Annons

Tamron 17-50/2,8 med eller utan VC

Produkter
(logga in för att koppla)

KTM

Aktiv medlem
Vad ska jag välja? Jag har tänkt byta ut mitt Canon 18-55IS mot ett Tamron 17-50.
Först var jag inne på att det utan VC var bästa köp, pga av bildkvaliten.
Men nu är jag rädd att jag ska sakna IS (VC) som jag haft i mitt canon.

Fotar mycket familj och barnfoton.
 
Jag hade nog personligen valt objektivet utan VC. Alla tester jag läst säger att VC-objektivet är mindre skarpt än det utan.
Sen tycker jag att bildstabilistering är ganska onödigt på så korta brännvidder. Givetvis finns det situationer där man har nytta av det, men i och med att du har 2 steg större bländare på de flesta brännvidder så får du 4 ggr så snabba slutartider och då spelar bildstabiliseringen mindre roll.
 
Det lutar nog åt den utan vc nu,skulle jag behöva IS så har jag det på 18-55 objektivet som jag tänker behålla. Det är trots allt kallibrerat och ger riktigt bra bilder ibland.
 
Jag har ett utan vc och det är skarpt, väldigt nöjd med det, sitter på nästan jämnt sedan är det ju lite billigare än det med vc (när det ändå inte behövs anser jag på dessa brännvidder) och det är ju inte helt fel.Du får mycket glugg för pengarna.
 
Jag hade nog personligen valt objektivet utan VC. Alla tester jag läst säger att VC-objektivet är mindre skarpt än det utan.
Sen tycker jag att bildstabilistering är ganska onödigt på så korta brännvidder. Givetvis finns det situationer där man har nytta av det, men i och med att du har 2 steg större bländare på de flesta brännvidder så får du 4 ggr så snabba slutartider och då spelar bildstabiliseringen mindre roll.

Tidningen Foto säger i sitt test i nr 4/2010 att den till och med blivit aningen skarpare än den gamla versionen, så något test säger i alla fall motsatsen, sant eller inte.
 
Tidningen Foto säger i sitt test i nr 4/2010 att den till och med blivit aningen skarpare än den gamla versionen, så något test säger i alla fall motsatsen, sant eller inte.

Ja det är lite förvirande,det är väl i så fall centrumskärpan som kan var bättre i vissa fall.
Läser man photozones tester och några andra tester så ska den inte va lika skarp.
 
Jag inhandlade ett Tamron med VC i fredags och är mycket nöjd. Har inte haft något objektiv med VC innan så jag valde av den anledningen det nyare och dyrare objektivet. Är än så länge helnöjd med hur det presterar gällande ljusinsläpp och skärpa. Vad gäller VC’n gillar jag den också, vet dock inte hur mycket nytta jag kommer ha av den än, men det kommer säkert att komma till sin rätt i vissa situationer.
Om du mestadels fotar barn och familj så hjälper ju VC-funktionen inte så mycket då funktionen främst gör nytta på objekt som är stilla. En annan fördel för objektivet utan VC förutom att det är billigare är ju att det är mindre och lättare, å andra sidan tyckte jag det med VC kändes mer robust.
 
Sitter nu med en 17-50 utan VC som jag testat idag och är mycket impad av den,men är duktigt sugen på att ta hem en med VC och gemföra också med .
 
Haha, ja så är det, vilket val men än gör så funderar man alltid över ifall man inte skulle tagit den andra ändå.
 
Har nu haft två 17-50 utan VC hemma och båda är tillbakaskickade pga framfokus.
Antingen har jag haft otur eller är det för att min kamera har varit inne på justering och inte längre är stäld i Canons standard läge. Fick nämligen justera om alla objektiv efter att jag skickat iväg kameran och ett nyinköpt objektiv för ett tag sedan.
 
Trist... Jag köpte själv ett utan VC och det är underbart. Skarpt redan vid full öppning och ingen fram- eller bakfokus.
Anledningen till att jag köpte det utan VC var som andra har påpekat att nio av tio tester (vid köptillfället i vintras) visade att det var betydligt skarpare än det med VC och mitt exemplar var också det.

Om ditt kamerahus har blivit justerat för fokus och dina nya objektiv fokuserar fel pga detta är ju risken stor att felet beror på kamerahuset snarare än objektiven. Innan du skickar tillbaka ett objektiv borde du testa det med ett annat hus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.