Annons

Ta kort-akvarium?

Produkter
(logga in för att koppla)

Editiger

Aktiv medlem
Hej
Jag har en akvarium med fiskar och undrar om det finns några tips så jag kan ta bra kort på fiskar eller ska jag glömma det.Försökt lite med blev skitdåliga!Några tips?
 
Du kan ju lägga upp en bild så att man kan se vad dy tycker är skitdåligt. Hur stort är akvariet? Du kan ju släcka ner i rummet o sen rikta en lampa som bara lyser upp akvariet. Håll kameralinsen rakt mot akvariet o så tätt inpå som möjligt.

Om du har en kompaktkamera så är ju undervattenshus ganska så överkomliga.
 
Editiger skrev:
Canon eos 400d 18-55
Då ska det inte vara några problem. :)
Använd Av-läget och ställ in så stor bländare som möjligt (lågt tal). Testa med ISO 800 eller mer. Lys upp akvariumet uppifrån så mycket som möjligt. Kom så nära glaset det går.
Återkom gärna med resultatet!
 
försökte men det blir bara suddiga bilder,ställde ISO på 1600 samma sak.Testade ställa in på närbilder o tycker det funkade bättre:/
 
Nu är det i allra högsta grad läge att du lägger upp en bild. Skriv också gärna vilken exponering du haft.
 
Hej,

Vet inte vad närbildsläge innebär på din kamera, men det känns inte som om det ska behövas, det är ju en systemkamera och inte en kompakt.

Problemet med den första bilden som du lagt upp är ju att kameran inte hittat fokus, antagligen har fokus hamnat på glaset framför fiskarna.
Med risk att komma med ett lite för enkelt förslag; du vet väl att man kan för-fokusera genom att trycka ned avtryckaren halvvägs? Och sen när kameran hittat fokus så att du ser i sökaren att firren du siktar på är skarp, DÅ trycker du ner hela vägen så att bilden tas.

Den andra bilden ser ju jättebra ut!

/Pia

PS. Och visst gar det bra att ta bilder genom akvarie-glas! :)
 
Tack,det där med halvägs nedtryckt knappen vet jag redan,men jag tror det är glaset ibland som stör.
En fråga till,vad gör ISO?
 
Hej

Den andra bilden är ju helt OK för fiskens del, men kanske mindre bra med tanke på bakgrunden.

Jag plåtar massor med akvariefiskar, och använder allt externa blixtar.
Alla bilder tas genom glaset, och det jag har lärt mig den hårda vägen är att man skall ha glaset så rent det bara går! Minsta lilla smuts eller alger syns....

När jag plåtar använder jag M-läget, bländare 5,6 - 8, en 200-dels sekund och ISO 100. Att jag använder ISO 100 är för att få så lite brus som möjligt i bilderna.
På din EOS 400D är det säkert inga problem med brus även om du går upp till ISO 800 eller t.o.m. högre, beroende på vad du vill använda bilderna till.

Vill du se några av mina bilder så finns de på http://www.alfanita.com
Där finns också en beskrivning på hur jag gör när jag tar mina bilder, även om utvecklingen har gått lite längre för min del nu :)

Lycka till med bilderna!

/Alf
 
Editiger skrev:
vad gör ISO?
ISO-inställningen bestämmer ljuskänsligheten. Siffrorna finns kvar från analogt fotograferande där man använder olika filmsorter som har olika känslighet. Ju högre siffra, desto mindre ljus behövs för att få rätt exponering. (Man brukar också säga att en film med högre ISO är "snabbare", eftersom man kan ha snabbare slutartider.)

Det funkar så här: Säg att du har bländare 16 och slutartiden 1/125 med kameran inställd på ISO 200. Då kan du genom att ställa in ISO 400 få samma exponering med samma bländare och tiden 1/250. Eller 1/500 med ISO 800. Eller också kan du ändra bländaren och ha kvar samma slutartid, förstås, det hela handlar om hur mycket ljus som når sensorn.

Oftast är fördelen med ett högt ISO-tal att man kan ha korta slutartider, och också att man kan få långt skärpedjup om man vill det, genom att använda en liten bländare. Nackdelen är att det blir mer brus ju högre ISO man har.
Fördelen med lågt iso är att man även om det är ganska ljust kan få kort skärpedjup genom att ha en stor bländare, och man kan använda långa slutartider. Och det blir mindre brus i bilden.

När det gäller akvariefiskarna skulle jag tro att du måste ställa ISO-värdet ganska högt för att det inte ska bli suddigt, eftersom det inte är så ljust och slutartiderna därför antagligen blir för långa annars. Du får prova dig fram!

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Alf-P skrev:
...Vill du se några av mina bilder så finns de på http://www.alfanita.com
Där finns också en beskrivning på hur jag gör när jag tar mina bilder, även om utvecklingen har gått lite längre för min del nu :)

/Alf

Det var ord och inga visor i din artikel. Den borde du lägga in här på fotosidan också, så det blir lättare för folk att hitta den. Det tror jag skulle bli uppskattat!
 
Se till att beakta minsta möjliga fokuseringsavstånd. Det brukar ligga på 25-30 cm.
Allt som kommer för nära blir ju suddigt. En extern blixt i 45 graders vinkel mot akvariet funkar också bra. Eller en blixt rakt uppifrån, men det ger lite lustiga skuggor. För att undvika reflexer så kan man sätta ett svart papper(kartong) framför kameran och bara ha ett hål för objektivet. Då slipper man spegelbild av kameran i bilden. På http://www.zoopet.com/ finns många tips om hur du fotar!
 
Det verkar som att du försöker fotografera fiskarna med enbart ljuset från befintliga ljusrampen. Det ljuset är inte speciellt starkt och du får nog lite för långa slutartider. Kitobjektivet är inte heller optimalt i de förhållandena.

Vad gäller fokus så bör du nog välja en fast fokuspunkt (exempelvis mitten).'

Kom också ihåg att ditt objektiv är som mest ljusstarkt på 18mm. Zoomar du in till 55mm så har du väl 5,6 som största bländare och då räcker knappast ISO 1600 till med befintliga ljuset (jag har provat med bländare 2.8 och ISO 1600 och till och med det är riktigt svårt om man är ovan).

Denna gamla tråd om akvariefoto är en bra inspirationskälla!

/J
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.