Annons

Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Produkter
(logga in för att koppla)

klingeee

Aktiv medlem
Tjenna!

Jag kommer alldeles snart köpa en ny kamera i form utav: Canon EOS450D, och frågan här nu då är följande:

Jag har hittat ett mycket fint paket, med detta objektivet:

Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2, och jag tänker fota allt möjligt, men till största del mycket idrotter, såsom, fotboll, motorcross, ishockey m.m...
Och jag kräver bättre kvalitet på bilderna, än vad man får utav kitobjektivet, 18-55.

Så funkar då detta objektivet bra till att fota sådant?

Tacksam för svar,

MVH // Adam.

Tjenna!

Jag kommer alldeles snart köpa en ny kamera i form utav: Canon EOS450D, och frågan här nu då är följande:

Jag har hittat ett mycket fint paket, med detta objektivet:

Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2, och jag tänker fota allt möjligt, men till största del mycket idrotter, såsom, fotboll, motorcross, ishockey m.m...
Och jag kräver bättre kvalitet på bilderna, än vad man får utav kitobjektivet, 18-55.

Så funkar då detta objektivet bra till att fota sådant?

Tacksam för svar,

MVH // Adam.

Det objektivet du beskriver är inget bra till detta ! Du får ju varken bildstabilisering eller af-motor ( ? ) och bildkvaliten blir inte bättre än kitobjektivet,dessutom långsam autofokus och inget för sport.Lägg hellre till några tusen på något bättre tlelezoom ! MVH.

Då har jag tittat på några andra objektiv, är några av dessa att rekommendera?

Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS

Canon EF 100-300/4,5-5,6 USM

Canon EF 28-200/3.5-5.6 USM

Canon EF 55-200/4.5-5.6 II USM

Canon EF 75-300/4-5.6 III USM

Canon EF 75-300/4-5.6 III

Eller måste jag gå upp ännu högre i prisklass?

(Ursäkta för att mina frågor kanske är "amatörfrågor", men jag är som sagt ganska ny inom den här sortens fotografering, och ser det därför väldigt bra att få hjälp av andra personer som kan området)

Du menar väl Canon 70-300 med IS ! Både det och 55-250 IS är ett stort kliv uppåt,kör själv Pentax men provade en Canon med 70-300 IS och det fokuserade snabbt och säkert ,om jag hade Canon skulle jag nog skaffat ett sånt själv ! Men kolla din tråd ofta och invänta fler svar från dom som kan Canon ! mvh.

Du menar väl Canon 70-300 med IS ! Både det och 55-250 IS är ett stort kliv uppåt,kör själv Pentax men provade en Canon med 70-300 IS och det fokuserade snabbt och säkert ,om jag hade Canon skulle jag nog skaffat ett sånt själv ! Men kolla din tråd ofta och invänta fler svar från dom som kan Canon ! mvh.

okej, tack!
men länka gärna till objektivet i affär eller liknande, så man kan få veta pris och så... för jag vill helst inte gå över 6-7000.

Ett tips :http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7677123

En riktig proffskamera med 2 st objektiv till bra pris ! Här får du en högklassig kamera !

Av vad man läste om den där, så är den onekligen riktigt bra!
Men den verkar vara en del inriktad på just sport och den delen, men det är väl även en riktigt bra allround-kamera?
För jag har inte råd med mer än 1 kamera, och vill gärna fota det mesta, även fast jag kommer fota mest inom sport.

Tack för tipset!

Av vad man läste om den där, så är den onekligen riktigt bra!
Men den verkar vara en del inriktad på just sport och den delen, men det är väl även en riktigt bra allround-kamera?
För jag har inte råd med mer än 1 kamera, och vill gärna fota det mesta, även fast jag kommer fota mest inom sport.

Tack för tipset!

Den funkar till allt !Den har snabb seribildstagning som ju är bra till just sport och det ingår ju 2 st objektiv,det blir inte så mycket dyrare än 450:an ,du ska ju ändå köpa till ett objektiv !

Den funkar till allt !Den har snabb seribildstagning som ju är bra till just sport och det ingår ju 2 st objektiv,det blir inte så mycket dyrare än 450:an ,du ska ju ändå köpa till ett objektiv !

Så du rekommenderar helt klart detta paketet med Canon 40D, framför 450D + ett andra objektiv ?

Helt klart ! Hade inte Pentax kommit med sin nya K7 hade nästa kamera blivit Canon 40 eller 50D.Men allt beror ju på hur mycket man vill lägga ut .Sen tillkommer ju kostnad för minneskort,större väska m.m.Bästa tipset är att inte ha för bråttom utan läsa tester,kolla priser och sånt.Gå in under fliken produkter och välj recensioner och leta upp olika kameror och försök bilda dig en uppfattning !

Helt klart ! Hade inte Pentax kommit med sin nya K7 hade nästa kamera blivit Canon 40 eller 50D.Men allt beror ju på hur mycket man vill lägga ut .Sen tillkommer ju kostnad för minneskort,större väska m.m.Bästa tipset är att inte ha för bråttom utan läsa tester,kolla priser och sånt.Gå in under fliken produkter och välj recensioner och leta upp olika kameror och försök bilda dig en uppfattning !

Det ska jag göra! Tack så jättemycket för alla tips och svar, uppskattades verkligen!

Jag håller med om 40D just för seriebildtagningshastigheten är dubbelt så snabb. Även om du inte tror det så hinner det hända massor på 1/3 sekunder när man fotar sport. Jag har själv en 400D vilket är snäppet under 450D, den funkar även den men med det jag vet idag skulle jag gärna ha tagit en 40D istället.

Vad gäller objektiv så tycker jag inte att du ska ha för bråttom. Läs igenom forumsidorna och fram för allt instruktionsboken till den kamera du köper. När du lärt dig det mesta om ISO, bländare och slutartid så kommer du vet vilket objektiv som du behöver.

Jag håller med om 40D just för seriebildtagningshastigheten är dubbelt så snabb. Även om du inte tror det så hinner det hända massor på 1/3 sekunder när man fotar sport. Jag har själv en 400D vilket är snäppet under 450D, den funkar även den men med det jag vet idag skulle jag gärna ha tagit en 40D istället.

Vad gäller objektiv så tycker jag inte att du ska ha för bråttom. Läs igenom forumsidorna och fram för allt instruktionsboken till den kamera du köper. När du lärt dig det mesta om ISO, bländare och slutartid så kommer du vet vilket objektiv som du behöver.

Så vitt jag har hört och läst nu, så lutar det helt klart mot en 40D, då dom ligger inom samma prisklass, men 40D presterar bättre.
Och ja, det ligger ju helt klart något i det du säger, men jag tror jag kör på det kitet som skickades med länk innan, då jag sparar pengar från att sedan köpa ett liknande objektiv.

Men tack för tipsen!

Tänkt på att till Canon ingår inte motljusskydden till objektiven,och dom kostar några hundra styck och bra att ha !

Tänkt på att till Canon ingår inte motljusskydden till objektiven,och dom kostar några hundra styck och bra att ha !

Men efter att ha gått från eget tyckte och uppfattning, så verkar Canon vara bättre på många andra sätt i helhet, och jag har alltid föredragit Canon framför t.ex. Nikon, så en Canon kamera blir det ändå, till 99% säkerhet. Undantaget är ju klart om man skulle råka snubbla på något extremt erbjudande för något annat kameramärke ;-)

Men efter att ha gått från eget tyckte och uppfattning, så verkar Canon vara bättre på många andra sätt i helhet, och jag har alltid föredragit Canon framför t.ex. Nikon, så en Canon kamera blir det ändå, till 99% säkerhet. Undantaget är ju klart om man skulle råka snubbla på något extremt erbjudande för något annat kameramärke ;-)

Håller med dig ! Men en snabbare och bättre kamera än Canon 40D hittar du inte för det priset och den slår det mesta i sin klass ! Dom flesta natur och fågelfotografer jag stöter på ute har Canon från 40D och uppåt.Lycka till !

Håller med dig ! Men en snabbare och bättre kamera än Canon 40D hittar du inte för det priset och den slår det mesta i sin klass ! Dom flesta natur och fågelfotografer jag stöter på ute har Canon från 40D och uppåt.Lycka till !

Tack så mycket, jag återkommer senare när köpet av någon ny kamera är genomfört.
Men för att föra tråden vidare, så kan jag ju bara ta upp...

Vad för slags tillbehör rekommenderas?

Ja menar då: filter, blixt m.m...

Tack så mycket, jag återkommer senare när köpet av någon ny kamera är genomfört.
Men för att föra tråden vidare, så kan jag ju bara ta upp...

Vad för slags tillbehör rekommenderas?

Ja menar då: filter, blixt m.m...

motljusskydd till objektiven,en bra väska eller fotoryggsäck,minneskort till att börja med, blixt och andra saker kan man ju vänta med.Det viktigaste tycker jag är att läsa så mycket om fototeknik man bara kan .lära sig kameran i olika situationer så man lär sig behärska den ( vilket jag inte gjort än,haha ) Stativ glömde jag ,det kan behövas ibland men sånt kanman också köpa efterhand !

motljusskydd till objektiven,en bra väska eller fotoryggsäck,minneskort till att börja med, blixt och andra saker kan man ju vänta med.Det viktigaste tycker jag är att läsa så mycket om fototeknik man bara kan .lära sig kameran i olika situationer så man lär sig behärska den ( vilket jag inte gjort än,haha ) Stativ glömde jag ,det kan behövas ibland men sånt kanman också köpa efterhand !

Ah jo, det låter ungefär som jag själv redan tänkt att planera inköpen. Det gäller ju att lära sig kameran bra, för att sedan kunna ta det till "nästa nivå".

Men en sak undrar jag då, undrat ganska länge nu...

Hur kan man få till längre slutartider i ljusa miljöer?

För alla gånger som jag har testat, så har bilden i princip blivit kritvit, och det har många gånger räckt med att man bara gått nedanför 1/100, som t.ex. då jag testade att fota syrrans hopptävling mitt ute på ett fält.

Varför vill du ha längre slutartider? Vet inte om jag missuppfattat din fråga men normalt brukar problemet vara att få tillräckligt korta slutartider. Med 1/100 borde du få suddiga och vita bilder. Så mitt förslag är kortare slutar tider, gärna ner mot 1/500 för att frysa bilden så att det inte blir suddigt. OBS! det står inte 1/500 utan bara 500 vilket innebär att 500 är kortare än 100.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar