Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron SP90 Di på D70

Produkter
(logga in för att koppla)
epep skrev:
Intressant. Ändras verkligen den fysiska brännvidden? Om man har en helt vanlig konvex lins kan man skapa skarpa bilder av föremål på olika avstånd utan att brännvidden förändras. Orsaken till att linsen måste flyttas är ju just precis, i detta fall, att brännvidden är konstant. Om å andra sidan brännvidden alltid är avståndet mellan linsplanet och bildplanet kommer man aldrig att kunna skapa en skarp bild av något annat än det som ligger i oändligheten. Hur kan man skapa en bild av något som inte ligger i oändligheten om avståndet mellan linsplanet och bildplanet är samma som brännvidden? Brännvidd innebär ju precis den punkt där parallella strålar bryts till en punkt.

Du har rätt, brännvidden är avståndet mellan lins och filmplan då objektivet är fokuserat på oändligheten. Eller snarare:
1/f = 1/a + 1/b, där a är avståndet mellan motiv och lins, b är avståndet mellan lins och filmplan.
Om a går mot oändligheten gäller 1/f = 1/b.
Så flyttar man fram objektivet med en mellanring ändras inte brännvidden... där hade jag fel. Däremot medger det mindre a (som ju är en känd effekt).

Men om man använder ett Tamron 90/2.8 macro 1:1 gissar jag att b istället hålls konstant och objektivet medger mindre a när man rattar på fokusringen.
Det skulle innebära att f, dvs brännvidden, ökar. Det borde väl vara så för alla objektiv (vad innebär "internfokusering" mer än att objektivet inte växer på längden, behålls brännvidden och således också bländartalet?), bara att effekten blir så stor just när man går över i makroområdet.

För övrigt rapporterar mitt Canon-Tamron 90 största bländare 2.8 även i macro 1:1, (oavsett automatik eller ej), däremot får jag lägre exponering.
 
Jo, det beror ju lite på motivet. Ofta när jag fotar macro tycker jag att det blir rörelseoskärpa på grund av att vinden rör på blommor eller vad jag nu fotar. Du är det jobbigt med 1/10 sekund eller långsammare.


Lars Johnsson skrev:
Vill du verkligen ta bilderna på största bländaren för att få snabb slutartid. När du tar 1:1 med macro. Nästan alla andra gör tvärtom och försöker ta på en liten bländare för att få någon DOF.
 
Martin F skrev:
Jo, det beror ju lite på motivet. Ofta när jag fotar macro tycker jag att det blir rörelseoskärpa på grund av att vinden rör på blommor eller vad jag nu fotar. Du är det jobbigt med 1/10 sekund eller långsammare.

Men på största bländaren kan du aldrig få mer än ett par millimeter av blomman i focus. Alla som fotar macro 1:1 på ex. blommor tar ju med en liten bländare för att få hela blomman i focus

1/10 eller långsammare utomhus i dagsljus ??? Då måste du ha gått från bländare f/32 till att använda största istället
 
Kanske inte i dagsljus, men på kvällen, i skuggan. Då var det ju på bländare 5,6. Vet inte vad det motsvarar egentligen. Kameran anger ju 2,8 som största bländare.

Fotar med 100ISO (diafilm).

I dagsljus (solsken) får jag ju såklart bättre tider.
 
1:1 ger allrid ca 2 stegs mindre ljus

Detta gäller alla objektiv och beror kan man säga på att man förstorar bilden dvs samma infallande ljus ska täcka ett större område. Jämför med då du vill ha en större bild på projektionsduken och flyttar projektorn längre bak-bilden blir mörkare. Vissa objektiv rapporterar inställd bländare medan vissa objektiv rapporterar effektiv bländare till kameran, det är skillnaden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.