Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Ta bort säkerhetskopior från Lightroom 5
- Trådstartare jvd
- Start datum
SportSkjutaren
Aktiv medlem
Mest troligt under mappen bilder/lightroom
Erik Schalin
Aktiv medlem
Hur vet man vilket som är viktigt eller inte?
Erik Schalin
Aktiv medlem
Hej kollade lite... o det verkar som om dessa backup-mappar bara innehåller en kopia på. lrcat-filen.
Vad ska man ha den till?
Går disken sönder så är den borta ändå. Eller borde den ligga på min"c"?
Min har jag på min datadisk tillsammans med bilderna. För övrigt den enda disk jag tar backup på.
Vad ska man ha den till?
Min har jag på min datadisk tillsammans med bilderna. För övrigt den enda disk jag tar backup på.
alfin
Aktiv medlem
Jag har LR katalogen på C tillsammans med OS och applikationerna och katalogbackuperna på separata diskar tillsammans med foton. Alla diskar backas upp separat regelbundet.Hej kollade lite... o det verkar som om dessa backup-mappar bara innehåller en kopia på. lrcat-filen.
Vad ska man ha den till?
Erik Schalin
Aktiv medlem
Jag har ingen nytta av backup på andra diskar.
Blir det problem så blåser jag dem rena o startar om från början.
Visst blev barna sura förra gg men jag försökte ge dem den positiva bilden att nu kunde de spela igenom spelen en gg till...Det gick inte hem klockrent...
Blir det problem så blåser jag dem rena o startar om från början.
Visst blev barna sura förra gg men jag försökte ge dem den positiva bilden att nu kunde de spela igenom spelen en gg till...Det gick inte hem klockrent...
Ventures
Aktiv medlem
Hej kollade lite... o det verkar som om dessa backup-mappar bara innehåller en kopia på. lrcat-filen.
Vad ska man ha den till?
Lrcat-filen innehåller alla redigeringar och då ligger ju många, många timmars arbete just i den filen, om man redigerar sina bilder i LR. Bättre är om man har flera hårddiskar och lägger backupen på en annan än disken där originalfilen ligger, i det fall disken kraschar.
Det kan också finnas skäl till att ha en backup-kopia även om man bara har en hårddisk, om originalfilen av någon anledning skulle bli skadad/korrupt. Sparar man några versioner bakåt så kan man i händelse av att man råkar göra något oönskat med hela sin katalog (kan inte komma på något exempel just nu) gå tillbaka till det som var innan.
Jag känner mig tryggare om jag också med jämna mellanrum sparar en kopia av lrcat utanför datorn, helst utanför hemmet. Det är inte lockande att göra om samtliga redigeringar och taggar på 80.000 bilder.
Har man många presets kan man göra en backup även av dessa som ligger under Användare\NN\AppData\Roaming\Adobe\Lightroom.
Det finns också en registreringsfil (Lrreg) under ProgramData\Adobe\Lightroom som eventuellt behövs om man ska återskapa programmet.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Jo jag begriper att jag skall ha en backup på lrcat-filen.
Jag begriper bara inte riktigt hur de tänkte när det görs ett antal backup-mappar på samma ställe.
Den där lrreg-filen ser jag ingen vits med alls. Min cd med Lightroom ligger i bokhyllan.
Jag begriper bara inte riktigt hur de tänkte när det görs ett antal backup-mappar på samma ställe.
Den där lrreg-filen ser jag ingen vits med alls. Min cd med Lightroom ligger i bokhyllan.