Annons

Ta svartvita foton

Produkter
(logga in för att koppla)

mon01

Ny medlem
Hejsan.

Jag har just kommit på att det är kul med foto och har mer vilja än kunskap just nu. Jag undrar om nån vet ifall jag kan ställa in min Olympus C-750 Zoom så att den tar svartvita kort. Vore jättekul att prova.

Tacksam för svar.

/ Mackan

mon01 skrev:
Hejsan.

Jag har just kommit på att det är kul med foto och har mer vilja än kunskap just nu. Jag undrar om nån vet ifall jag kan ställa in min Olympus C-750 Zoom så att den tar svartvita kort. Vore jättekul att prova.

Tacksam för svar.
/ Mackan

Känner inte till Olympus, men svaret torde vara nej. Kolla i manualen! Det är inte många digitalkameror som har s/v funktion. Du får alltså lov att konvertera till s/v i Photoshop eller motsvarande. Leta bland forumtrådarna - det finns ett halvt dussin metoder som diskuterats här på FS!

Fast egentligen är det inte synd för då måste du lära dig att göra S&V foto i ett bildbehandlingsprogram, där kommer du förmodligen att lära dig göra mkt snyggare s&v en ett sånt förinställt program i kameran skulle kunna prestera./v/Tim

Visst är det kul med sv/v även digitalt.

Men även jag skulle råda Dig att göra bilderna sv/v i efterhand. Då har Du ju möjlighet att behålla färgkopian också ifall den blir ovanligt lyckad. Den kan Du ju aldrig få fram om Du tar bort färgen redan vid exponeringen.

Så resonerar i alla fall jag.

Går utmärkt att ta s/v med Olympus 750!

Du kan ta både sepiatonade bilder och svartvita bilder direkt med din Olympuskamera. Jag har en sån själv och har gjort det flera gånger (när jag inte varit på färghumör) med godkänt resultat.

(Har aldrig hänt att jag velat ha en svartvit bild i färg senare! Jag tycker att det är en viss charm med att fota direkt i svartvitt.)

Tyvärr har jag batteritorsk just nu så jag kan inte kolla exakt hur man gör och manualen ligger och dammar någonstans men antingen kan du leta i menyn själv (testa meny-image har jag för mig?) eller hojta till så kan jag ladda batterierna och klicka fram det.

:)

Ok, nu har kameran power igen.

Såhär hittar du svartvitt och sepia (bland annat):

Starta kameran :) (nej, jag skoja bara)

Detta fungerar inte i auto (vad jag vet) så välj porträtt eller sport eller landskap eller annat först. (Det blir bara svartvitt i det läge du har kameran i när du väljer svartvitt, blir alltså inte svartvitt i sport om du valt svartvitt på porträtt...)

Och när du har valt läge klickar du på OK/Menyknappen.

Välj Mode Meny (klicka höger) (Camera är grönt?)
Klicka höger en gång för att komma in i undermenyn.

Klicka nedåt tills du kommer till FUNCTION och höger in på OFF (default).

Nu ska du vara framme vid svartvitt, sepia, whiteboard och blackboard. Bara att välja den du vill och klicka OKknappen två gånger!

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar