Annons

Tamron o K10D problem...

Produkter
(logga in för att koppla)

Helal

Aktiv medlem
Hej! Jag har en K10D som jag är supernöjd med FÖRUTOM att skärpan hamnar ofta fel! Den ligger ett par cm framför objektet jag fokuserar på (värst på f2.8), Jag har alltid fokuspunkten inställd så jag själv kan bestämma var den ska ligga, då vet jag iaf att den inte fokuserar på fel plats... Objektivet är Tamron 28-75 2.8 som jag är relativt nöjd med (förutom att den har svårt att fokusera på lite mörkare områden och är ganska seg) men jag misstänker att det är den som ställer till det.
Har ni haft liknande problem? Är det kameran eller objektivet tror ni?
Tacksam för alla svar...
 
Har en Tamron SP AF XR Di 28-75/2.8 och har troligen samma fel, tror jag, för ibland får jag skarpa bilder men många gånger ligger fokus långt fram. Jag kör med en K100D...

Köpte min på cyberphoto....

Kan man lämna in den på rep eller byte?
 
Jag har ingen erfarenhet av Tamron, men jag har ett Sigma som ligger något bakom i fokus. Mina original Pentax ligger helt rätt med min K10D.

Det lite svåra med att testa fokus på Pentax, är att fokuspunkterna täcker ett större område än vad som indikeras i sökaren. De har även en annan form än den fyrkantiga punkten.

Mittenpunkten är ett kors där linjerna sträcker sig utanför cirkeln i mitten (som symboliserar punktmätningen). I de fyra hörnen finns L formade sensorer och mellan hörnen finns T formade sensorer, där baslinjen i T är riktad in mot centrum. Allra längst ut i ytterkanterna finns två linjära sensorer som sträcker sig nerifrån och upp.

Låt oss säga at vi ska ta ett porträtt på en person och så lägger vi fokus på ögat, om vi nu har ett bildutsnitt som täcker typ en halvbild så blir ögat rätt litet... detta innebär att om det vill sig illa så nås näsan av fokuspunkten även fast den är ställd på ögat, och kameran fokuserar på det som är närmast kameran. Så i detta fall kan det hända att kameran lägger fokus framför det som man ville ha fokus på. (för att fokuspunkten nådde något som låg framför det man ville ha fokus på). Lösningen på detta är att gå närmare motivet så att fokuspunkten täcker ett mindre område.

Om man har en struktur på motivet som innebär flera linjer eller saker i olika avstånd från kameran precis kring det som man vill ha i fokus, då är det bästa alternativet att låta autofokusen förfokusera - sedan justerar man manuellt för att få in absolut rätt skärpa. Här passar Pentax egna objektiv med QuickShift mekanism väldigt bra, har man en annan typ av objektiv så får man koppla om kameran till manuellt fokus och sedan komma ihåg att koppla tillbaks den till autofokus igen för nästa foto.

Hälsar
R
 
Nu har jag testat fram o tillbaka... Tyvärr så blir det INTE bra på något foto! Värst är det med porträtt foto. Funderar starkt att sälja av objektivet och köpa Pentax egna nya 50-135 2.8 när den kommer ut! Men det är ändå konstigt, man köper ett Tamron som de flesta som testat den är jätte nöjda med och då ska den fokusen fungera... väl?! Ska man behöva fokusera manuellt då tar en foto session en extra timme! Förresten, ibland fokuserar den på det närmsta i hela bilden, inte bara inom fokusområdet. Konstigt va´?

Aja, det är lite tråkigt men men... Va gör man? Får som sagt vänta till Pentax egna. Till dess, ska jag "pilla" lite till på objektivet och irritera mig över oskärpan...

MVH/Helal
 
Mitt Tamron 28-75 fungerar bra efter justering, bara så ni vet att det är en person som har ett sådant som funkar bra ;)
 
Oj! Tack! Tyvärr kommer jag inte in på deras hemsida, den laddar om o om igen... Tobias, har du möjlighet att skriva mail adressen eller tel.nr här? Vore jätte tacksam!

