Annons

Ta bort jpg-filer i blandad katalog, LR

Produkter
(logga in för att koppla)

PerImago

Aktiv medlem
Förmodligen ett ultranybörjarfråga men jag måste ändå fråga:

Importerar in bilder direkt från kameran till LR. Jag skjuter blandat NEF/jpg. Enligt manualen i LR skall undertrycka import av jpg:er om det finns en likadan NEF, men tydligen funkar inte det när man sparar formaten på separata kort i kameran.

Därför har jag behov av att på ett eller annat sätt få bort jpg:erna under och/eller efter import.

1. Finns det något sätt att filtrera NEF-filer så att man bara markerar dessa för import? Hur gör man då?
2. Finns det något sätt att kollektivt radera jpg-filer i LR när man redan har importerat? Hur gör man då?

Tacksam för tips!

Njaeäe, det var inget som passade där. Det måste göras inom LR så de flesta alternativen går bort där. Eftersom jag redan har importerat faller också det alternativet som använde LR. Det är också det som inte funkar när man importerar från separata kort i kameran, vad det verkar....

Jag vet att jag har NEF-filer för varje jpg i den importerade katalogen så jag behöver inte göra den kollen.

För min delfråga 2 så hittade jag ett sätt nu: Man använder library filter text med attributet Filename contains jpg. Då filtreras dessa ut och man kan sedan markera dem på vanligt sätt och markera som Reject och sedan välja Delete Rejected photos.

Njaeäe, det var inget som passade där. Det måste göras inom LR så de flesta alternativen går bort där. Eftersom jag redan har importerat faller också det alternativet som använde LR. Det är också det som inte funkar när man importerar från separata kort i kameran, vad det verkar....

Jag vet att jag har NEF-filer för varje jpg i den importerade katalogen så jag behöver inte göra den kollen.

För min delfråga 2 så hittade jag ett sätt nu: Man använder library filter text med attributet Filename contains jpg. Då filtreras dessa ut och man kan sedan markera dem på vanligt sätt och markera som Reject och sedan välja Delete Rejected photos.

När du importerat så använd library modulen och flerbilders visning. Gå upp i Metadata och välj kamera som du använt som filter 1, i filter två väljer du filetype. Har du bara en kamera kan du välja file type redan i filter 1.
Om du väljer JPG så ser du alla i de kataloger du valt. Välj förta bilden och kör CTRL/CMD A och du kommer markera alla bilder.
Högerklicka och välj radera så får du bort alla markerade JPG.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto