Jag har en D90 och ser inga uppenbara uppgraderingsbehov på den. Det enda som skulle göra en skillnad för mig vore en kraftig förbättring av autofokusprestanda i LV-läget. Jag skulle gärna se en förbättring med en faktor 3-4, gärna ännu bättre.
I övrigt sitter åtminstone jag nöjd.
Per.
Varför nöja dig med bara faktorn 3-4 gånger snabbare AF i LiveView-läget? Sony A550 är 10-15 (!) gånger snabbare än Nikon, Canon och alla andra på marknaden med sitt snillrika Quick LiveView-system. A550 klarar att köra med 4 bilder/sekund i LV-läge, med autofokus, autoexponering, autonedbländning etc. för varenda bild. Och har dessutom till skillnad från alla andra med undantag av Olympus och D5000 en utvinklingsbar skärm, vilket är nödvändigt för att LV överhuvudtaget ska kunna användas vid praktisk fotografering. Detta är komplett, total och fullständig utskåpning av alla de andra spelarna. Det dessa kallar för LV är helt värdelöst vid normal, praktisk fotografering. Detta är ju speciellt genant för alla de övriga synnerligen etablerade spelarna, med tanke på att Sony satte sin första systemkamera på marknaden för bara fyra år sedan. Och trots Canons, Nikons och de övrigas ENORMA erfarenhet när det gäller systemkameror, så är de i en del avseenden så omsprungna de kan bli...
Varför tar jag nu i så här väldigt då? Jo, eftersom testarna alltför sällan gör sitt jobb. Hade de gjort det, och gett bristfälliga LV-system minuspoäng, och gett pluspoäng till de i jämförelse överdådiga som Sony sedan länge (i deras historia) har satt i sina kameror, så är jag övertygad om att då skulle Nikon, Canon och de andra för längesedan ha kopierat Sonys system (eller vid patenthinder - mycket tänkbart - ha köpt licenser från Sony).
Så det är väl bara ni som använder andra system som kan göra något åt detta. Därför blir mitt förslag till dig, Per, att du köper en A550 (så får du det vill ha, och mycket mer) och samtidigt skriver till Nikon och hotar med att du inte kommer att köpa något mer hus från dem innan de har grejat till ett LV-system som ligger åtminstone i närheten av Sonys Quick LiveView.
A550 är inte så blodigt dyr, och deras liveview-system kommer efter ett tag att öppna helt nya fotografiska horisonter för dig, när du har kommit underfund med dess användbarhet. Det gjorde det för mig - jag valde A550 eftersom jag ville ha den fantastiska 922.000 pixels-skärmen - jag var då helt ointresserad av liveview. Men till min stora överraskning så innebar denna lilla, i de flesta kretsar helt okända, Quick Liveview en fotografisk revolution för min del. Och jag har aldrig i mitt liv haft någon kamera som har varit SÅ ROLIG att fota med som denna! Och jag äger/har genom mitt liv ägt över 150 olika kameror. Hade Leica redan i tonåren, och Hasselblad som vuxen, så jag anser att jag har lite att jämföra med...
Vet inte ifall detta är väl mycket off-topic? Fast jag svarar ju bara på Pers fråga.