Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bort korninghet och få bättre skärpa med bättre objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

patrick.ericson

Aktiv medlem
Hej!
Första gången som jag laddar upp bild för en fråga så jag är inte säker på att jag får med all information.
Frågan är dock:
Nu är bilden lite beskuren, det gjorde jag innan exporten från LR5, men när jag tittar på bilden tycker jag att den ser lite grynig och oskarp ut.
Detta kan vara en illusion men när jag ser på kompisars bilder ser de alltid skarpare ut.
Jag har en K-50 och jag använder de två kitzoomar, 18-55 och 55-200 som följer med.
Skulle jag uppnå en bättre skärpa och mindre korn om jag bytte till ex Pentax 16-50/2.8 och 50-135/2.8 -zoomar eller ex fasta objektiv? Det funkar med andra tillverkare också men måste passa pentax :)

Nu är jag nybörjare och håller på att lär mig samt försöker att hitta vad jag vill fota mest för att sedan välja lämpliga objektiv.

Mvh Patrick

Bilagor

• 10112013-_IMG1040.jpg
    10112013-_IMG1040.jpg
    91.4 KB · Visningar: 113
Ju högre iso du har desto kornigare blir det. För maximalt skärpa ska du ha bländaren på 8 ungefär, men det kräver ju en del ljus. Testa att ta en bild på nåt i live view och sen med kamerans autofokus för att se om kanske autofokusen inte är korrekt.

Bilden verkar tagen med telezoomen. Vid 200mm är den inte lika skarp som vid 135mm.

Nu har jag testat båda objektiven på iso hundra med bl 8. Tagit kort på en gardin och det går att se trådarna i 10ggr förstoring. Förhoppningsvis tyder det på att af är ok.
Clarity, finns det i LR? Om jag hittar det så skall jag prova.
Tack så långt.
:)

Sent from my GT-N5120 using Tapatalk

Ändrade lite i kontrast och klarhet som framgår av inställningarna.

Bilagor

• lr.jpg
    lr.jpg
    54.7 KB · Visningar: 51
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar