Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tamron 17-50/2.8 vs Canon 50/1.8 vs Canon 70-200/4L för porträtt/reklamfoto?
- Trådstartare Lövet
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
Men jösses, då är det väl bara att prova!? Litar du inte på din egen syn?Lövet skrev:
Har tillgång till dessa objektiv, men jag undrar vilket som ger bäst resultat?
Thomas Olinger
Aktiv medlem
Ja, det är väl bara att prova eftersom det är du som är fotograf och vet vad du vill ha. Frågan är egentligen lite konstig tycker jag då vi andra inte vet vilken typ av bilder du tänker ta. Lycka till med plåtningen!
Makten
Aktiv medlem
Nej, jag är i det närmaste ateist. Tror du att alla som säger "fan" och "jävlar" är kristna också?Lövet skrev:
Martin, är du kristen?
Låna in allihop om du har chansen. Det är omöjligt för oss att avgöra vad du gillar bäst. För porträtt tror jag att 70-200 är ett trevligt omfång, och ljusstyrkan räcker nog. Det enda är väl om den känns för lång ibland. 50:an har troligen lika ful bokeh som normalobjektiv brukar, men är å andra sidan skarp och ljusstark. Tamrongluggen är trevlig, men kanske lite kort och ljussvag för den typen av bilder.
patrik80
Aktiv medlem
Makten skrev:
Nej, jag är i det närmaste ateist. Tror du att alla som säger "fan" och "jävlar" är kristna också?
Låna in allihop om du har chansen. Det är omöjligt för oss att avgöra vad du gillar bäst. För porträtt tror jag att 70-200 är ett trevligt omfång, och ljusstyrkan räcker nog. Det enda är väl om den känns för lång ibland. 50:an har troligen lika ful bokeh som normalobjektiv brukar, men är å andra sidan skarp och ljusstark. Tamrongluggen är trevlig, men kanske lite kort och ljussvag för den typen av bilder.
Bara en liten undran, hur kan Tamrons vara för ljussvag ifall du skriver att 70-200 F4 L är tillräckligt ljusstark?
Makten
Aktiv medlem
Jag syftade till skärpedjupet;-)patrik80 skrev:
Bara en liten undran, hur kan Tamrons vara för ljussvag ifall du skriver att 70-200 F4 L är tillräckligt ljusstark?
Edit: Jag är kanske lite kryptisk här, eftersom skärpedjupet bara beror på avbildningsskalan och bländaröppningen, inte brännvidden. Men normalt så väljer man ju olika utsnitt beroende på brännvidd, vilket i praktiken ger olika skärpedjup, och dessutom olika perspektiv, vilket förändrar utseendet hos bakgrunden också. Skärpedjupet kan upplevas som kortare hos ett tele även om utsnittet och bländaröppningen är precis samma beroende på att perspektivet gör bakgrunden "lugnare". Man får inte med lika mycket skit bakom helt enkelt.