Annons

Tamron SP 300/2.8 LD IF

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Hej,
Jag undrar om nån har nån erfarenhet av detta objektiv, Tamron SP 300/2.8 LD IF . MTF på 3.8 (enl. PhotoDo:s lista) ser ju rätt bra ut.

1. Är det bra ? Hur bra i förhållande till Nikkor 300/2.8 manuell ?

2. Hur bra fungerar det med Tamrons 1.4 x telekonverter (teleconverter 140 F)?

3. Hur bra fungerar det med Nikon TC-200 ?

4. Hur mycket kostar ett bra begagnat ?

Svåra frågor kanske men det finns ju många naturfotografer på fotosidan. Mycket tacksam för svar.

Är ganska säker på att den gluggen testades i FOTO för 1,5 - 2 år sedan. Tämligen deprimerande läsning om man tänker på prislappen.
Us

Om du menar den manuella adaptall-versionen, som kräver adapter till ex.vis Nikon så vill jag med anledning av "Sonnarens" tidigare inlägg säga att jag inte tror att tidningen FOTO testade DEN versionen för 2 år se´n, då Adaptall-versionen kom kanske tidigt 90-tal. Däremot kanske de testade AF-versionen vilken inte alls är lika bra som de manuella. Så - nu börjar jag närma mig dina frågor. Nämner först att jag inte har ett själv men har provfotat med det. Däremot har jag 400/4-varianten som kom samtidigt. 300:an är testad att vara något vassare.
1. Detta är ett bra objektiv. Definitivt den bästa piraten, minst lika bra som då lovordade Tokina ATX dito och med bättre känsla i fokussnäckan. Tror dock inte det kommer upp i Nikkor 300/2,8.
2.400:at med 140F är skärpemässigt hyfsat bra på största bländaren med bättre centrum & kantskärpa vid 1 stegs nedbländning. Vinjetteringen tycker jag är ganska kraftig på största bländaren dock. Faktum är att även conv.200F (2x) har liknande prestanda.
Nu har jag inte testat 300:at med conv. men rimligtvis borde det prestera lika bra eller bättre.
3.Här har jag inget att komma med, nå´n annan kanske?
4. Dessa är sällsynta. Har sett för ca. 10000 i normalskick för ca 5 år sen. Detta är dock för dyrt. Orginalgluggarna har ju sjunkit ganska rejält när nya versioner ständigt kommer ut, varför även Tamron-priset borde kunna pressas. Enda livstecknet från denna glugg finner jag på www.l-foto.se där den finns som ny för 19500:- OBS dock för uppdateringen av sidan som fyllde ett år för några dagar se´n......

Stort tack Daniel för utförligt svar !
Jo, jag menade den manuella adaptall-versionen och du har helt rätt, testen i FOTO (nr 3, 1998) avsåg AF-varianten. Den kostade då 35.000 :- !!!
Gläder mig att den manuella anses starkare.
Skall bli kul att pröva, jag har faktiskt redan köpt en i "paket" med annan utrustning och har betalt c:a 5000 :- för optiken (inkl. 2 st adaptall, Nikon & Leica-R och Tamrons 1,4x konverter, allt i bra skick) så det verkar väl som att det kan ha varit ett vettigt köp.
Verkar kanske lite omvänt att först köpa och sedan fråga om råd men som sagt, jag köpte den i ett "paket".
Känns alltid bra med omdömen från kunnigt folk eftersom jag egentligen vill ha en Nikkor 300/2.8 men det är ju helt andra pengar. Som sagt, stort tack för svaren !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar