Annons

Tamron eller Sigma 70-300 till D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

U-571

Medlem
Hej!

Står i valet och kvalet mellan att köpa ett Sigma eller ett Tamron 70-300. Båda finns numera med inbyggda autofokusmotorer (egentligen för D40/D60) och jag inbillar mig att de skulle funka för fotografering i hockeyhallar?

Hur som helst så tillåter inte ekonomin inköp av t ex Nikkor 70-300 VR.

Vilket tror ni skulle funka bäst på en D80? Är det någon som har en uppfattning om Nikons 55-200 VR? Är det kanske ett bättre val än Sigma/Tamron?

Tacksam för svar!

Mvh
 
Det brukar varnas för långsam AF och för dålig ljusstyrka med de objektiven för sportfoto.
 
jag tror att du inte kommer att bli nöjd med dom objektiven om du tänker fota ishockey dom är inte tillräckligt ljusstarka det bör helst vara
objektiv med 2.8 i max bländarvärde över hela omfånget.
 
Däremot tror jag att Tamrons 70-200 2,8 skulle funka bra. Själv väldigt intresserad av ovan nämda.
 
Numera ägare till Tamrons 70-300 med inbyggd autofokusmotor. Har inte hunnit testa så mycket men har i alla fall konstaterat ok byggkvalitet och inte så mycket väsen från motorn. Har svårt att hitta fokus i dåligt ljus dock.
 
Har ägt ett nikorr 55-200 sålde det ganska snabbt, pga. Dålig ljusstyrka och ett väldigt plastigt objektiv, + ingen vidare byggkvalite´. Köpte sedan tamrons 70-300 sålde det efter några månader också den hade dålig ljusstyrka, gluggen var bättre på högre bländare, tex f 8. Köpte sedan Sigmas 70-200 f 2.8. det bästa objektiv jag har ägt, grym ljusstyrka och bra byggkvalite´, bra på alla bländare++++ grymt bra på f 4. Snabb och tyst AF!

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1390459.htm

-Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.