Annons

Tamron 200-500 vs Sigma 150-500

Produkter
(logga in för att koppla)

Bosse Biceps

Aktiv medlem
Jag kan inte bestämma mig för vilken telezoom jag ska köpa.
Vill testa lite smådjursfotografering men kommer inte sitta i gömme. Knäppa lite flygplansbilder kan också bli aktuellt.

Funderar på Tamron 200-500 som ska vara skapligt skarp men ha lite långsammare AF. Den saknar dock VC (vibrationskompensation) till skillnad från Sigma 150-500 som har OS.
Sigma 150-500 ska dock ha sämre skärpa på de längre brännvidderna.
Är det någon som har testat båda?
Hur stor skillnad är det i skärpa?
Har jag större nytta av OS än skärpa med tanke på bländartalen?
Måste jag alltid släpa på stativ om jag köper Tamron?

Eftersom priset är en viktig faktor kommer jag inte att köpa en 300/2.8 + 1,7TC även om det är bättre alternativ.

Tips?
 
Mitt Tamron 200-500 presterar riktigt bra med tanke på omfånget. Stabiliseringen sitter i kamerahuset numera. Det fungerar toppen!
 
Jag har en Nikon D90. Stabilisering i huset hade ju varit bra, då hade valet inte varit svårt.
Du har inte provat någon Sigma så du kan jämföra skärpan?

Mattias
 
Visserligen har jag bara Sigma 120-400 och den är ju skarpare än 150-500, men ändå. Tamronen är väl klart skarpare än Sigman, men om du fotar på fri hand så bör du ändå ta Sigman för bildstabiliseringen kommer att ge skarpare resultat på grund av detta. Ingen lek att handhålla 500 mm, nästan så man vill ha en 1/1000-dels sekund för att vara säker på max skärpa. Sen är faktiskt Sigmas OS väldigt effektiv.
 
Jag har en Nikon D90. Stabilisering i huset hade ju varit bra, då hade valet inte varit svårt. ...

Sant, det lär finnas ett par tillverkare som inte har det inbyggt. Nikon e nog en av dem. Och nej, jag har inte provat Sigmas variant. Tamronobjektivet är ganska lätt trots sin längd, ett enbensstativ kanske räcker?
 
Sigma 120-400 kör jag med och funkar ju bra att handhålla stabilisatorn ( OS ) gör ett bra jobb.
Tycker att man får väldigt mycket objektiv för dom pengar och är väldigt nöjd
 
Sant, det lär finnas ett par tillverkare som inte har det inbyggt. Nikon e nog en av dem. Och nej, jag har inte provat Sigmas variant. Tamronobjektivet är ganska lätt trots sin längd, ett enbensstativ kanske räcker?

Jag känner din ironi träffa mej som en kniv rakt i hjärtat:) , då jag rakt inte kan förstå varför inbyggd stabilisering ska vara så svårt att "slänga" in i ett hus (Nikon). för mej vore det en innovation större än vridbara skärmar, filmning och ännu mera iso - tillsammans, på en efterföljare till D700.

/K
 
Jag känner din ironi träffa mej som en kniv rakt i hjärtat:) , då jag rakt inte kan förstå varför inbyggd stabilisering ska vara så svårt att "slänga" in i ett hus (Nikon). för mej vore det en innovation större än vridbara skärmar, filmning och ännu mera iso - tillsammans, på en efterföljare till D700.

/K

Kan bara instämma! (fast jag vill iofs ha vridbar skärm också på D800!)

Men i (den oändliga) väntan på det så kan man ju konstatera att Nikons fin-fina auto-ISO fungerar lite som inbygd ful-stabilisering; den gör att handhållet fotande med ostabiliserat Tamron 200-500 för mig inte är en fråga om mer eller mindre skakningsoskärpa, utan om skarpa bilder som är mer eller mindre brusiga.

Med auto-iso inställd på max 1/320s så vet jag att jag är så gott som fri från skakningsoskärpa när jag strosar omkring och skjuter från höften, och med goda iso-prestanda får jag tillräckligt ofta tillräckligt brusfria bilder. Inte i dunkelt ljus i tät granskog, men det handlar ju också om att anpassa sitt fotande efter utrustningen.
 
Med auto-iso inställd på max 1/320s så vet jag att jag är så gott som fri från skakningsoskärpa när jag strosar omkring och skjuter från höften, och med goda iso-prestanda får jag tillräckligt ofta tillräckligt brusfria bilder..

Räcker 1/320s i slutartid? Övning kanske ger färdighet?
Jag hade tänkt mig att minst 1/500 eller 1/640 behövs? Upp till ISO 1600 brukar vara ok tycker jag, vilket skulle ge lite spelrum för att klara molniga dagar.

Mattias
 
.. så en slutsats ang de två objektiv du jämför tror jag i praktiken kan vara att Tamronet ger dig generellt maximal skärpa, medan Sigmat ger dig lägre iso, och därmed mindre brus i dåligt ljus. Vad just du har mest glädje av styrs förstås av vad och hur du fotar.

Sen visar en del tester att Sigma 120-400 OS är bättre på 400mm än 150-500 så det kan vara en god kandidat också. Så länge du använder ett hus med hög pixeltäthet räcker 400mm långt!
 
Så är det väl, och man behöver ju sällan stå rakt upp och ner - man kan lägga sig på mage eller sätta sig på rumpan med armbågarna mot knäna, ta stöd av ett träd, en stolpe, en ryggsäck, en bildörr osv.

Men det var ju ganska långt ifrån "Med auto-iso inställd på max 1/320s så vet jag att jag är så gott som fri från skakningsoskärpa när jag strosar omkring och skjuter från höften"

Micke.
 
Nä det är klart - om man av princip vägrar att improvisera och ta till de knep som finns för att undvika skakningoskärpa - då är det ovärderligt att ha stabiliserat objektiv och/eller hus! Välj Sigmat i så fall Mattias!
 
Helst skulle jag vilja kunna köra 500mm med enhandsfattning så jag kan hålla min lille son med andra armen, men jag kanske får tänka om ... :)

Skakningsoskärpa går att fixa med (i värsta fall) stativ.
"Oskarpt" objektiv går kanske att bättra på lite med unsharp mask men det känns ändå mer definitivt än skakningsoskärpa.

Jag provade båda på fotomässan senast men där inne var det ganska dålig belysning. Kändes som att Tamron behövde lite mer ljus. Tyvärr kunde jag inte prova Sigma med mitt eget hus så jag kan inte sitta och pixelpeepa nu i efterhand för att jämföra.
Får se om jag kan hitta någon begagnat så behöver jag inte lägga ut så mycket för att prova på ett av dem.
Just idag lutar det lite åt Tamron. Får se om det känns likadant imorgon:)

Mattias
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.