Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron eller Sigma till Canon EOS 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Natalie R

Ny medlem
Jag fick en Canon EOS 400D för någon månad sedan och känner nu att jag är i stort behov av att köpa ett objektiv som kan komplettera det medföljande på 18-55mm. Då jag främst fotograferar hundar och hundsport (mycket porträtt, mycket fartbilder) så vill jag ha mer möjlighet att zooma. Jag vill även ha någon typ av halvdan macrofunktion. Då jag är så pass novis på det här med systemkameror och objektiv så är jag dock MYCKET tacksam för råd och vägledning.

Jag velar nu mellan ett par objektiv, nämligen:
*Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2
*Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II LD Macro
*Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro



Först och främst så vet jag inte om det är värt att köpa ett objektiv med 300mm då bilderna med dessa ändå verkar ha dålig skärpa väldigt ofta när man kommer över 200mm. De jag har pratat med som äger objektiv med 300mm säger själva att det knappt går att använda utan stativ och/eller väldigt bra ljusförhållanden, under tiden som de med 200mm saknar att de inte kan zooma ännu mer.

Utifrån de bilder jag har sett här på fotosidan så tycker jag att Tamrons objektiv verkar ha lite mjukare skärpedjup och mustiga starka färger men jag vet inte om det verkligen är så med tanke på att nästan alla väljer Sigmas variant. Jag har visserligen sett flera som använder Sigma och de tar väldigt fina bilder trots att de använder sig av kamerans automatiska funktioner. Ett par verkar dock ha haft problem med att objektivet och kameran inte riktigt fungerar ihop jämt.


Någon kunnig som kan få mig lite mindre förvirrad? :)
 
Sigma är det bästa valet bland dessa. Färgerna beror till stor del på kameran, inte på objektivet. 300 mm kan ibland vara svårt att handhålla, men beror på så mycket mer än om du är stadig på hand eller inte.

Vem har problem med Sigma + 400D??

// Jocke
 
Om du inte behöver brännvidden mellan 200 och 300 så ta Tamron 55-200. Det är otroligt billigt och ger förvånansvärt skarpa bilder.

Alla objektiven du tittat på är "lågpris" (i sammanhanget) och då kan det vara lika bra att gå så lågt som möjligt och spara resten av pengarna till kommande inköp av andra roliga fotoprylar. Jag har ingen erfarenhet av de 70-300 som du referar till men jag tror inte de levererar skarpare/bättre bilder än Tamron 55-200.
 
Ett hett tips! Tamron kommer med ett nytt objektiv. 70-200/2,8 Di IF Macro, en närgräns på 95cm. Detta kommer att bli intressant!
 
Natalie R skrev:
Ett par verkar dock ha haft problem med att objektivet och kameran inte riktigt fungerar ihop jämt.


Någon kunnig som kan få mig lite mindre förvirrad? :)

Jag är en av dem som haft problem med Sigma-objektiv och 400D.
Problemen har dock berott på att jag anänt ett 6 år gammalt sigma-objektiv. Att Sigma för 6 år sedan inte kunde förutse hur 400D skulle fungera är ju inte särskilt konstigt. Efter uppgradering av objektivet (för 625 kr+frakt) var det dock inga problem alls längre.

Köper du ett nytt Sigma-objektiv idag borde det inte vara några som helst problem, jag har i varje fall inte träfat på någon som haft problem med nya Sigmaobjektiv och 400D.
 
mattias.j skrev:
Ett hett tips! Tamron kommer med ett nytt objektiv. 70-200/2,8 Di IF Macro, en närgräns på 95cm. Detta kommer att bli intressant!

Det var nytt för mig men jag gissar att det kommer att hamna i en helt annat pris- och viktklass än vad trådskaparen tänkt sig!

Mvh
Anders
 
Jag har precis samma utrustning som du har Natalie, har samma fotointresse och frågor/funderingar om ett lämpligt nytt objektiv.
Jag har sett att det snart släpps ett nytt från Canon och undrar om inte det kan vara något? Det har dessutom bildstabiliator vilket jag tror är guld värt för mig...Priset är inte helt fel heller, ca 2700 kr.
Vad tror ni med mera kunskap omdetta?

Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123621
 
Senast ändrad:
Ingen kunskap men min gissning är att bildstabilseringen kommer att fungera väl men att de optiska kvaliteterna är medlemåttiga.

Omfånget är ju praktiskt och priset vettigt så det kan säkert vara ett mycket bra alternativ.

Mvh
Anders
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.