Annons

Tamron AF SP 90/2,8 eller Sigma 150/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Stisse

Aktiv medlem
Hej
Är ute efter en macro glugg och har tittat på dessa två...

Sigma EX 150/2,8 DG HSM APO Macro
och
Tamron AF SP 90/2,8

Någon med erfarenhet av dessa gluggar? Ska sitta på en 5D.
Tamron borde väll funka bra vid porträtt också?

MVH
Stefan Krantz
 
Jag har en Tamron och jag är väldigt nöjd med den som både macro- och poträttobjektiv. Dock tycker jag ibland att AF inte alltid levererar snabbt i alla lägen. Dock använder jag ändå övervägande manuell fokusering.

//Janne
 
Bägge objektiven har utmärkt kvalitet på bilderna du tar med dem. Sigman är bättre byggd och rejälare. AF är bättre & snabbare på Sigman som också är dyrare. Två bra objektiv som bägge går att använda till porträtt på en 5D.
Själv har jag både 5D och Sigma 150, och tycker det är en fin kombination. Har även två andra macro objektiv till den kameran och har använt ett flertal andra. Nästan alla macro objektiv är skarpa och bra.....men har också långsam AF.
 
Tack för snabb och bra input..

Som porträtt glugg känns en 90mm bättre än en 150mm. Men Sigman känns mer lockande.

Är det inte så att porträtt borde ligga runt 80mm?
 
Hade tidigare Tamron 90 (på en D7D) och uppskattade verkligen skärpan. Det enda jag egentligen retade mig på var att den saknar innerfokusering, vilket kan bli lite stökigt när man fotar lättskrämda småkryp omkring objektivets närgräns.

Nu kör jag Sigma 150, och älskar det! Bra skärpa, snabb och tyst innerfokusering och rejält arbetsavstånd från skygga insekter. Mitt råd får bli:

Om du mest ska fota växter eller annat som sitter still, och vill ha ett bra porträttobjektiv på köpet - satsa på Tamronet (eller nya Sigma 70..). Om du ska fota skygga insekter, och vill ha ett kort men ljusstarkt tele med bra AF på köpet - satsa på Sigmat.

/Per
 
Jo 85 är ju en klassisk porträtt längd. Sen beror det på om du ska ta porträtt med hela, halva kroppen eller bara huvud & axlarna.
50, 85 och 100-135mm tycker jag är ganska lagom till de olika porträtten med en 5D kamera.
 
Sigman är suverän, men om du inte använder stativ i huvudsak så avråder jag dig. 150:an blir ganska så tung att jobba frihand med speciellt som macro ofta kräver lite halvjobbiga ställningar för kompositionens skull. Ett 90-100 mm macro är betydligt enklare o friare att jobba frihand med. Bakgrundsteckningen blir dock vackrare i mina ögon ju mer tele du använder. Bägge objektiven presterar toppklass så prestandan är inget du behöver fundera över, utan snarare på vilket sätt du vill fota. Angående porträttfotandet så funkar Sigman utmärkt så länge du håller dig utomhus. Den ger nog ett av de vackraste släppen jag sett på något objektiv, väldigt mjuktecknande o blurrigt i oskärpeområdena.
 
Senast ändrad:
Sans skrev:
Varför inte ta med Canons och Tokinas 100-makro i valmöjligheterna också?
Canons macro är väl som jag ser det ett starkare alternativ än både Tokina och Tamron. Lika skarpt, expanderar inte vid focusering och har USM. Priset är i mina ögon också överkomligt. Lite billigare än Sigmas 150.
 
beror på

Allt beror på vad som ska fotas. Har numera båda objektiven. 150:an upplever jag skyhögt bättre för rörliga insekter och grod-och kräldjur. Man behöver komma alltför nära med 90:an och skrämmer därmed iväg sina objekt. Växter, porträtt och landskap fungerar bäst med 90:an. Tycker inte heller att sigmas AF är särskilt snabb. I närområdet tror jag t.o.m att tamrons surriga variant (ingen usm) är minst lika snabb. + för sigmas intern fokusering (objektivet behåller sin storlek och blir inte eregerat som tamronen) Båda objektiven mycket skarpa.
Slutsats: Smaksak
 
paul innergård skrev:
Canons macro är väl som jag ser det ett starkare alternativ än både Tokina och Tamron. Lika skarpt, expanderar inte vid focusering och har USM. Priset är i mina ögon också överkomligt. Lite billigare än Sigmas 150.
Håller helt med du! :eek:) Jag har nyss varit ute i solen med mitt Canon-makro och det är så fantastiskt bra. Häromdagen tappade jag det och det verkar ha klarat sig. :eek:)
 
Sans skrev:
Håller helt med du! :eek:) Jag har nyss varit ute i solen med mitt Canon-makro och det är så fantastiskt bra. Häromdagen tappade jag det och det verkar ha klarat sig. :eek:)
Blir avundsjuk. Har sålt all min Nikonutrustning och väntar nu på En Mark III med flera gluggar. Lär få vänta en månad till. Canons 100 mm macro lär snart tillhöra min kameraväska också.
 
Re: Välkommen

Tonyeagle skrev:
Där ser man! Välkommen till canonklubben:)
Japp, har sneglat åt Canonhållet länge men inte riktigt orka o vågat försöka sälja av allt. Men det nya huset från Canon var spiken i kistan. Nikon verkar inte presentera något nytt innan sommaren och det lär dröja minst 1,5 år innan gemene Svensson har ett ex i handen. Off Topic, men nu är det redan för sent. Men som sagt canons 100 mm är tipset nummer ett från min sida.
 
hmm.. jaha.. Det här blev inte lättare... Nu står jag men tre objektiv och funderar..

Någon som vill spela mer på Canons 100mm.. Läste på lite mer om det och det känns ju mycket intressant också.. Känns ju alltid bättre med en Canon glugg.. Hade inte tittat på den då jag trodde den var mycket dyrare..

Vill ju plåta insekter, växter mm på nära håll, att man behöver stativ och fjärrutlösare har jag förstått.. (Aldrig ägt ett macro under alla år jag fotograferat, om jag inte får räkna min gammla sigma 100-300 4.5 som kosta 1400:- :) )

Måste bestämma mig nu när våren är på intåg och allt börjar vakna till liv och alla insekter mm är lite extra slöa och poserar gärna lite extra framför kameran :)

150mm är ju intresant också för macro när jag inte har crop på mitt hus..
 
Stisse skrev:
hmm.. jaha.. Det här blev inte lättare... Nu står jag men tre objektiv och funderar..

Någon som vill spela mer på Canons 100mm.. Läste på lite mer om det och det känns ju mycket intressant också.. Känns ju alltid bättre med en Canon glugg.. Hade inte tittat på den då jag trodde den var mycket dyrare..

Vill ju plåta insekter, växter mm på nära håll, att man behöver stativ och fjärrutlösare har jag förstått..

Måste bestämma mig nu när våren är på intåg och allt börjar vakna till liv och alla insekter mm är lite extra slöa och poserar gärna lite extra framför kameran :)
Min erfarenhet av just insektsfoto är rätt liten, men stativ och trådutlösare tycker jag knappast är det viktigaste. Jag skulle nog hellre uppskatta kompositionsfriheten med den handhållna tekniken. Insekter sitter tyvärr inte alltid kvar på samma ställe alltför länge vilket gör omständiga förberedelser lite dödfött. Då skulle jag hellre ha nytta av en bra ringblixt. När jag fotar insekter så gör jag det handhållet. Närmar mig försiktigt med motivet i mitten och ögat mot sökaren. Succesivt så flyttar jag kameran framåt bort från ögat men fortfarande så jag kan se motivet i mitten. Till slut så är mina armar utsträckta ca en meter från ögat och från det läget försöker jag smyga fram ytterligare. Kanske inte fotoskolans rekomenderade förfarande men det funkar. Kolla mina insektsbilder på albumet djur o natur. Inga proffsbilder men hyggliga resultat i alla fall. Har använt mig mestadels av Nikons 105 af-s vr. Måste också tillägga att med en ringblixt hade jag kunna få ännu bättre skärpedjup. Det är ju suveränt att kunna blända ner till typ 11 eller 13 och fortfarande kunna handhålla utan skakningsoskärpa.
 
Stativ, vad är det?

Använder bara stativ till ca 20 % av mina växtbilder och exakt 0 % till insektsbilder. Fjärrutlösare i undantagsfall till växtbilder i dåligt ljus. Fattar ärligt talat inte hur man ska hinna med att använda stativ till insekter. Kan i och för sig tänka mig tidigt på morgonen då de är tröga (innan kl.sex). Fast då upptar fåglarna mitt fotograferande så det blir inte aktuellt. Vid extrema närbilder nedåt skala 1:1 är det dock bra, men inte ett måste om man har canon och kan köra på 400ISO utan brus.
 
"Bönpåsar" kan ju vara ett bra alternativ till stativ om man inte vill släpa med sig ett sånt.
 
Jag har 3 macro objektiv (Canon 100 o Sigma 150 bland dem). Har även haft flera olika macro tidigare. Och även 5D kameran du ska använda. För insekter, fjärilar och liknande motiv är 150 och 180mm objekv överlägsna. Till blommor och porträtt är de runt 100mm mycket bra. Men ett bra normalt porträtt-objekiv är altid mycket bättre till porträtt. (typ 85/1,8_100/2_135/2)
Alla macro objektiven som det skrivs om här är bra. Det är mest en fråga om vilken brännvidd du behöver.
 
Tänkte mig först att objektivet skulle kombinera både macro och porträtt, men vill iförsta hand ha ett bra macro, så en 150mm känns mer rätt då jag vill komma nära. Kör med FF så jag får ju inga + x1.6 på bränvidden.

Får bli en bra fast glugg runt 80mm vid nästa inköp för porträtt eller en stark zoom i det omfånget.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.