Annons

Tamron 105/2,8 vs. Nikon 105/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)
Tamron 90/2,8 vs. Nikon 105/2,8

Hej,

Skall ha en macroglugg. Läste på Cyberphotos hemsida att Tamron 90/2,8 hade fått ruskigt bra betyg. Någon som vet om detta bra omdömme är sett i relation till priset eller om det står sig bra även mot Nikon 105/2,8, som kostar nästan 3 ggr så mycket.

Kollar man på www.bhphoto.com så skiljer det inte mer än runt 1000 spänn mellan objektiven, så då kan det kanske vara värt att gå upp.

Har sökt lite om tidigare diskussion kring dessa objektiv, utan resultat. Så tacksam för svar.

MVH

Tobias
 
Senast ändrad:
Tamron 90 är, IMO, bättre än Nikkor 105. Tamronen är skarpare (marginellt visserligen) och har betydligt snyggare bokeh.
Det som möjligen är bättre på Nikkorn är byggkvaliteten.

Hur som helst är båda två bra och du kommer inte att bli missnöjd med något av dem.

Nya Nikon 105/2.8VR verkar intressant, men dels vet vi ju inte hur den presterar ännu och den kommer nog att bli dyrare.
 
I valet mellan "gamla" nikon 105 och tamorn 90 valde jag tamron. Det har jag aldrig ångrat!! Jag skulle gjort samma val idag även om priset skulle vara lika. Sen ska det visst finnas ett tokinamakro som ska vara bra också.

Men den nya nikon 105 verkar riktigt lovande, så nu kan du köpa min tamron 90 billigt;), troligen kommer fler att sälja så fort det kommer tester på nikons nya superduperglugg. Det kan kanske vara en idé att ha koll på begagnatmarknaden nu.
 
dumbo skrev:
Tamron 90 är, IMO, bättre än Nikkor 105. Tamronen är skarpare (marginellt visserligen) och har betydligt snyggare bokeh.
Det som möjligen är bättre på Nikkorn är byggkvaliteten.

Hur som helst är båda två bra och du kommer inte att bli missnöjd med något av dem.

Nya Nikon 105/2.8VR verkar intressant, men dels vet vi ju inte hur den presterar ännu och den kommer nog att bli dyrare.

Tamronen verkar ju leverera bra, men har inte Sigma också ganska trevlig optik..... "numera".

De längre Macro-objektiven är då kanon, men gissar att deras 105'a inte är så tokig.

Och snygga också om det var viktigt!
 
Nya Nikon 105/2,8 VR

Fick precis svar från en Japansk fotohandlare att den nya 105;an släpps den 24/3 och kommer att kosta 102000 Yen, dvs ca 6800 kr. (Plus frakt, moms)

//Tobias
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.