Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron vs Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej på Er!

Ska köpa ett nytt objektiv och funderar på vilket...

Det står nog mellan Tamrons nya 70-200 2,8 och Canons 70-200 f4L IS USM.
Det ena är ju betydligt billigare medan det andra har bildstabilisator.

Jag fotar alla i möjliga miljöer och skulle uppskatta oerhört om Ni kan komma med tips på vilket av objektiven man borde välja och varför.
Är bildstabilisering verkligen så nödvändigt?

Mvh

Matti

Nödvändigt är det väl iofs inte men nog är det en välsignelse vid vissa givna tillfällen. Å andra sidan kan man säga det samma om bländare 2,8. Jag skulle nog hävda att valet som vanligt står mellan IS 4,0 och bländare 2,8, vikten har också betydelse i sammanhanget. 70-200 4,0 Is största styrka tycker jag är att den alltid slinker med då den är så behändig. Dessutom så är Canongluggen snabbare i af.

Tamronen har mycket bra närgräns vilket är ovärdeligt för de som tycker det är viktigt. Med ex en 1,6X sensor får du ett suveränt fjärilsmacro, samt möjlighet att verkligen lyfta fram detaljer med totalt bortfryst bakgrund. Men visst är det rätt fantastiskt att för ca 2000 kr mindre än vad 70-200 2,8 IS kostar så får du både en Tamron 70-200 och Canons 70-200 4,0 IS. Jag kommer nog satsa på en Tamron så småningom. jag länkar en bild tagen med tamronen under mässan.

Bilden är en totalt obehandlad RAW konverterad till JPEG tagen på iso 1600 bländare 2,8.http://picasaweb.google.com/paulinnergard/Test/photo#5185863265002686162

angelcom skrev:
Hej Paul.
Vad kostar Tamronet?
Finns det ute?
(OT: Visst var mäsan bra!)

/Gabbe
6990 kr på Cyberphoto. Visst var mässan bra. Synd bara att jag var så stressad. Började jobbet ca 15:00 (i Norrköping)på lördagen så det blev en snabbutflykt för min del. Hann tyvärr inte ens lämna i min kamera på check and clean.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto