Annons

Tamron 100-400/4.5-6.3 Di VC USD

Produkter
(logga in för att koppla)

nicdah

Aktiv medlem
Ni som har detta objektiv, är ni nöjda ?? Beställde mitt i söndags, har testat det ett antal dagar och jag är
grymt nöjd med mitt. Både bildkvalitet och byggkvalitet är långt över förväntan !!!

/ NIclas

Nikon har en 80-400. Hade vart kul att veta hur tamron 100-400 presterar i jämförelse. Prisskillnaden är ju ca 16000.

Nikons 80-400 är säkert jättebra men alldeles för dyrt för mig ;) Hade först planer på ett Nikon 200-500 men ihop med D750 och batterigrepp blir det tungt. Tamron 100-400 är som pdahlen skriver rätt lätt (1135 g). Snabb AF, bra bildstabilisering. Vinjetterar en del, särskilt på största bländare men det blir mindre vid bländare 8. Jag har inte testat så mycket men det känns som om fokus ligger rätt. Ska testa lite mer noggrant under kommande vecka. Byggkvaliteten är bra, det känns välbyggt och bra i förhållande till priset. Visst, mitt Nikon 70-200 /f4 känns lite bättre, särskilt när man zoomar. Men jag är väldigt nöjd hittills. Ska beställa Tamrons Tap-in console men den är slut i alla butiker verkar det som.

/ Niclas

Nikons 80-400 är säkert jättebra men alldeles för dyrt för mig ;) Hade först planer på ett Nikon 200-500 men ihop med D750 och batterigrepp blir det tungt. Tamron 100-400 är som pdahlen skriver rätt lätt (1135 g). Snabb AF, bra bildstabilisering. Vinjetterar en del, särskilt på största bländare men det blir mindre vid bländare 8. Jag har inte testat så mycket men det känns som om fokus ligger rätt. Ska testa lite mer noggrant under kommande vecka. Byggkvaliteten är bra, det känns välbyggt och bra i förhållande till priset. Visst, mitt Nikon 70-200 /f4 känns lite bättre, särskilt när man zoomar. Men jag är väldigt nöjd hittills. Ska beställa Tamrons Tap-in console men den är slut i alla butiker verkar det som.

/ Niclas

Jag har 200-500 och D750 visst är det tyngre än detta Tamron men jag behöver brännvidden och jämfört med andra -500 är det inte tungt.

Har du 70-200/4 så hade det ju varit intressant att jämföra tamronen med detta och en TC

Ett annat populärt alternativ för lättare tele är 300/4 pf med TC1,4, men det är ju klart dyrare

Cyberphoto hade någon kampanj för några veckor sedan då man kunde köpa detta Tamron riktigt billigt, var nästa att jag slog till, men hade inte riktigt insett mitt behov :).

Jag var faktiskt i valet och kvalet om jag skulle köpa en konverter till mitt 70-200 :) Men priset på Tamronen på 6995 fick mig på andra tankar :) :) Tycker att det var väldigt prisvärt, särskilt som stativfot också ingick hos Cyberphoto. Jag fotograferar i stort sett bara landskap men jag hoppas få nytta av ett längre telezoom även här. I alla fall lite då och då. I vilket fall som helst är det riktigt kul att använda lite längre objektiv. Och så är det kul att köpa något nytt.

/ Niclas

har brorsans Nikon 300mm f/4E PF ED VR med 1,4tc hemma för att testa på min Nikon d7200. Kör själv med sigma 100-400, men är inte 100% nöjd med den i ärlighetens namn. Den är skarp, men OS är riktigt dåligt, och det skulle hjälpa med lite snabbare objektiv rent generellt, mer ljus är ju alltid bra. Dessutom ville inte stabiliseringen fungera till och från när jag vara nere i Afrika i höstas, vilket var ganska frustrerande ibland.

Tamron ska väl ha bättre OS än sigma vad jag läst, och skärpan skall väl vara jämförbar, så jag kan nog tänka mig att du kan bli nöjd med den.

Fördelen med sigma/tamron är ju given, dom är zoomar. För min del använder jag dom i princip alltid längst ut, därav min tankar på att köra på en prime, som för övrigt är väldigt liten och lätt.

Blir inte det som ungefär 600+mm på en fullformatare?
Klarar man att hålla den tillräckligt stilla, eller måste du ha (åtminstone) enbensstöd?
Nyfiken - för på min kvarvarande lista för systembytet står just en sån 300 med 1,7 förlängare...

Blir inte det som ungefär 600+mm på en fullformatare?
Klarar man att hålla den tillräckligt stilla, eller måste du ha (åtminstone) enbensstöd?
Nyfiken - för på min kvarvarande lista för systembytet står just en sån 300 med 1,7 förlängare...

300x1,4x1,5 motsvarar 630.

Jag använder mitt 200-500 på D7200 också, och det är inga problem att handhållna, VC är bra nuförtiden.

Det finns faktiskt en tråd om att det blev sämre resultat när man satte 300/4 pf på ett stativ än handhållet

Jag har haft mitt i nåra veckor nu och är helnöjd. Mest imponerad är jag nog av stabiliseringen, fast jag fotar mest sport och använder den sällan, klarar galant 3 steg. AF tycker jag också är helt OK, fast det skulle vara den svagare parametern jämfört med tex Canon orginal. Skärpemässigt också helt OK. Sedan går det ju inte att jämföra byggkvaliteten med med ett orginal, med så skiljer det ju 10 000 spänn, drygt, i pris och ett halvtkilo i vikt. Det enda som jag, som Canon användare, tycker är pain in the ass, är att zoomringen går åt "fel" håll.

Håller med dig Anders, visst är byggkvaliteten bättre på både Nikons och Canons dyrare modeller. Men i testerna jag sett/läst skiljer det inte mycket när det gäller bildkvaliteten. Har jämfört lite grand idag med mitt Nikon 70-200/4 och jag kan inte se några skillnader på dem i området 100-200 mm. Och då är ändå mitt 700-200 enligt Dxomark det av Nikons zoomobjektiv som får ut mest av 24 MP censorn som sitter i D750. Sen om deras tester är att lita på det är inte jag rätt person att svara på :)
Testade även om det fram- eller bakfokuserar. Det ser väldigt bra ut på samtliga brännvidder måste jag säga. Provade på lite olika avstånd mot min Spyder LENSCAL. Jag vet inte hur duktiga ni andra är men jag lyckades få oskärpa på några bilder utan VC även om jag hade 1/400 på 400 mm. Särskilt om jag tog en 5-10 bilder i följd. De sista var inte skarpa. Däremot med VC och samma slutartid var alla skarpa och fina. Jag använder normalt bara vidvinkel så jag måste träna.

/ Niclas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar