ANNONS
Annons

Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro

Produkter
(logga in för att koppla)
Ang. alla negativa kommentarer så får man ju se lite till vad obektivet kostar åxå. Det är klart att man inte får det bästa som finns för dryga 1500kr, men för de pengarna så tycker jag att det är helt okej så länge man är medveten om dess brister och jobbar utifrån dem (det måste man ju vara med ALLA objektiv, för det finns inget objektiv som inte har några brister.

Ett annat alternativ är dock helt klart Nikons 55-200 (med eller utan VR). Detta är bättre rent optiskt (särskilt på vidöppen bländare), men ger lite kortare brännvidd och har ingen "fuskmakro", så det beror ju lite på vad man tycker är viktigast vilket man ska välja.

Tamronen finns för övrigt i version med inbyggd motor, man måste bara se till att det verkligen är den versionen man köper, så att det inte är en äldre version som butiken haft på hyllan ett tag.

Då ni är betydligt mer erfarna och kunniga än mig ställer jag frågan så här istället,
ett makroobjektiv som kan iallafall fota en insekt, billigast möjligt då jag är student och har det bara och leker med.
Billigt, gärna i typ samma klass som tamaron.

Tack på förhand!

Då ni är betydligt mer erfarna och kunniga än mig ställer jag frågan så här istället,
ett makroobjektiv som kan iallafall fota en insekt, billigast möjligt då jag är student och har det bara och leker med.
Billigt, gärna i typ samma klass som tamaron.

Ett billigt och bra makroobjektiv är Tamrons 90 mm, finns i flera utföranden som alla är mycket bra. Det som skiljer är i huvudsak autofokus, antireflexbehandling och mekaniskt utförande. Titta gärna efter ett lite äldre exemplar utan autofokus (vid makrofotografering är det manuell fokusering som gäller ändå), de behöver inte kosta speciellt mycket. Finns ett här för 800 kr: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=121268

Men vill du komma riktigt billigt undan köper du ett sätt försättslinser som passar något av de objektiv du har idag, enkla försättslinser går att köpa för ett par hundralappar från exempelvis Kaffebrus: http://www.kaffebrus.com/narbildslinsset-i-4-delar-46.html

Ett helt manuellt objektiv ger dock inte någon ljusmätning på en D3000, vilket åxå kan vara bra att åtminstone veta om. Om det är ett hinder får man väl själv bestämma. Jag skulle tycka att det vore rätt bökigt utan, medan kan skulle kunna leva utan autofokus, som man ju ändå inte så ofta använder för makro.

Just Tamrons 90mm är erkänt bra, men de allra flesta makroobjektiv är faktiskt bra.
Ett ännu billigare alternativ (åtminstone om man fortfarande vill ha ljusmätning) är Sigmas AF 50/2.8 makro, men med neråt 50mm börjar arbetsavståndet bli lit väl kort, i mitt tycke, särskilt för insekter.

Som Sara skriver så kan närbildslinser vara ett alternativ, men beroende på vad du har för objektiv redan så kan det vara att effekten av dessa är aningen begränsad. En +4 på en 18-55 (om vi nu gissar på att det är en sådan du har) ger ungefär denna skillnad i avbildningsskala:
http://motljus.no-ip.org/bilder/18-55macrolens.jpg

Om du har ett objektiv mer lite längre brännvidd (eller skaffar) blir skillnaden lite större, men i regel påverkas bildkvaliteten något mer med teleobjektiv.

Det finns andra alternativ åxå, som tex mellanringar, men de kostar lite mer än närbildslinser och det är inte säkert att de funkar jättebra med redan befintligt objektiv (kan variera lite hur bra de funkar med zoomar) så då kan det vara att man behöver skaffa ett objektiv som funkar till och så är kanske ett begagnat "riktigt" makroobjektiv vara ett bättre alternativ som inte kostar så mycket mer. Men det hänger ju lite på vad du har idag...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar