 19mm (trots att det heter 18-50). Det avgjorde för mig.
Med Nikonsensorn ger det en hel del vinjettering vid kortaste brännvidd, särskilt ute i de yttersta hörnen. Jag vet inte hur Sigmat ter sig där, men det kan vara värt att kolla upp om man tycker att det har betydelse. Kantskärpan är heller inte direkt bra vid f/2,8, men skärpan i mitten är topp ändå från full öppning.
Kika här och jämför: http://www.photozone.de/8Reviews/index.html
bandola83
Aktiv medlem
Taka skrev:
Prisvärt med andra ord? Betydligt bättre än mitt 18-55 nikkor?
l1
Makten
Aktiv medlem
Det beror på hur man ser det. Vid f/8 är det nog ingen större skillnad, men de är ju ljusstarkare och troligen ganska mycket skarpare vid stora bländaröppningar (i den mån man ens har det på kitobjektivet).Taka skrev:
Prisvärt med andra ord? Betydligt bättre än mitt 18-55 nikkor?
Makten
Aktiv medlem
Om du menar 16-50/2,8 så finns det väl inte ens på marknaden än, så det är svårt att säga. Jag skulle tro att det möjligen kommer att vara ännu lite fräsigare, och hålla högre pris. "Bättre" är väl lite tidigt att uttala sig om dock.Taka skrev:
Är tokina lika bra som de andra?
Senast ändrad:
Makten
Aktiv medlem
Min erfarenhet är begränsad till 19-35/3,5-4,5, och med tanke på den byggkvaliteten i förhållande till priset så var den enormt "trevlig". En glugg med metallhus för 2 papp i nypris är inte så dumtTaka skrev:
Tänkte generellt, om tokina bygger trevliga objektiv typ =)