MVH/Helal
 
Tack Tobias! Nu har jag mailat dem och ska skicka den. Det värsta bara är att det kan ta upp till 2 månader! Men men, sånt får man stå ut med ifall den kommer tillbaka med perfekt skärpa :O)
Tack Tobia för infot.
 
Om man justerar fokuskalibreringen i kameran, så justerar man efter det objektiv som sitter på. Om man har flera objektiv som skiftar i fokus, så måste man alltså justera kamerans fokusinställning varje gång man byter objektiv. För att kalibrera kamerans fokusinställning korrekt, måste man använda ett objektiv som är kalibrerat korrekt. Har man ett objektiv med fel, så kalibreras kameran fel. Därför är det bäst att först kolla upp var problemet ligger - är det kameran eller objektivet som är felkalibrerat?

Hälsar
R
 
Jag har aldrig förstått hur objektivet kan påverka detta. I kameran sitter ju fokussensorer som mäter när objektivet är inställt så att bilden är skarp. De läser av bilden från mattskivan, precis som ögat, och det skall vara sama avstånd till sensorn...så var är problemet. Det finns ju ingenting i kameran som mäter avståndet till objektet och ställer skärpan därefter, utan kameran mäter ju just skärpa. Jag kan förstå att man kan vilja fokusera olika snabbt runt skärpeläget på olika objektiv, men det borde endast påverka fokuseringstiden, inte skall det kunna bli oskarpt. Vad är det för information som skall uppdateras i objektivet egentligen, någon som vet? Eller är detta bara snack från tillverkarna eller verkstäderna för att skapa mer jobb? Visst finns det viktig info i objektiven, men jag kan inte förstå hur det kan ha med missad fokus att göra.
 
Jag hade samma fundering och fick ett svar i stil med att när kameran anser att fokusfelet är litet så skickar den en sista jusering/info till objektivet och att det sedan inte sker någon ytterligare kontroll. Denna sista justering skulle då vara beroende av information från objektivet, det låter lite långsökt men fenomenet tycks ju finnas....
 
Att fenomenet finns är klart, om det har något med objektiven att göra är jag fortfarande inte övertygad om. Som Roland tidigare påpekat så är ju AF punkterna mycket större än vad som syns i sökaren. Olika objektiv ger olika utsnitt och skulle därför kunna plocka upp olika delar i bilden och skulle därför kunna upplevas som olika fast det egentligen är kameran som gör fel, alternativt fotografen som inte inser att fokuspunkten är större än vad han tror, och som jag förstått det stäler kameran alltid skärpan på den närmaste punkten den hittar.

Den förklaringen du fått är EN förklaring, men det låter otroligt puckat att först kolla hur oskarp bilden är, sedan fokusera och sedan inte kolla igen. Visst sparar man kanske någon millisekund på det, men om det är på bekostnad av en skarp bild så är det ju inget vidare. Jag tror därför inte på den förklaringen anat än för AF-C. För AF-S borde väl kameran dubbelkolla, vilket jag dessutom alltid hört att Pentax gör.
 
quarc skrev:
Att fenomenet finns är klart, om det har något med Jag tror därför inte på den förklaringen anat än för AF-C. För AF-S borde väl kameran dubbelkolla, vilket jag dessutom alltid hört att Pentax gör.

Att den dubbekollar behöver ju iof inte betyda att den lyckas, om den kollar tills den är helt nöjd är en annan sak men det skulle kanske ta för lång tid? Jag är för övrigt själv lite skeptisk till förklaringen...

På de objektiv jag har med viss felfokus tycker jag inte att det verkar bero på fokuspunkterna. Testat på kanten på en sendställd burk med tomt bakom. Det verkar då inte gå att få fokus precis på kanten hur man än gör. Måste dock reservera mig för ovetenskapligt testförfarande :)
 
Har inte testat mycket heller så jag kan inte säga att alla mina objektiv beter sig likadant heller. jag har däremot objektiv som exponerar olika, vilket ju också borde vara omöjligt....men men. Man har väl gjort en massa konstigheter kanske bara för att få kameran riktigt snabb. Det är ju alltid viktigt att kunna visa bra siffror där siffror är enkelt mätbara, allt annat är ju tyckande....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.