Annons

talade kommentarer?

Produkter
(logga in för att koppla)

cwe

Aktiv medlem
I denna multimedia-ålder, där man kan chatta och skajpa och allt... så slog mig en tanke!

Varför inte ha "talade kommentarer" på bilderna?

Det skulle förändra sajten en hel del säkert, men kanske skulle det vitalisera kommenterandet?

Vad tror ni? Vad är era reaktioner?

-Christian

Underbart! Då skulle vi höra ljudet av någon som spyr, särskilt på bilderna under Hård kritik.

Ja, det blir nog mer "personligt", man hör tonfall och nyanser. God kommentarssed skulle ju gälla även för talade kommentarer... självklart.

Själv är jag ibland ganska trött på att s-k-r-i-v-a efter att knappat på dator hela dagarna, jag orkar inte alltid skriva något insiktsfullt och välformulerat när jag ser en bra bild. Att då säga något skulle vara en mindre tröskel för mig.

(Och då har jag ändå lämnat tusentals skrivna kommentarer på den här sidan under åren...)

Jag tror att mängden kommentarer skulle öka, det vore kul med ett experiment i denna riktningen faktiskt.

Andra synpunkter?
-Christian

Lär ta upp en hel del diskutrymme.

Med tanke på våra "stavningstalanger" är det nog bra om vi skriver så ofta vi kan :)

/Johan

Jo, men visst är det säkert en del prestandafrågor som dyker upp.

Disk som sådant är ju inte så dyrt, men bandbredd kostar säkert en del. Tal är inte särskilt krävande dock...

Men om man hoppar över kostnadsfrågan - den bestämmer ju fotosidan över - skulle det funka, vad skulle hända? Vore det intressant eller skulle det bara bli sämre?

-Christian

Intressant tanke. Jag tror de kommentarer man talar in kommer bli av den längre sorten, kan inte tänka mig att man slår på micken för att bara säga "å vad snyggt" utan man pratar på lite mer om bilden då.

Hur man skulle gå tillväga rent tekniskt vet jag inte, kan man med Flash komma åt mikrofonen (efter godkännande av användaren)? Någon som sett en sajt med pratkommentarer?

När jag läser kommentarer så skummar jag igenom texten och läser noggrannare när det verkar intressant. Detta går fort.

Att lyssna av andras kommentarer i realtid och utan möjlighet att skumma skulle ta alldeles för mycket tid för min del.

Många kommentarer skrivs idag som om de vore talade. Se exemplen i mitt inlägg i fritt forum

Det är kanske dags att man lär sig detta skrivna talspråk, om man ska hänga med i utvecklingen.

Jag tror definitivt på att kunna formulera sig skriftligt, så klart. Men olika medium har olika egenskaper, och jag tror att man kan få fram mer spontanitet i en talad form.

Självklart tappar man den snabba "scanningen" av kommentarer som ögat lätt urskiljer.

På vissa andra fotosajter uppmuntrar man till dialog kring bilderna genom att man kan "visa" sina förbättringar genom att själv redigera fotografens bild och ladda upp den i kommentarerna under. Typ: "beskär mer från vänster... så här!" www.paltalk.com "worlds biggest video chat community". Annars finns ju www.myspace.com också, där de håller på med många media, video clips mm...

-Christian" target="_blank">Visa bilden

En teknik som används för att "scanna-lyssna" talat ljud är att köra den snabbare än vanligt, typ 1.5 ggr normalhastigheten.

Jag tror också att det här med uttryckssätt är en generationsfråga (jag såg din tråd Mats om skrivna kommentarer).

Att skriva kommentarer "slarvigt" (chatt-mässigt) är ett annat sätt att närma sig det talade uttrycket, att snabbt få ur sig sin kommentar. Mycket förkortningar, ljudhärmningar och smileys.

Att komma åt micken tekniskt tror jag ska funka bra, det gör ju vartenda chattprogram höll jag på att säga.

Däremot blir det nog svårt att få sådant som ljudnivå mellan tal-kommentarer lika osv. En del fippel att få ordning på.

>Det där är en idé vi bollat; inte att ladda upp
>andras bilder men att kunna göra anteckningar
>på den befintliga tillsammans med kommentaren;
>att kunna beskriva en alternativ beskärning tex
>med en prickad rektangel , rita en pil för att
>visa på något visst bildelement eller så. Detta
>är hyfsat lätt att få till med ett Flash-
>program.

Vore klart kul och intressant att se också! Bra idé. Själv har jag inget emot att folk "kladdar" på mina bilder i sina förslag, dom får gärna ladda ner och bearbeta också. (Det behövs ju om man inte håller sig till rena kompositionsfrågor...)
-Christian

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto