Annons

Tamron eller sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)

lundegard

Medlem
Sitter här och funderar på vilket objektiv jag ska önska mig i 18-årspresent. Jag vill ha ett zoomobjektiv som passar både fotografering av landskap (vyer) och porträtt, både djur och människor. Jag har hittat två objektiv som verkar passa mig bra, både prismässigt och fotomässigt. Det ena är Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro, som verkar ha fått bra recensioner, det enda jag tycker är minus är att det inte är 2.8 rätt igenom och dessutom är filtergängan väldigt stor så man måste lägga ut en del på filter..
Det andra objektivet är Tamron AF 17-50mm f2,8 SP XR Di-II LD Aspherical (IF) som jag också tycker verkar bra. Vilket rekomenderar ni? Något annat objektiv som ni också tror skulle passa? :)
 
Hade Sigma 17-17 2,8-4,5innan jag köpte Sigma 17-50 2,8 och saknar visserligen den lite längre brännvidden men den gick sönder vilket inte är så förtroendeingivande.

Ta den eller motsvarande Tamron. Du kommer gilla vilken av dem det än blir tror jag.
 
Annars har du ju Sigma 18-50/2,8 Macro som är väldigt bra :)

Ja, det är bra - jag har haft ett lite upp och ner förhållande till det objektivet, men utan UV-filter och undvika f/2.8 vid 50 mm så är det bra. AF har lite slumpmässighet över sig, men oftast fungerar det oki. Det är ett bra objektiv - inte perfekt, långt ifrån, men klart bra iaf.
 
Men vilket skulle ni rekomendera mellan sigma 2.8 och 2.8-4.5? I skärpa och fokus menar jag..
Vilket objektiv tycker ni är varmast i färgerna, sigma eller tamron?
 
Kör på Sigma 18-50/2.8. Kanonoptik för pengarna och toppklassad i många tester - bland annat i tidningen FOTO som till och med använder det som referensobjektiv. Inte illa...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.