Jag har ingen erfarenhet av Tamron, men jag har ett Sigma som ligger något bakom i fokus. Mina original Pentax ligger helt rätt med min K10D.
Det lite svåra med att testa fokus på Pentax, är att fokuspunkterna täcker ett större område än vad som indikeras i sökaren. De har även en annan form än den fyrkantiga punkten.
Mittenpunkten är ett kors där linjerna sträcker sig utanför cirkeln i mitten (som symboliserar punktmätningen). I de fyra hörnen finns L formade sensorer och mellan hörnen finns T formade sensorer, där baslinjen i T är riktad in mot centrum. Allra längst ut i ytterkanterna finns två linjära sensorer som sträcker sig nerifrån och upp.
Låt oss säga at vi ska ta ett porträtt på en person och så lägger vi fokus på ögat, om vi nu har ett bildutsnitt som täcker typ en halvbild så blir ögat rätt litet... detta innebär att om det vill sig illa så nås näsan av fokuspunkten även fast den är ställd på ögat, och kameran fokuserar på det som är närmast kameran. Så i detta fall kan det hända att kameran lägger fokus framför det som man ville ha fokus på. (för att fokuspunkten nådde något som låg framför det man ville ha fokus på). Lösningen på detta är att gå närmare motivet så att fokuspunkten täcker ett mindre område.
Om man har en struktur på motivet som innebär flera linjer eller saker i olika avstånd från kameran precis kring det som man vill ha i fokus, då är det bästa alternativet att låta autofokusen förfokusera - sedan justerar man manuellt för att få in absolut rätt skärpa. Här passar Pentax egna objektiv med QuickShift mekanism väldigt bra, har man en annan typ av objektiv så får man koppla om kameran till manuellt fokus och sedan komma ihåg att koppla tillbaks den till autofokus igen för nästa foto.
Hälsar
R