Annons

Ta egan passfoton?

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Skulle vilja ta passfoto här hemma med min EOS 30D, stativ och diabildsduk. Men har nu ett par frågor.

1. Är det möjligt att få bra passbilder med följande utrustning?

2. Vilka inställningar burkar vara bäst?

Är inte ute efter proffsbilder utan vill bara att de ska vara godkända.

Någon annan som har några tips eller ideer?

MVH C

Dock kan du ta egna foton till ID-kort och Körkort :)

Jg har själv en bild som polaren tog på mig som foto på min ID-Handling :)

/Jocce

Man måste lämna in bilden på papper så att dom sen kan skanna in den, ganska dumt egentligen.
Jag gjorde en papperskopia med vettiga gråskalor men när jag fick ut körkortet så var ansiktet nästan helt befriat från dessa gråskalor, håret var svart och huden var vit och allt var suddigt.
Mitt tips blir därför att lämna in en kontrastfattig bild.
Se även till att inte få några skuggor runt ögonen då dessa lätt beckar igen på körkortet

Edit: storlek mm får du reda på hos polisen, dom har en fin liten folder för det.

Lotteri?

Vägverkets fotoanvisningar för körkort finns här:

http://www.vv.se/templates/page3____1223.aspx

Jag tycker de är lite fåniga ("Hela huvudet ska vara synligt, inte bara ansiktet." "Skärpan ska ligga i pupillen." - på ett 3,5x4,5cm foto.) Tro för den skull inte att det här med körkortsfoto är en lek.

När jag skulle förnya mitt körkort tänkte jag att jag ville ha en bild jag kunde stå ut med under många år, så jag uppsökte en av Stockholms mest välrenommerade porträttfotografer - Ateljé Uggla (http://www.ateljeuggla.se/ då i Gallerian). När jag bad om en körkortsbild såg fotografen lite skakad ut och sa att det var verkligt svårt att uppfylla kraven. Vad sjutton, tänkte jag, en proffsfotograf som är medveten om kraven skall väl inte ha några problem. Bilderna togs och blev utmärkta. Jag sände en till Vägverket.

Efter ett par veckor kom det ett brev från VV som meddelade att bilden var underkänd därför att ansiktet inte var jämt belyst. Det är inte jag på den här bilden:

http://www.ateljeuggla.se/portratt/popup_55.htm

men det är ungefär samma ljussättning.

Jag återvände till Ateljé Uggla och blev naturligtvis erbjuden en ny tagning. Fotografen framförde då följande teori (som jag inte kan gå i god för); "Vissa tider på året blir nästan alla körkortsbilder underkända, andra perioder går allt igenom. Jag tror att VV har ett job-rotation program och att en av personerna är en nitisk fan och de andra bryr sig inte alls." Vad det än kan ha berott på blev den nya bilden godkänd.

Vid ett senare tillfälle skickade en kompis in en bild som jag tagit och som hon gillade. Den bilden gick igenom trots att den höll avsevärt sämre teknisk kvalitet och dessutom bröt mot kraven (blicken ej riktad mot kameran).

Förmodligen gäller samma för körkortsfotografer som för körkortsaspiranter - Lycka Till!

Jag tog min egen körkortsbild som självporträtt med fjärrutlösare. Lite pilligt med trial & error för att få med hela ansiktet osv. Bilden såg rätt tråkigt ut men godkändes.

Gjorde just min sambos körkortsfoto, hoppas det blir godkänt också. Bilderna blev i alla fall betydlgit bättre.

Jag tror det viktiga är att man struntar i det artistiska - att få trevligt ljus från t ex ett fönster är ju kul för porträtt men inget som uppskattas av körkortsmyndigheten!

Jag använde min 40D, en zoom, inställd på ca 80 mm, bländare 5,6, stativ, vit vägg. Satte personen på en stol ett par meter från väggen, dagsljus i rummet men inget infallane ljus på motivet, slog en upplättningsblixt i taket. Gjorde några försök innan jag lyckades få till det utan skuggor.

Konverterade till svart/vitt och skrev ut på min fotoskrivare i rätt format.

Anders metod verkar klart vettig.

Jag skulle vilja tillägga att när bilden kopieras till själva körkortet ökas kontrasten makant. Det skulle kunna tala för att man låter personen tecknas i en dämpad gråskala, d.v.s. att man strävar efter ett histogram som är koncentrerat mot mitten, med undantag av bakgrunden som kan vara rent vit.

svajoh skrev:
Anders metod verkar klart vettig.

Jag skulle vilja tillägga att när bilden kopieras till själva körkortet ökas kontrasten makant.

Vet du om detta sker med automatik eller om det sker någon form av manuell granskning/justering?

Mitt eget körkortsfoto var med ganska låg kontrast. Nu när jag gjorde sambons så hade jag lite högre konrasterr då jag tyckte det såg bättre ut. Kanske kommer det att se illa ut på körkortet? Skall bli intressant att se.

Mvh
Anders

Verkar ju vara minst sagt korkat att ta bilder digital, skriva ut dem analogt, och sen skanna in dem. Kanske dags för de myndigheter som hanterar foton på medborgarna att komma in i matchen.

Lite off topic, men jag har hört att om man anmäler sjuka barn, föräldraledighet etc via försäkringskassans web-självbetjäning så skriver de ut ärendet och stansar sedan in det manuellt.

Det kanske är en statlig policy att det måste passera ett papper någon gång.

zatopek skrev:
...Lite off topic, men jag har hört att om man anmäler sjuka barn, föräldraledighet etc via försäkringskassans web-självbetjäning så skriver de ut ärendet och stansar sedan in det manuellt.

Nej, det gör man inte.

AFJ skrev:
Nu när jag gjorde sambons så hade jag lite högre konrasterr då jag tyckte det såg bättre ut. Kanske kommer det att se illa ut på körkortet? Skall bli intressant att se.

Sambon fick sitt körkort utan problem. Någon höjdarbild blev det inte, tycker att det ser ut som om de ljusat upp bilden rätt mycket. Nåväl huvudsaken är ju att det funkar.

Mvh
Anders

Lätt som en plätt

Har tagit många sådana bilder och misslyckades ett par gånger i början. Men nu är det lätt och jag gör det ofta på kollegor för både körkort och andra liknande ändamål.
Lättast går det utomhus med en ljus vägg några meter bakom och det är enkelt för mig eftersom jag jobbar i ett vitt hus. Det ska var ljust ute, men inte sol, eller möjligen i skugga. Jag ställer inte kameran för att få upp den bouncrade blixten som jag lättar upp med. Om personen inte är kinkig går det på en minut.
Inomhus kan det vara mer krävande att hitta inställningarna, men inte svårt. Offret får då posera ett par meter framför en whiteboard och jag kör blixten i taket för att undvika skugga och lysa ut bakgrunden, kräver vitt tak. Om det är ljust ute blandar jag blixten med befintligt ljus. Bakgrunden behöver inte vara vit, det räcker om den är ljus och omönstrad.
Jag bryr mig inte om stativ för eventuell oskärpa märks ändå inte i det formatet.
Lägger sedan in sex bilder på ett grått (det är enklare att klippa ut den då) PS-dokument i Jpeg som är 10 gånger 15 centimeter och med 300 dpi. Bilden ska vara ljus och med lite låg kontrast. Till körkort och annat svartvitt så ska den göras i svartvitt. Enklast blir det med den inställningen direkt i kameran.I färg blir den lätt helgrå efter Vägverkets behandling.
Mot bulle till kaffet får de sedan bilden i ett USB-minne och den lokala fotobutiken brukar fixa det lilla arket direkt för mindre än en tia, fast de inte gillar konkurrensen.

Körkort

Hade samma problem med Vägverket. Skickade en bra porträttbild på mig själv men blev underkänd. Fotade sen mig själv i deras fotoautomat och såg resultatet. Resultatet blev en enkel svartvitt bild med 3 nyanser. Har svårt att förstå hur dom har tänkt ut deras policy mht. bilder. Och samtidigt är dom så småa att dom inte syns ändå. Men det roligaste är att man måste skicka in en papperskopia i 2010!!

Ska försöka fixa ett första id-kort åt sonen hos banken, och här är deras instruktioner:

=================================================================
"Foto ska vara av god kvalitet, välliknande och högst ett år gammalt. Fotot kan vara i färg eller svart/vitt, det färdiga ID-kortet blir dock alltid i svart/vitt.

Fotot ska uppfylla följande krav:

Ansiktet skall vara avbildat rakt framifrån, jämnt belyst, bakgrunden skall vara ljus och utan skuggor.

Båda ögonen skall vara helt synliga och pupillerna skall synas tydligt. Blicken skall vara riktad mot kameran.

Fotografiet skall ha god skärpa. Skärpeplanet skall ligga i pupillen.
Reflexer får inte synas i glasögon.

Avståndet mellan pupill och hakspets skall vara 14-17 mm.

Hela huvudet skall vara synligt, inte bara ansiktet.

Formatet ska var ca 35-45 mm (bredd x höjd)
Mörka eller färgade glasögon och/eller huvudbonad eller liknande får inte bäras
I vissa fall kan undantag medges. Vid medicinska skäl ska läkarintyg bifogas.

Beställningar med foto som ej motsvarar kraven returneras obehandlade av korttillverkaren"
========================================================

Det här med ca 35-45 mm förklarade de muntligt för mig att det funkade med 30x40 till 40x50 mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar