Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tack och hej D90

Produkter
(logga in för att koppla)

papichulo

Aktiv medlem
Enligt nikonrumors så har utfasningen börjat.
J&R listar den som clearence item:
http://nikonrumors.com/2010/07/14/nikon-d90-listed-as-clearance-item-limited-availability.aspx
och "en större kedja" plockar bort den från sina demohyllor:
http://nikonrumors.com/2010/07/14/i-am-almost-ready-to-say-it-has-begun.aspx

Vad väntar ni er på Photokina?
För nu kan vi väl ändå vara någorlunda säkra på att det kommer en ersättare där? Och vad hoppas ni på då? FF sensor i budgethus? Filmning i fullHD?

Hit me with your best shot!
 
D3-sensor i budget hus jatack! O sålänge den har ljusmätning med AI/AIS-objektiv, separata AE-L/AF-L-knappar och den sköna 100%-zoom-knappen när man glor på sina bilder så är jag nöjd! :D En bonus iofs vore om den kunde filma i 1080/24p med helt manuella kontroller. :)

.. faaast jag tror det bara kommer komma en tråkig uppföljare till D90n och massa onödigt dyra objektiv... :\
 
Jo några dyra objektiv lär det väl bli, en ny 35/1.4 har det väl pratats om, skulle gärna sen en 70-200/4 VRII för runt 10K, men det lär väl inte inträffa... :S

SB-600 blir väl kanske SB-700 också...
 
Jag är inte så superinsatt men d90 är väl en lite "udda" kamera? ...just för att den ligger i ett eget segment och har ej någon motsvarande i samma prisbild, varken Nikon eller annat märke. D90 har väl också hängt med ganska länge nu, och jag köpte en nyligen och det lär vara en av de sista. Någon trodde att D90 inte kommer få någon efterföljare utan att den "udda" kameran kommer dö ut, så alternativen blir den dyrare d300 eller den billigare d3000 , men kommer det en efterföljare på D90 så vore det ju toppen. Jag är otroligt nöjd med D90 och vet den ligger bland toppkamerorna, så jag känner ingen stress över att byta upp mig, denna kommer jag ha i 10år, helt övertygad! Kan inte heller tänka mig vad som skulle kunna bli bättre på en ersättare till d90 som jag idag känner att jag saknar?
 
Udda är den väl inte? Den ligger ju i "avancerad-amatör-segmentet" och Nikon har ju haft både D70 och D80 där tidigare. En kamera jag tycker är ganska udda däremot är D5000 som är ett litet konstigt och onödigt mellanting av D3000 och D90.
Men det som skulle kunna uppgraderas på en D90 är väl typ något bättre brusprestanda, dynamik, lite flera megapixlar, bättre skärm (högre upplösning, bättre kontraster och vettigare ljusstyrka för utomhusbruk) o så fler o bättre af-punkter (nåt som iofs jag tycker är onödigt, men det är nåt som lär komma iaf).
 
Jag har en D90 och ser inga uppenbara uppgraderingsbehov på den. Det enda som skulle göra en skillnad för mig vore en kraftig förbättring av autofokusprestanda i LV-läget. Jag skulle gärna se en förbättring med en faktor 3-4, gärna ännu bättre.

I övrigt sitter åtminstone jag nöjd.

Per.
 
Jo jag håller med där, det som är största diffen mellan d5000 och d90 är väl annars att d90 har inbyggd fokusmotor. Men för att snegla lite mot Conkurrenten så är det väl filmning i 1080 som skulle "behöva" komma till. Sen börjar ju Nikons pixelantal att ligga i underkant i konkurrensen, visserligen ingen uppdatering jag tycker mig behöva, men iaf...

Fick man drömma så ser jag fortfarande en FF-sensor i ett plasthus som ett riktigt slag mot de övriga tillverkarna, Sony har sin A850 som man kan få riktigt billigt ibland, och en enklare, mindre, plastigare, budget FF-kamera skulle kunna slå riktigt stort, frågan är ju bara om de vågar hota d700an med det...
 
Fick man drömma så ser jag fortfarande en FF-sensor i ett plasthus som ett riktigt slag mot de övriga tillverkarna, Sony har sin A850 som man kan få riktigt billigt ibland, och en enklare, mindre, plastigare, budget FF-kamera skulle kunna slå riktigt stort, frågan är ju bara om de vågar hota d700an med det...

... och så skulle det vara litet! Tänk er en digital F75 med lagom många pixlar, det vore mums!

Per.
 
Ska bli riktigt spännande att se vad Nikon kommer med. Är så förväntansfull att det nästan känns löjligt. Känns som att Nikon har kommit lite ur fas med lanseringarna. Antar naturligtvis att dom inte vill att ersättaren av D90 skall konkurrera för hårt med D300s.. Men främst måste dom ju konkurrera med det övriga motståndet (Canon, Sony ...) Tror att ersättaren har 16mp DX, full HD video, bättre iso egenskaper, vridbara display., autofocus vid filmning och separat AE-L/AF-L-knapp. Ahhh fast jag har haft fel förr.
 
Tror på något av följande;
* AF-S 85/1,4
* AF-S 135/2 VR
* SB-700
* D700s (D3s "lillebror" med film etc)

Sedan har det snackats om AF-S 35/1,4 men den tror jag får stå tillbaka ett tag då Nikon precis lanserat 24/1,4 och 35/1,8 DX

Jag är inte heller säker på att D90 får en ersättare
 
Fick man drömma så ser jag fortfarande en FF-sensor i ett plasthus som ett riktigt slag mot de övriga tillverkarna, Sony har sin A850 som man kan få riktigt billigt ibland, och en enklare, mindre, plastigare, budget FF-kamera skulle kunna slå riktigt stort, frågan är ju bara om de vågar hota d700an med det...

Yes, visst vore det underbart :)
 
Enligt nikonrumors så har utfasningen börjat.
J&R listar den som clearence item:
http://nikonrumors.com/2010/07/14/nikon-d90-listed-as-clearance-item-limited-availability.aspx
och "en större kedja" plockar bort den från sina demohyllor:
http://nikonrumors.com/2010/07/14/i-am-almost-ready-to-say-it-has-begun.aspx

Vad väntar ni er på Photokina?
För nu kan vi väl ändå vara någorlunda säkra på att det kommer en ersättare där? Och vad hoppas ni på då? FF sensor i budgethus? Filmning i fullHD?

Hit me with your best shot!
Jag vågar påstå att en ev. ersättare till Nikon D90 med 100% säkerhet INTE kommer att ha någon fullformatsensor, liksom jag påstår att ersättaren till Sony A700 (som vi vet kommer) med 100% säkerhet inte heller kommer att ha fullformatssensor (fast många har trott/önskat sig detta). Men jag är förstås också precis lika 100% övertygad om att såväl Nikon som Sony (och Canon förstås) kommer ut med nya fullformatskameror när det passar dem... :)
 
* D700s (D3s "lillebror" med film etc)

Sedan har det snackats om AF-S 35/1,4 men den tror jag får stå tillbaka ett tag då Nikon precis lanserat 24/1,4 och 35/1,8 DX

Jag är inte heller säker på att D90 får en ersättare

Tror du att dom kommer stryka d90-segmentet från sin produktkatalog? Det känns ju lite udda då den vad jag förstått sålt riktigt bra, känns som att steget upp till 300s för 15K är lite saftigt från d5000. Om dom nu inte tänkt sig att prispressa d300s, men det känns också något osannolikt då varken Nikon eller Canon är kända för att konkurrera med pris...

En ersättare till d700 känns ju riktigt intressant och mycket aktuell, frågan är ju om vi får se en d700s eller om vi får vänta ett tag på parhästarna d4/d800. Men det är klart, släppa en d700s och sedan låta senaste tekniken bli exklusiv i d4 ett tag känns ju inte helt osannolikt.
 
Tror du att dom kommer stryka d90-segmentet från sin produktkatalog? Det känns ju lite udda då den vad jag förstått sålt riktigt bra, känns som att steget upp till 300s för 15K är lite saftigt från d5000. Om dom nu inte tänkt sig att prispressa d300s, men det känns också något osannolikt då varken Nikon eller Canon är kända för att konkurrera med pris...

En ersättare till d700 känns ju riktigt intressant och mycket aktuell, frågan är ju om vi får se en d700s eller om vi får vänta ett tag på parhästarna d4/d800. Men det är klart, släppa en d700s och sedan låta senaste tekniken bli exklusiv i d4 ett tag känns ju inte helt osannolikt.
nja, kanske inte stryka men det känns som om D3000-D5000-D90-D300s är en för mycket. Däremot så låter det logiskt att släppa en D700s i höst och en D4:a till vintern/våren med ny, exklusiv teknik.
 
Jag har en D90 och ser inga uppenbara uppgraderingsbehov på den. Det enda som skulle göra en skillnad för mig vore en kraftig förbättring av autofokusprestanda i LV-läget. Jag skulle gärna se en förbättring med en faktor 3-4, gärna ännu bättre.

I övrigt sitter åtminstone jag nöjd.

Per.
Varför nöja dig med bara faktorn 3-4 gånger snabbare AF i LiveView-läget? Sony A550 är 10-15 (!) gånger snabbare än Nikon, Canon och alla andra på marknaden med sitt snillrika Quick LiveView-system. A550 klarar att köra med 4 bilder/sekund i LV-läge, med autofokus, autoexponering, autonedbländning etc. för varenda bild. Och har dessutom till skillnad från alla andra med undantag av Olympus och D5000 en utvinklingsbar skärm, vilket är nödvändigt för att LV överhuvudtaget ska kunna användas vid praktisk fotografering. Detta är komplett, total och fullständig utskåpning av alla de andra spelarna. Det dessa kallar för LV är helt värdelöst vid normal, praktisk fotografering. Detta är ju speciellt genant för alla de övriga synnerligen etablerade spelarna, med tanke på att Sony satte sin första systemkamera på marknaden för bara fyra år sedan. Och trots Canons, Nikons och de övrigas ENORMA erfarenhet när det gäller systemkameror, så är de i en del avseenden så omsprungna de kan bli...

Varför tar jag nu i så här väldigt då? Jo, eftersom testarna alltför sällan gör sitt jobb. Hade de gjort det, och gett bristfälliga LV-system minuspoäng, och gett pluspoäng till de i jämförelse överdådiga som Sony sedan länge (i deras historia) har satt i sina kameror, så är jag övertygad om att då skulle Nikon, Canon och de andra för längesedan ha kopierat Sonys system (eller vid patenthinder - mycket tänkbart - ha köpt licenser från Sony).

Så det är väl bara ni som använder andra system som kan göra något åt detta. Därför blir mitt förslag till dig, Per, att du köper en A550 (så får du det vill ha, och mycket mer) och samtidigt skriver till Nikon och hotar med att du inte kommer att köpa något mer hus från dem innan de har grejat till ett LV-system som ligger åtminstone i närheten av Sonys Quick LiveView.

A550 är inte så blodigt dyr, och deras liveview-system kommer efter ett tag att öppna helt nya fotografiska horisonter för dig, när du har kommit underfund med dess användbarhet. Det gjorde det för mig - jag valde A550 eftersom jag ville ha den fantastiska 922.000 pixels-skärmen - jag var då helt ointresserad av liveview. Men till min stora överraskning så innebar denna lilla, i de flesta kretsar helt okända, Quick Liveview en fotografisk revolution för min del. Och jag har aldrig i mitt liv haft någon kamera som har varit SÅ ROLIG att fota med som denna! Och jag äger/har genom mitt liv ägt över 150 olika kameror. Hade Leica redan i tonåren, och Hasselblad som vuxen, så jag anser att jag har lite att jämföra med... :)

Vet inte ifall detta är väl mycket off-topic? Fast jag svarar ju bara på Pers fråga.
 
@FLyerOne, det är väl inte fel att gå lite offtopic ibland... :)

Dock tycker jag att du övervärderar LV lite grann, LV är enligt mig bra till en enda sak, och det är foto i makroläge med kort skärpedjup på stativ. Av den anledningen tycker jag att den får den påverkan som den bör ha i tester, ofta ett omnämnande men ingen jättestor inverkan på slutbetyget.

Sen för oss Nikonister så är det inte "bara" att köpa en Sony istället, många har väl byggt på sig en arsenal med tillbehör och objektiv som då också skulle behöva bytas, kamerahuset är ju trots allt bara en liten del av en fotoutrustning.

Med det sagt så måste jag säga att jag tycker att det är skoj att det kommer en spelare som Sony på marknaden och rör om lite, det behövs!
 
Dock tycker jag att du övervärderar LV lite grann, LV är enligt mig bra till en enda sak, och det är foto i makroläge med kort skärpedjup på stativ. Av den anledningen tycker jag att den får den påverkan som den bör ha i tester, ofta ett omnämnande men ingen jättestor inverkan på slutbetyget.

Liveview är, på det sätt Sony implementerat det, utomordentligt användbart och har haft stor inverkan på det sätt jag använder kameran. Jag är säker på att jag inte är ensam om min uppfattning.

Det breddar användningsområdet, ökar fotomöjligheterna och -förutsättningarna, och är fullt gångbart vid all sorts fotografering.

Anledningen till ljumma tester/recensioner torde vara låsningar och förutfattade meningar hos trötta "fototidningsjournalister" o.dyl.
 
Live view äter dock batterier, så nja, jag skippar nog det.
Som det är nu så använder jag den bara när jag ska fota typ en publik eller så, alltså håller kameran högt upp, siktar, håller in fokus-knappen, spegeln flappar ner, fokus sätts, spegeln åker upp igen, bilden tas. Funkar ju finfint, förutom att det låter endel. :p
Men bättre live view är iaf inget jag suktar efter, så det kan dom gärna få skippa.
 
Det är väl en smak- och vanesak förstås. Tror dock inte att funktionen kommer att skippas, då det är en av de största innovationerna som digitaltekniken fört med sig. Snart kommer vi alla att undra hur man kunde ha dslr:er utan liveview!
 
Varför nöja dig med bara faktorn 3-4 gånger snabbare AF i LiveView-läget? Sony A550 är 10-15 (!) gånger snabbare än Nikon, Canon och alla andra på marknaden med sitt snillrika Quick LiveView-system. A550 klarar att köra med 4 bilder/sekund i LV-läge, med autofokus, autoexponering, autonedbländning etc. för varenda bild. Och har dessutom till skillnad från alla andra med undantag av Olympus och D5000 en utvinklingsbar skärm, vilket är nödvändigt för att LV överhuvudtaget ska kunna användas vid praktisk fotografering. Detta är komplett, total och fullständig utskåpning av alla de andra spelarna. Det dessa kallar för LV är helt värdelöst vid normal, praktisk fotografering.

Hej!

Jag håller med om att Sonys Live View-lösning är fullständigt överlägsen när man vill köra live view under normal fotografering. När de sedan (som i NEX-5 som jag just nu provar) dessutom har satt dit en skärm som verkligen fungerar i fullt solljus (jepp, tro't eller ej) så blir sådan Live View grymt användbar och smidig.

Många brukar hävda att det är "fel" att inte hålla kameran intill ansiktet, att det blir ostadigt m m, men det handlar helt enkelt om lika olika sätt att fotografera - klassisk sökare är bättre i många sammanhang, men att kunna hålla kameran en bit från ansiktet är i andra lägen en klar fördel. Dessutom blir det enklare att ta stöd mot stolpar, husväggar och annat vid t.ex. kvällsfotografering.

Men, sedan vill jag nog hävda att Live View av den typ som sitter i Canons och Nikons kameror har några väldigt tydliga fördelar den med. För vissa typer av fotografering - mer begränade och udda, men ändå - så är den guld värd, tro mig. Håller man på med makro- eller produktfotografering, alldeles i synnerhet med tilt-/skiftobjektiv så är fullsensorbaserad AF helt överlägsen - då ser du nämligen exakt det kameran ser, inte det som en liten minimal extra videosensor ser. Jobbar man med förställt skärpeplan och vill finlira lite så är det gudasänt med den här typen av live view.

Sonys live view-lösning har ju också en baksida som troligen förklarar varför A850 och A900 inte fått den funktionen - att bygga in den lilla videosensorn stjäl utrymme från den optiska sökaren som då blir mörkare. Jag har hört inte mindre än två olika Sony-personer (bland annat på förra Photokina) säga att hade de byggt live view i A900 så hade det i så fall blivit sådan som alla de övriga märkena använder - just för att inte äventyra den fantastiska optiska sökaren. I den kategorin av kameror har man lite andra prioriteringar och den optiska sökarens kvalitet är mycket viktig.

Men i vardagskameror så tycker jag, bortsett från en mörkare optisk sökare, att idealet är att göra som Sony gjort som i 550 (och 500 väl?) som ju faktiskt har bägge typerna av Live View, både Sonys egen med separat liten videosensor och MF CHECK LV-läget (vad får de alla beteckningar ifrån :) där du ser det som kamerasensorn ser vilket som sagt också har sina fördelar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.