Annons

Tamron 28-80?

Produkter
(logga in för att koppla)

OINK

Aktiv medlem
Hej!
Sitter med en Canon EOS 350D, såklart med ett kitobjektiv 18-55mm då pengarna inte räckt till nått nytt.
Snart kilar jag iväg till staterna ett tag och tänkte passa på att köpa lite nya objektiv.

har kollat på ett Tamron Zoom Wide Angle-Telephoto AF 28-80mm f/3.5-5.6
Är det något att satsa på?

funderar även på att köpa ett fast 50mm.

men jag undrar vad ni har att säga om Tamron Zoom Wide Angle-Telephoto AF 28-80mm f/3.5-5.6, är det värt pengarna? är det någon som kanske t.om. har bilder tagna med ett sådant objektiv så man skulle kunna få se lite vad de kan fp fram ?

Hej!
Sitter med en Canon EOS 350D, såklart med ett kitobjektiv 18-55mm då pengarna inte räckt till nått nytt.
Snart kilar jag iväg till staterna ett tag och tänkte passa på att köpa lite nya objektiv.

har kollat på ett Tamron Zoom Wide Angle-Telephoto AF 28-80mm f/3.5-5.6
Är det något att satsa på?

funderar även på att köpa ett fast 50mm.

men jag undrar vad ni har att säga om Tamron Zoom Wide Angle-Telephoto AF 28-80mm f/3.5-5.6, är det värt pengarna? är det någon som kanske t.om. har bilder tagna med ett sådant objektiv så man skulle kunna få se lite vad de kan fp fram ?

Det lär inte prestera bättre än ditt 18-55. Vet inte riktigt vad du är ute efter, de sista 30mm brännvidd? Prisvärt vet jag inte heller om man kan säga att det är, borde inte kosta mer än 100-200kr begagnat. Sök på Google så får du säkert reda på mer om optiken.

vill du ha ett objektiv i det brännvidsområdet och inte vill lägga ut så mycket pengar som ett orginal kostar kan jag rekomendera tamrons 28-75 2.8 XR Di LD. det står sig bra kvalitetsmässigt mot orginal i bildkvalitet tycker jag, visst är originalen bättre byggda men avsevärt mycket dyrare också.

Hade hellre köpt ett sånt begagnat för 2000:- här på fotosidan.

exmpelbilder från ett tamron 28-80mm f/3.5-5.6 som jag inte tycker ser bättre ut än de bilderna jag sett med ett 18-55
http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=12579

som sagts tidigare spara pengarna till ett bättre alternativ.

jag funderade mest på de eftersom det kostade ca 400-500 kronor.
har ingen större lust att lägga ut flera tusen.
ska kolla på bilderna.

jag funderade mest på de eftersom det kostade ca 400-500 kronor.
har ingen större lust att lägga ut flera tusen.
ska kolla på bilderna.

Som sagts, vad är det du ska använda tamron optiken till som du inte kan använda kitgluggen till? Jag tror faktiskt att tamron modellen som du är intresserad av är betydligt sämre än din kitglugg. Är det den längre brännvidden du är intresserad av? I så fall finns det säkert betydligt bättre alternativ.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto