Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron AF 70-300/4-5,6 Di vs. Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

karlstrand

Aktiv medlem
Tja!

Ja, Tamron AF 70-300/4-5,6 Di vs.
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro

Skriv vilken utav dem ni tycker jag ska köpa och sedan en liten förklaring varför.

Om ni tycker jag ska köpa Tamron + mellanring så skriv det eller andra kompromisser, men max ca 2500 kr!

Tack!

Jag har Tamron 70-300mm och de flesta bilderna på min hemsida är fotade med det objektivet.

Jag har hört att Tamrons objektiv ska vara något bättre än Sigmas.

MVH Matilda Andersson | www.mphotograph.2u.se

Någon som VET vilken som är bäst?

Det viktigaste är att den är bra 70-200 och har ett bra makroläge.

Jag har hört att Tamrons 70-300mm är vassare än Sigmas. Dock är Nikons/Canons egna snäppet vassare än piratobjektiven.

Men herregud..du verkar ju redan bestämt dig för Sigman så köp den! Du blir säkert nöjd.

Okej, men fårgan står ännu kvar.

Om jag köper Sigman så har jag:

Pentax K100D
18-55 @ 52mm filtergänga
70-300 @ 58 mm filtergänga

Till den här ska jag köpa ett UV till var och en.
Ett polaritionfilter och en stepring så jag kan ha den på båda objektiven.

Då är frågan om jag ska ska köpa ett polaritionfilter på 58 eller 52.
Och en stepring på 52-58 eller 58-52?

Tack!

karlstrand skrev:
Okej, men fårgan står ännu kvar.

Om jag köper Sigman så har jag:

Pentax K100D
18-55 @ 52mm filtergänga
70-300 @ 58 mm filtergänga

Till den här ska jag köpa ett UV till var och en.
Ett polaritionfilter och en stepring så jag kan ha den på båda objektiven.

Då är frågan om jag ska ska köpa ett polaritionfilter på 58 eller 52.
Och en stepring på 52-58 eller 58-52?

Tack!
Köp ett polfilter på 58 och en stepring från 58 till 52. Det är alltid bättre att ha ett för stort filter annars riskerar kanterna att komma med i bild.

karlstrand skrev:
Tja!

Ja, Tamron AF 70-300/4-5,6 Di vs.
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro

Skriv vilken utav dem ni tycker jag ska köpa och sedan en liten förklaring varför.

Om ni tycker jag ska köpa Tamron + mellanring så skriv det eller andra kompromisser, men max ca 2500 kr!

Tack!

Jag har själv Sigmat som en riktigt bra budget-variant av tele-objekt. Däremot har även jag att Tamron ska vara snäppet vassare; men jag kan inte annat än rekommendera sigmat om man har en begrensad budget. Macrot är mer användbart än man kan tro på ett sigmat, visserligen är autofokusen ganska slö och det surrar en hel del, men det är fortfarande ett bra objektiv för de pengarna.

Re: Re: Tamron AF 70-300/4-5,6 Di vs. Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro

Vattendroppe skrev:
Jag har själv Sigmat som en riktigt bra budget-variant av tele-objekt. Däremot har även jag att Tamron ska vara snäppet vassare; men jag kan inte annat än rekommendera sigmat om man har en begrensad budget. Macrot är mer användbart än man kan tro på ett sigmat, visserligen är autofokusen ganska slö och det surrar en hel del, men det är fortfarande ett bra objektiv för de pengarna.

Men om Tamrons är skarpare varför ska jag inte välja det?

Kan inte säga så mycket om objektiven i sig men jag tror det är bättre att köra utan mellanringar. Det blir ju mycket mer jobb.
Jag hade hellre sattsat på två billiga objektiv, ett telezoom och ett macro.

Re: Re: Re: Tamron AF 70-300/4-5,6 Di vs. Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro

karlstrand skrev:
Men om Tamrons är skarpare varför ska jag inte välja det?

Kan t ex vara en skillnad i pris, ska jag vara ärlig så vet jag inte var tamron:et ligger. Men om det ligger lika/lägre finns det ingen anledning att inte köpa det; om det nu stämmer att Tamron:et är skarpare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar