Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 28-75/2,8 till K10D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Använder det och är väldigt nöjd. Det finns de som råkat få måndagsexemplar med fokusproblem, men mitt objektiv har inte visat sig ha nåt sånt... Det är skarpt, särskilt om man bländar ner till ca 5.6 - 8, och det har (för mig) ett ganska trevligt omfång. Sen jag skaffade min K10D har jag nästan enbart använt detta objektiv. Jag slänger ibland på mitt fina gamla 300 mm om jag behöver längd, men annars sitter det jämt och ständigt på kameran.
 
Jag köpte ett sådant förra veckan och jag märker en markant skillnad mot mina två tidigare objektiv (Pentax 18-55 och SMC-FA J 75-300/4,5-5,8) i bildkvalitet. Kommer eventuellt att börja sakna vidvinkel inom sinom tid men den tiden den sorgen..
Tror inte du blir besviken sålänge du inte får ett måndagsexemplar, har också läst att en del haft problem med fokus.
 
Mycket skarp, jag hade dock problem med front-fokus så gluggen är inne på service (garanti)...

Den är dock betydligt tyngre än plast-gluggarna SMC-DA 18-55 mfl !
Att den dessutom funkar på analoga Pentax är ett plus
 
Min Tamron 28-75/2.8 har blivit min standardglugg och jag föredrar den framför min Pentax DA 16-45/4. Tycker att brännviddsomfånget med mer tele är allmänt sätt mer användbart än mer vidvinkel. Upplever objektivet minst lika skarpt som Pentax 16-45/4. Har inte haft några fokusproblem. Ljusstyrkan tycker jag är en stor fördel. Använder ofta Tamronen för olika motiv inomhus när jag fotar utan blixt. Perfekt för porträtt också.

Alternativ till Tamronen är också Pentax nya DA* 16-50/2.8 med SDM och bra vädertätning men som har mindre omfång på telesidan (17-70/2.8 hade varit optimalt och då hade jag säkert köpt ett själv). Sigma har några olika alternativ inom ungefär samma brännviddsomfång men jag har inga egna erfarenheter av dessa. Pentax kommer enligt deras "Lens Development Roadmap" släppa ett DA 17-70 framöver men än så länge har jag inte sett några uppgifter om när och vilken ljusstyrka det blir. Det blir med största sannolikhet inte med bländare 2.8 övre hela brännvidden för då borde objektivet varit ett DA* objektiv. Många väntar på att Pentax ska uppdatera sin "Lens Development Roadmap" med förhoppningsvis mer exakta tider för lanseringar och förhoppningvis fler objektiv. För egen del hoppas jag att man lanserar ett fast 400mm i DA* serien framöver. Du hittar "Lens Development Roadmap" på http://www.digital.pentax.co.jp/en/lens/roadmap.pdf.
 
jag fick min i måndags, du kan få köpa den så fort mitt sigma har varit på service, bra glugg, men för mig i mitt jobb är mer vidvinkel mer behövligt än lite extra tele. Hör av dig om du är sugen att köpa, du får ett hyfsat pris, säg nypris-moms.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.