Mikrojustering funkar bra ned canon och 3eparts objektiv
ok, det var ju stort av Canon,
OT
om det funkar på nikon ska jag låta vara osagt,
hittar inget om det,
Åter till ämnet,
Det jag tänkte på mest när jag såg testbilderna var att bokeh:n så väldigt snygg ut,
f6.3 är ju dock inte f4 men ändå, men den väger ju inte heller 4 kg så den kan nog bli en skaplig walk-around glugg,
nån skrev ovan att en 300-600 sannolikt hade varit bättre optiskt och att föredra för naturfoto,
och jag håller med, det optimala hade nog varit 300-600/4-5,6, frågan hur mycket det hade gjort i vikt och i pris bara,
Sigma skulle nog iofs vara en mer sannolik producent av en 300-600mm med lite större bländare,
dock så går det rykten om att dom skall släppa ett par, tre fasta super-telen i år så det är väl inte så troligt att det blir nån ny zoom i år,
man förstår ju dock att Tamron vill täcka in så många behov så möjligt så att dom får sälja fler enheter, vikt och pris är ju två viktiga faktorer, och stora linselement kostar en del,
Att det GÅR att göra utmärkta men betydligt billigare gluggar än Nikon och Canons är jag dock övertygad om, sigmas 35/1,4 är ett ett bra exempel på det,
iofs går det att göra dyrare också, Sonys telen t ex,
tycker lite synd om sony-fotograferna som skall behöva betala 79000 för en 300/2,8 vilket är 19000 mer än Canons och 33000 mer än Nikons motsvarigheter, (priser från cyberphoto)